Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med trådlöst internet (fungerarar bara ibland)


Wossy

Rekommendera Poster

Jag har en router, en Zyxel P-320W. Den har aldrig fungerat riktigt bra när det gäller trådlöst. Min pappa har sin dator på övervåningen, och trots att signalstyrkan var stark krånglade internet. Ibland fungerade det och ibland inte, det slutade med att vi drog en kabel från routern istället och då fungerar allt perfekt.

 

Vi har två laptopar hemma, vilket man helst vill undvika med att ha kabel till. Det är samma sak med min laptop, ibland fungerar det och ibland inte. Vi köpte nyligen en annan laptop, och det går inte alls att få en trådlös nätverksanslutning på den, möjligen att det var just ett sådant tillfälle då det inte fungerar.

 

Jag har en iPod touch och ett Nintendo DS, där fungerar det alltid med trådlöst. Även om det på DS:et är lite problem ibland när man ska connecta med någon annan att man måste stänga av brandväggen (genom http://192.168.1.1/).

 

Någon som vet vad problemet är? Eller om det kommer fungera i fall vi köper ny router, eller om vi gör något fel i laptoparna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian.S

Jag har en likadan router och den fungerar överlag bra. Något jag märkt är att om man drar ner mycket data med många anslutningar, t.ex. en usenet-klient med många trådar, och jag antar att det är samma sak med bittorrent, på någon av datorerna som är anslutna med kabel så går det trådlösa ner hela tiden. I de lägen har det helt enkelt bara varit att avsluta överföringen för att få kontakt med den på det trådlösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga torrents igång, det är oftast bara min dator som är på och ansluten till routern och även om jag inte gör någonting på datorn så fungerar inte det med trådlöst.

 

Återställde (reset) routern också, men ingen framgång, samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian.S

knepigt. Det är en hyfsat vanlig router tror jag eftersom Telia skickade med den ett tag till abonnenter. Bor ni i lägehet med många grannar? Tänkte om ni av misstag lyckats skapa trådlös anslutning med en grannes öppna nätverk som kanske också råkar heta likadant "Zyxel" och i så fall går nätverket upp/ner med den routern allt eftersom den stängs av/på.

Har ni ställt in rätt med lösenord, WPA etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen där vi har fått den ifrån eftersom vi hade Telia förut (vi har Tele2 nu). Nej, vi bor i villa, finns ett nätverk som ligger nära men otroligt låg signalstyrka och dessutom heter det Telia.

 

Ja, jag brukar byta lite mellan WEP och WPA pga. att DS:et inte klarar av WPA. Men nyckeln stämmer annars och fungerar (ibland) när jag ansluter med laptopen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian.S

Funderar på om det kan vara ide att se över vilken firmware som sitter i routern. Jag vet att jag uppdaterat den någon gång i alla fall. Senaste versionen tycks vara "v1.00 (ZH.4) C0" och det är även den som jag använder. Vill du testa så kan du se vilken version du har i Device information-fliken i routern, t.ex.

"Firmware Version :V1.00(ZH.4)C0"

 

Zyxels firmware finns här:

ftp://ftp.zyxel.com/P-320W/firmware/

 

Det finns en del ändringar i release history som rör trådlös hantering, men kan inte se något uppenbart som kan vara kopplat till ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian.S

Du laddar ner en zip-fil.

1. Från den extraherar du en .BIN-fil som du lägger på valfri plats på hårddisken.

2. Surfa sedan in i routerns webinterface med webläsaren och gå till Maintenance->Tools->Firmware

3. Bläddra fram och välj .BIN-filen med Browse-knappen i webinterfacet och tryck sedan på Upgrade-knappen.

 

Som vanligt med firmwareuppdateringar får man se till att man har rätt version gentemot hårdvara, att inte enheten blir strömlös under uppdateringen, annars kan man ha en enhet som inte fungerar alls :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstod inte riktigt vad du menade med det sista, men det fungerar perfekt nu efter jag uppdaterat! Tack så jättemycket!!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Som vanligt med firmwareuppdateringar får man se till att man har rätt version gentemot hårdvara, att inte enheten blir strömlös under uppdateringen, annars kan man ha en enhet som inte fungerar alls :-(

Det är även mycket viktigt att man använder nätverkskabel vid uppgradering av routerns Firmware och inte gör detta trådlöst. Har man otur och tappar kontakten under uppgraderingen så kanske det inte alls går att få igång routern sedan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...