Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn vägrar installera Service Pack 1


Simon K

Rekommendera Poster

Hallå hallå!

 

Har suttit nu i fyra timmar och försökt att luska ut problemet. Datorn vägrar att installera Service Pack 1 via Windows Update, går ej heller att ladda ner det och installera det. Vid felmeddelande får jag: "TRUST_E_NOSIGNATURE(0x800b0100)"

 

Om namnen på uppdateringarna är relevanta är det följande: KB2478661, KB2476490, KB2544893 och KB976932 (varav den sista har definitionen Win 7 Service Pack 1".

 

Har testat att köra Clean Boot för att sedan se om det går an att uppdatera, men får fortfarande felmeddelandet att det beror på ett systemfel. Så jag har verkligen noll koll på hur jag ska gå tillväga. Bör jag återställa datorn till en tidigare tidpunkt, köra en reparationsskiva på windows 7 eller ominstallera hela operativsystemet?

 

Har även försökt att nollställa Windows Update, men det har inte hjälpt heller. Även testat att avaktivera diverse virusprogram utan resultat.

 

 

Så, om någon möjligtvis har en klok idé, tveka inte att förtälja denna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nej då är det något som gått fel.

Internetuppkoppling påslagen hela tiden?

 

Öppna Windows update och avmarkera Servicepack 1 och Framförallt är det viktigt att du har denna uppdatering installerad innan du installerar SP1:

KB976902

 

Du kan kontrollera att du har denna uppdatering ovan installerad innan du kör SP1

Start > skriv i sökfältet "Visa installerade uppdateringar" => Uppdatering för Microsoft Windows KB976902

 

Se till att du har alla övriga uppdateringar innan du väljer att installera SP1.

 

Kolla in denna: http://support.microsoft.com/kb/976902

Välj x86 för 32-bitars eller x64 för 64-bitars Windows 7operativsystem

 

MS länk:Innan du installerar Windows 7 Service Pack 1 från Microsoft Download Center

 

För att få upp ev. felmeddelanden och kanske går det bättre överlag att hämta hem SP1 och installera offline istället: http://www.microsoft...1b-3a9b77cdfdda

 

Det felmeddelandet skriver/kopierar du då av och talar om här i tråden.

Samt Error koden. Men det kanske går bra också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svaret.

 

Har testat att installera service pack offline, utan lycka. Även testat alla uppdateringar var för sig, för att se om någon av dem kan installeras (med avsikt att slutligen ta service packet), men det vill inte där heller. Även kört verktyg för systemuppdatering etc.

 

På adressen är skärmdump av felmeddelandet: http://www.2shared.com/photo/odEoS3_6/misslyckad_installation.html

 

Errorkoden i Windowsupdate är: Kod 80073712

 

Och den andra koden finns i skärmdumpen.

 

Så, vad ska man göra? Reparera windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det kan det vara så att filsystemet av någon anledning blivit korrrupt, alltså att någon systemfil av någon anledning blivit skadad eller på annat sätt förändrad så Windows pga. detta inte fungerar normalt?

 

1. Öppna kommandotolken genom att skriva cmd i sökrutan och högerklicka för att köra som admin.

2. Skriv nu följande: sfc /scannow, därefter Enter Verifieringen av systemfiler startar.

3. När verifieringsförloppet är klart så kommer sfc att rapportera om den hittat skadade systemfiler som den reparerat.

4. Slutligen kör nu Windows Update (bocka ur SP1) eftersom reparerade systemfiler eventuellt behöver uppdateras.

Starta om datorn.

Sedan testa med din offline SP1.

 

Funkar inte det så kan du testa att reparera Windows.

 

Starta om datorn så den har en fräsch uppstart och vänta några minuter tills att systemet stabiliserat sig och starta inga program utom att:

 

1. Öppna Windows 7 DVD-skivan i utforskaren/min dator > högerklicka på Setup.exe och "kör som Admin"

2. Välj installera

3. Välj Uppgradera => så skall Windows repareras utan att dina redan installerade program etc. försvinner. Men det kan ändå vara bra att ta backup före.

4. Välj samma orginalspråk och 32 eller 64 bitar som redan finns på ditt system - om frågan kommer upp. Har du ett språkpaket installerat (gäller Windows 7 Ultimate) kommer detta att tas bort och du får då ominstallera språkpaketet sedan.

5. Slutligen kör nu Windows Update (bocka ur SP1) eftersom reparerade systemfiler eventuellt behöver uppdateras.

Starta om datorn.

6. Sedan testa med din offline SP1.

 

Vill den gå online så tillåt den hämta uppdaterade filer under processen.

 

Här kan du läsa mer om felkoden samt tips: kb931712

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och kontrollerade du KB976902 samt länkarna i mitt första inlägg #2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag kollade allt du skrev. Men jag har lyckas lösa det nu, på något sätt. Jag körde en reparation (eller uppgradering) av windows 7, sedan var det fortfarande jobbigt med windows update (men då var det andra uppdateringar och inte service pack som inte kunde uppdateras). Hur som helst körde jag en clean boot på det, och avinstallerade virusprogram. Sedan gick det att uppdatera, för att slutligen få service packet installerat med lyckat resultat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det var ju bra att det löste sig.:thumbsup:

 

Det kan vara bra att köra Windows update efter SP1 ifall det är ytterligare uppdateringar till servicepacken.

 

Glöm inte att installera antivirus programmen också.

Det är egentligen inte nödvändigt att avinstallera dessa, utan det brukar räcka med att inaktivera dessa.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...