Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Löneuträkning med OB tillägg/tidräkning i Excel


Dansa
 Share

Rekommendera Poster

Fantastiskt, nu ser det bra ut, jag lyckades själv fixa summan i AP11 tom AP14 som var fel, det är vad jag har klarat av :-).

 

Betyder det nu att jag skulle själv manuellt kunna skriva in OB avdrag för rast, t ex 30 min minus på ena och 30 min minus på en annan OB så kommer den att räkna ut det, för jag ser i de dolda cellerna att du har lagt in det på t ex söndagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manuellt nej... vill du ha det skulle du sagt det.

 

Nu utgår beräkningarna från att.. typfall

Du jobbar åtta timmar.

Två timmar OB

En timma bort för lunch.

Detta dras från dina åtta timmar men ej OB.

 

Du jobbar åtta timmar, fem timmar OB1, tre timmar Ob2

En timma lunch dras bort

Detta ger en timma mindre på totaltid och OB1

 

Du jobbar åtta timmar, åtta timmar Ob2

Den timma lunch dras bort från Ob2 och totala antalet timmar.

 

om du har flera OB på ett pass och en lunchtimma måste dras bort dras denna bort från OB i ordning, om OB1 inte räcker, dras det från OB2, om inte den räcker OB3 osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag förstår, det kan inte bli mycket fel i pengar på en hel månad så som du har lagt in det...

 

Jag upptäckte ngt annan märkligt nu när jag har lämnat kvar bara de timmar jag jobbar under juli månad, att total antal timmar för hela månaden räknas fel, det fattas 8 timmar, har räknat ihop timmarna 2 ggr och jag får fram på miniräknaren 158 men i kalkylbladet visas bara 150 och även att lönen är ca 3000kr lägre för hela månaden, kan du se vbar den räknar fel?

Kopia av Tidrapportering OB_r5b (1).xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det ser mycket bra ut nu.

 

Jag tackar så mycket för hjälpen och hoppas att fler kommer att få nytta av den här kalkylen :-).

 

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och Glad sommar och hoppas att det är OK att höra av mig ifall jag hittar ngt litet fel i kalkylen senare som inte jag själv kan fixa :-)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Sökt i timmar för att hitta en bra mall eller för att få hjälp med formler.

 

Den här verkar uppfylla de krav jag har nu när jag läst igenom alla inlägg, och den senaste filen fungerade dessutom att ladda ner vilket de tidigare inte gjorde, så blev lite nervös :)

 

Tack Monshi!

 

Bakgrund: Jag jobbar natt. Jag har OB1 mellan 18-22 och OB2 mellan 22-06. Jag jobbar oftast just 22-06 för att pricka in den högsta ersättningen men det händer att tiderna avviker något. Ska sätta mig in i arket. Jag sökte också så att den automatiskt räknar ut min lön "live" så att säga vartefter man fyller i.

Redigerad av fredrik2k
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att det inte riktigt lirar omedelbart givetvis. Monshi, vill du sträcka ut en hand?

 

Jag har OB tillägg i kronor, inte procent. Kan jag ange fasta belopp under OB rutorna?

 

Eller ok, såhär ser fördelningen ut:

 

 

Grundtimlön, 180 kr/h

 

OB-Tillägg:

Vardagar 19.00 - 22.00 = 28,04 kr/h

Vardagar 22.00 - 06.00 = 42,55 kr/h

Lördagar 06.00 - 12.30 = 28,04 kr/h

Lördagar 12.30 - 24.00 = 50,89 kr/h

Söndagar 00.00 - 24.00 = 50,89 kr/h

Storhelg, röda dagar, jul, påsk, nyår etc: 00.00 - 24.00 = 76,29

Annan dag före helgdag 16.30-24.00 = 76,29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där borde bara vara att lägga in i det ark som finns i inlägget några steg ovan.

Finns stöd för upp till nio OB-nivåer och alla värden är tal där om än en del är baserade på grundlönen i det som står nu. Bara att skriva in dina värden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ett uppdaterat ark med lite robustare formler och en del smygande buggar fixade.

 

Lägger även in detta i första inlägget i tråden. Verifiera gärna att boken räknar rätt, det har den inte gjort tidigare.

Den skulle även kunna skrivas om med lite nya formler som finns i senaste Excel men ingen poäng med det. Det finns alltid en risk i att laga det som inte är trasigt.

 

Tidrapporrtering_ob_r6.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har ett litet problem med produktsumman som jag inte löser ut själv trots att jag suttit med den några timmar nu och hoppas någon kan förbarma sig över mig. @Monshi

 

När jag skriver in en arbetstid över 13h (07-20) så får jag ett felvärde där jag inte förväntat mig att få ut ett värde. 

Se cell Z14 eller Y19 tex.  Så länge jag håller mig till 12h (07-19) så räknar den på helt korrekt. 

 

Givetvis vill jag lösa problemet men främst vill jag förstå varför det blir så. 

Om vi tar z14 så borde den inte returnera något värde alls för (måndag och 100%) när jag kontrollerar mot fliken datalistor. 

 

EFORUM .xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev MH_:

Orkar inte lista ut vad alla formler gör. Men i cell Z14 och Y19 har du pyttesmå negativa tids-värden

Normalt skulle den typen av avrundningsfel ignoreras och excel skulle bara visa en Nolla.

 

Tackar tackar.  Att ändra till Machitosh(19 04) tidsvisning varkar som det skulle kunna var en väg runt problemet.

Dock förstår jag fortfarande inte varför jag får ett negativt värde alls när jag hade förväntat mig att produktsumman skulle returnera 0 eller 00:00 i och med att inga timmar på en måndag mellan 07:00 och 00:00 (dag 2 tis) ska summeras som 100% enligt fliken "Datalistor"

 

Tanken i kolum x-y-z ska tiden som matas in i kolum F och G Kontrolleras hur många av dessa timmar matchar den typ som finns angivet i X5, Y5, Z5 (50%, 63% 100%) samt även den dagen (måndag-söndag) som tiden har matats in för. 

I fliken Datalistor finns dom olika kriterierna för vilka dagar och tider 50%, 63% och 100% gäller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för hjälpen @MH_.   Jag hade börjat fundera i liknande banor men inte alls kommit så långt. Din förklaring är exemplarisk. 

 

Fick även tipset på en annan sida att köra med =Max(0:min formel) för att sortera bort dom små negativa värdena vilket även det visade sig funka fint. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...