Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

photoshop cs5 - stödlinjer?


melinda

Rekommendera Poster

orkar inte hela tiden gå till "visa" "ny stödlinje" för att skapa nya stödlinjer. kan man inte kopiera en redan skapad stödlinje? om man har ett dokument man jobbar i och hela tiden behöver nya stödlinjer, då hamnar alltid de nyskapade linjerna högst upp i dokumentet och jobbar man längst ner i ett mkt långt dok så blir det jobbigt att hela tiden gå upp...

 

tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man inte kopiera en stödlinje genom ALT+vänster-musklick?

 

Jag har för mig att CTRL+R visar linjal från vilken man kan dra och släppa för att skapa nya stödlinjer.

 

Ovanstående baseras på mitt kunnande i CS2 men det kan ha hänt förändringar sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man inte kopiera en stödlinje genom ALT+vänster-musklick?

 

Jag har för mig att CTRL+R visar linjal från vilken man kan dra och släppa för att skapa nya stödlinjer.

 

Ovanstående baseras på mitt kunnande i CS2 men det kan ha hänt förändringar sedan dess.

 

tyvärr så fick jag det inte att funka... det enda som sker vid alt+vänsterklick är att existerande stödlinjen antingen blir vågrät eller lodrät utifrån vad den var från början. man växlar helt enkelt mellan vågrät/lodrät och vice versa...

 

ctrl+r = med linjal som du skriver

 

nya stödlinjer får jag via "visa" - "nya stödlinjer"

http://imageshack.us/photo/my-images/718/stdlinje.jpg/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du inte klicka och dra från linjalen för att få nya stödlinjer att placera vart du vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du inte klicka och dra från linjalen för att få nya stödlinjer att placera vart du vill?

 

det är ju det jag gör. alla nya stödlinjer hamnar alltid högst upp i dokumentet oavsett om man har linjal eller inte framme. men jobbar jag längst ner i ett mkt långt dokument då vill jag inte skrolla upp för att hela tiden hämta nya stödlinjer.

 

men om man inte kan kopiera en stödlinje som redan finns så kom jag precis på hur jag kan göra. alla nya lodräta stödlinjer går ju hela vägen uppifrån och ner längs med hela dokumentet. då behöver jag bara "alt+ vänsterklick" så blir en lodrät plötsligt vågrät och då slipper jag skrolla högst upp för att hämta ner en ny stödlinje.

 

tack så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du inte klicka och dra från linjalen för att få nya stödlinjer att placera vart du vill?

 

löste sig till slut, jag fattade "tydligen" inte vad du menade med "klicka och dra från linjalen". men bättre sent än aldrig... tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...