Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny Toshiba med W 7


HUP151

Rekommendera Poster

en bekant helt nyligen köpt lågprisdator på varuhus. internet via luftburet BBB/usb. fanns ingen skiva med till datorn. hon är nästan helt novis och bor ej lokalt. efter senaste användandet stängde hon av med windowstangenten och drog ur elsladden. när hon nu startar kommer det upp "windows kopierar filer" och sen ganska snabbt "ett problem har uppstått i kommunikation mellan W och en enhet som är ansluten till datorn. Detta kan bero på att en flyttbar lagringsenhet, t ex extern usb-enhet, har kopplats från under användninng eller på ett fel i en maskinvaruenhet, t ex en hårddisk eller cd-romenhet. kontrollera att ev alla lagringsenheter är anslutna och starta om datorn" fortsätter med "status oxcoooooe9 info: ett oväntat i/o-fel uppstod".

de enda anslutningarna hon har är alltså usb:n för BBB och musen. BBB har kollat hennes anslutning och deb är ok. kan någon se en enkel lösning till det "vagt" återgivna problemet eller måste datorn lämnas in till återförsäljaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Om det är som systemet anger, att en ansluten enhet dragits ur, från en USB-kontakt, när systemet är igång, kan dylika fel uppstå, som beskrivs. Det bästa är att avinstallera enheterna och aldrig mer göra om detta. Efter avinstallation av drivrutinerna, så bör det räcka med en omstart och när den USB-enhet som orsakade felet sätts i en port, skall normalt i Windows 7, nu drivrutinerna installeras på nytt och därefter bör allt fungera som vanligt.

 

Be också bekantingen, vänligen att läsa igenom manualen, gällande anslutna enheter i USB-portarna mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack - de enda anslutningar hon har/haft är dels BBB:s internetanslutning och musen. allt fungerade väl när hon slog av datorn med windowstangenten och därefter drog ur elsladden, vid starten nåra dar därefter uppstod alltså problematiken. inga andra enheter var anslutna och därför har inga såna kunnat ha kopplas ur. funktionen att stänga av via windowstangenten känner jag inte till men har hon gjort så och stängt av strömmen innan windows avslutats helt - om hon gjort det för tidigt eller inte minns hon inte - men i så fall har det ju blivit ett "nödstopp". i såna fall brukar - har jag för mig - windows vid nystart söka genom datorn efter ev fel p g a att datorn stängts av på ett felaktigt sätt och sedan starta om systemet. under omständigheterna svårt att veta vilka drivrutiner som ska avinstalleras. visst ska hon läsa igenom manualen men som novis kan man inte begära att hon ska lösa det den vägen - nu. hon får anlita "hemhjälp".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Kan ju vara något med hårrddisken. Kör en diskkontroll eventuellt startreparation, men det sista alternativ brukar anropas via en dialogruta om det erfordras, vid omstart. Alternativet är att göra en systemåterställning till ett datum när allt fungerade via startmenyn eller felsäkert läge, om datorn inte är alltför ny.

 

Är datorn relativt ny och garanti finns, kanske säljaren ska kontaktas i detta fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var inne på samma som du - datorn är bara ca 1 månad gammal - vet inte hur det är med återställningspunkterna i w7 men jag får åka dit och försöka trycka F8 (antar det är den) vid uppstarten, ev kan ju frågan komma upp om jag vill starta i normalläge som alternativ - länge sen jag behövt göra så - senast i xp men bör väl vara samma sak. vi får se - annars får säljaren en uppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...