Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välja en bärbar dator


Deestyle

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska köpa en dator som främst ska användas för surf, titta på film och MS office. Jag undrar därför vilken av dessa utvalda datorer som har är snabbast, har bäst prestanda och är bästa köp?

 

OBS: batteritiden är inte viktig. Kommer att använda ström. Hårddiskstorleken är inte heller så viktig.

 

 

Dator 1

Processor

 

 

Dator 2

Processor

 

 

Dator 3

Processor

 

 

Dator 4

Processor

 

 

 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Alla datorerna du frågar om är minst förr-förra generationen eller äldre när det gäller CPU. Eftersom man oftast vill ha en dator i flera år utan att den börjar kännas slö, kan det vara värt att köpa något modernare, dvs. lägga lite mer pengar på den.

Jag skulle satsa på minst en i3-CPU i alla fall. Datorer som har i3 har jag sett säljas för runt 4-5000 som billigast. i5 är ännu bättre. Men för dina grejer är det lite overkill.

 

Edit: Här är en billig i3:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=790910

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju så det är i dagens läge, sommarpriser, sommmarrea, alla butiker vill ju försöka tömma sina lager, och då åker ju allt gammalt fram för att säljas till "vrakpriser".

 

Oftast inget fel på dom, men det brukar vara lite sämre processorer, lite mindre hårddiskar, inte så mycket minne kanske, osv.

 

Men visst kan man hitta fynd även bland dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deestyle har ju inga stora krav heller så visst klarar en enkel bärbar av dem. Om det gäller HD-film krävs lite mer av grafiken.

 

PC för Allas köpguide: //eforum.idg.se/topic/329273-kopguide-dator/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deestyle har ju inga stora krav heller så visst klarar en enkel bärbar av dem. Om det gäller HD-film krävs lite mer av grafiken.

 

PC för Allas köpguide: //eforum.idg.se/topic/329273-kopguide-dator/

 

Jag skulle nog akta mig för att köpa en AMD, Core Duo(Core2Duo duger dock), eller pentium idag. Men när det rör sig om några hundralappar mellan förra generationens i3 jämfört med flera år gamla CPU som i övriga exempel, så blir valet ganska lätt..)

Intels chipintegrerade HD-grafik räcker nog för HDTV-uppspelning.

(Sen kan man ju tänka på att resten av hårdvaran i en dator som har gammal ("uråldrig") generation CPU också är slöare, moderkort etc.)

Fast visst duger datorerna allihop. (Man bör ha HDMI-utgång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Ni tycker alltså att denna

Dator 5

 

är mycket bättre och snabbare än

 

Dator 3 trots att det bara skiljer 0,2 Ghz i processor hastighet och 1 GB i minne. Eller är skillnaden mer än så? Är det värt 600 kr extra?

 

Jämförelse:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Busshastigheten och L3-cache-minnet i processorn påverkar och inte bara ökningen av klockhastighet. Även mer RAM-minne gör datorn bättre.

 

Det är olika tangentbord så tänk på om du vill ha ett separat numeriskt tangentbord.

Är batteriets drifttid viktigt?

Är vikten och storleken viktig?

Den ena skärmen är blank och den andra matt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Busshastigheten och L3-cache-minnet i processorn påverkar och inte bara ökningen av klockhastighet. Även mer RAM-minne gör datorn bättre.

 

Det är olika tangentbord så tänk på om du vill ha ett separat numeriskt tangentbord.

Är batteriets drifttid viktigt?

Är vikten och storleken viktig?

Den ena skärmen är blank och den andra matt.

 

 

Ok, då verkar det som att I3:an har klart bättre prestanda.

Numerisk tangentbord eller inte kvittar, liksom drifttid och storlek. Men föredrar nog en matt skärm då min nuvarande Macbook har en blank, vilket jag finner väldigt irriterande. Rena spegeln. :/

Finns det något filter man kan sätta på en blank skärm för att få den matt? Varför gör man blanka skärmar när man kan göra matta istället? Har inte förstått det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst har i3 betydligt bättre prestanda än övriga datorer du frågade om.

En grej att tänka på för att win7-64 ska flyta på bra, är installerat RAM-minne.

2GB är "för lite", 3GB är okej. (2GB flyter dock på bra om man kör win7-32. Men vem vill det?)

 

Det där med "blank skärm" fattar jag inte varför sådana finns. Matt skärm är betydligt bättre i ljusa rum/miljöer! (Man slipper reflexerna).

 

Edit: Numeriskt tangentbord är en bonus för de flesta, tänk bara på när man ska betala räkningarna, eller göra något annat som kräver "siffror"..

 

Datorn är klart värd de fåtaliga extra hundralapparna i hänsyn till den grymmare prestandan. Blank ("glansig") skärm är en smaksak. Det är (mycket) möjligt att det finns i3 med matt skärm för ett bra pris oxå, det är bara att googla på!

Men jag tror nog att "dator 5" är den mesta "bangen för bucken" i nuläget. (Samt från en bra tillverkare/bra försäljare som också har grejerna på lager för leverans).

 

(Jag låter som en försäljare, men det är jag inte.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket bättre är denna för 4500 kr: Dator 6, jämfört med I3:an för 3800 kr?

 

Delat grafikkort på 1754 MB, vad innebär det? Visst är det bättre med ett separat grafikkkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket bättre är denna för 4500 kr: Dator 6, jämfört med I3:an för 3800 kr?

 

Delat grafikkort på 1754 MB, vad innebär det? Visst är det bättre med ett separat grafikkkort?

 

Ännu bättre dator, för ännu lite mera pengar.

i5 har turbo-boost, vilket i3 inte har. (CPU höjer klockhastigheten när "det behövs")

Dator 6 har 1GB mer RAM, vilket kan göra en del på hastigheten. Annars så skiljer det inte så mycket alls, det är "typ" samma dator. (Fast med snäppet bättre CPU samt 1GB minne mer). Har du ont om stålar, räcker i3 bra för dina behov, annars är i5 ett bätttre val än i3, givetvis.

 

När det gäller grafiken, som är samma, kan 4GB RAM göra en hel del skillnad mot 3GB, eftersom det rör sig om "delad grafik" i båda fallen. Delad grafik snor RAM från OS, vilket slarvigt räknat innebär att 3GB=2GB i i3-datorn, 4GB=3GB i i5-datorn.

 

EDIT: De övriga datorerna du först frågade om har alla delad grafik, "dåligt delad grafik" som också snor minne. Dator nummer 4 som hade 2GB RAM=1GB för win7.

End edit.

 

Ingen av datorerna har separat grafikkort. Men det behöver du inte heller. (Enligt vad du har sagt att du ska göra med datorn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...