Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utökning av minne i stationär dator


Gabbo

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag hade tänkt att utöka ram-minnet på min burk nu, eftersom att jag vill ägna mig åt att redigera HD-film och att minnet ibland tar slut då jag spelar spel.

 

Minnet jag sitter på nu är Kingston ValueR 2 GB 1333 Mhz CL9 x2. Dessa är "budget minnen" och jag undrar därför om det är värt att betala lite extra för minnet jag ska köpa för att få bättre minnen, eller spelar det inte någon roll? De kommer inte att överklockas.

 

Kommer datorns prestanda påverkas negativt av att ha 2 GB x2 och 4 GB x2 (12 GB) uppsättning av minnet eller kommer det att fungera på samma sätt som 2 GB x4 (8 GB)?

 

Tack på förhand

Gabriel smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollar igenom Memory support listan hittar jag ett enda 4GB minne som är testat med godkänt resultat av ASUS. Ett Samsung (1067) minne.

(Eller har jag missat nått annat minne?)

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A78TE/#specifications

 

Om jag var du skulle jag skaffat 2 st KVR1333D3N9/2G till, samma som du har för totalt 8GB.

För dessa minnen stöds för samtidig användning i alla 4 sloten, (=alternativ C) i ASUS QVL lista.

Vill du ha mer minne än 8GB tror jag du måste bytta alla stickorna till 1067 minne om du inte är haj på att pilla i BIOS och ställa in minnestider och minneshastigheter manuellt.

 

om det är värt att betala lite extra för minnet jag ska köpa för att få bättre minnen, eller kommer jag fortfarande ha samma prestanda på alla stickor?

 

Snabba minne säljer bra. Det är därför de finns. Många tror ju att 1600 minnen gör att datorn blir (1600/1333-1)*100=20% snabbare. Det vanliga är ungefär samma hastighet för minnestiderna har också ökat ungefär 20% (men hur många köpare av minne vet det?).

 

Det är min uppfattning att du i praktisk användning aldrig kommer se skillnaden mellan olika minnen.

Om datorn startar.

För vanlig otur är att minnet inte är kompatibelt med moderkort/processor =>

svart skärm efter man tryckt på startknappen.

Datorn går överhuvudtaget inte igång....

Eller svårare, mer djävulskt, datorn går igång, jag lyckas hitta en minnesspänning som gör att memtest http://www.memtest.org inte hittar några fel med nya minnet.

Men Windows kraschar redan under starten.

(Minnet funkade felfritt med annat moderkort, också med Windows igång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp matchade minnen av kvalitetstyp. (Kingston eller liknande)

Kör inte dina gamla minnen tillsammans med de nya, det blir bara problem då.

8GB (2x4GB) kvalitetsminnen (som går att överklocka) kostar runt 700:-

Även om du inte tänker överklocka, så är det bra med kvalitetsminnen.

(Dessa har ofta kylare, samt bätre specar).

8GB RAM räcker till det mesta du kan hitta på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tänk också på att snabba minnen med hög kylprofil kanske inte passar tillsammans med alla typer av CPU-kylare (om du bytt denna från original).

 

Tex. om du har en CPU-kylare som sträcker sig ut över minnesplatserna så att inte underdelen på kylaren eller dess fläkt tar tar i minnesmodulerna eller dess kylprofil.

 

Fast med KVR1333D3N9/2G som jannejanne rekommenderade, så blir det inga problem.

Endast 30mm höga och går på 1,5V=mindre värmeutveckling från både processor och minnen vilket leder till längre livslängd än snabbare minnen med högre spänning.

 

Skräckexempel nedan på snabba extremt dyra minnen, hög värmeutveckling och extremt hög kylprofil, som det kan vara svårt att hitta bra CPU-kylare som inte krockar:

 

post-73434-0-76223100-1309026050_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla snabba svar biggrin.gif

Svaren är också långt mycket mer än vad jag kunnat hoppas på tongue.gif

 

Jag håller mig till samma sorts minne, alltså VR1333D3N9/2G och har nu lagt en beställning på ett par.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
virtuosen2

Tänk också på att snabba minnen med hög kylprofil kanske inte passar tillsammans med alla typer av CPU-kylare (om du bytt denna från original).

 

Tex. om du har en CPU-kylare som sträcker sig ut över minnesplatserna så att inte underdelen på kylaren eller dess fläkt tar tar i minnesmodulerna eller dess kylprofil.

 

Fast med KVR1333D3N9/2G som jannejanne rekommenderade, så blir det inga problem.

Endast 30mm höga och går på 1,5V=mindre värmeutveckling från både processor och minnen vilket leder till längre livslängd än snabbare minnen med högre spänning.

 

Skräckexempel nedan på snabba extremt dyra minnen, hög värmeutveckling och extremt hög kylprofil, som det kan vara svårt att hitta bra CPU-kylare som inte krockar:

 

post-73434-0-76223100-1309026050_thumb.jpg

 

 

 

Haha! I en halv sekund trodde jag att du visade en bild på ett grafikkort..

Men det var minnen! (Kul bild!) Det finns dock kvalitetsminnen som har små enkla kylare som funkar hyfsat bra, om man inte är extrem.

Minnen till "märkesdatorer", samt billigaste möjliga minnen saknar kylare helt. Där kan en enkel liten kylare som finns på "bättre minnen" göra mycket. Kalla minnen som går i "normalhastighet" funkar bättre (stabilare och har längre livslängd) rent teoretiskt än totalt "okylda". (Där minneskretsarna saknar kylare helt).

Men kul bild! +för det!

 

Edit: Valueram saknar kylare, men det är mindre viktigt. Viktigare är att avskaffa de gamla minnena från datorn när man sätter i de nya. Jag har haft problem med nya minnen av samma typ som tidigare satt i datorn, och speciellt (enbart) när jag körde dessa parallellt med de gamla minnena. (Allihop var Samsungs originalminnen, från HP, och som satt i samma HP-dator). Istället för att köpa "små" minnen på 2x2GB och kompettera gamla minnena, är det bättre att köpa 2x4GB och plocka bort de gamla.

 

Det som kan hända, är att systemet blir instabilt. (Märks inte omedelbart, men visar sig i kraschade program eller "windows har utfört en förbjuden åtgärd..".

När jag plockade bort de mindre originalminnena, som jag behållt av snålhet, blev systemet totalt stabilt igen.

 

Bara några av mina erfarenheter när det gäller gamla minnen tillsammans med nya..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...