Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Speldator 6K! Sista kollen!


Sewly

Rekommendera Poster

Hola eforum!

 

Efter många om och men har jag slutligen landat på detta paket https://www.inet.se/kundvagn/v isa/557020/2011-06-24

 

Har tänkt att kunna spela dagens spel på högsta grafik, och kunna spela på bra grafik ett bra tag framöver. Har ej tänkt att överklocka.

 

Vad tycker ni om riggen, allt kompatibelt? Något ni vill ändra?

 

Tack,

Sewly

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian.S

Kan inte se något direkt som ska vara inkompatibelt. Verkar vara en helt ok dator du får ut av det hela. En fråga dock, hur är det med t.ex. DVD-läsare? jag ser att det saknas och tänkte att du kanske återanvänder din gamla. Om så är fallet, kolla att det är en SATA-enhet, så att du inte sitter med nybyggd dator och saknar möjlighet att få in operativsystem och dina spel, kan bli lite antiklimax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte se något direkt som ska vara inkompatibelt. Verkar vara en helt ok dator du får ut av det hela. En fråga dock, hur är det med t.ex. DVD-läsare? jag ser att det saknas och tänkte att du kanske återanvänder din gamla. Om så är fallet, kolla att det är en SATA-enhet, så att du inte sitter med nybyggd dator och saknar möjlighet att få in operativsystem och dina spel, kan bli lite antiklimax.

 

 

Köpte en ny läsare av en kompis för 50 spänn, han hade nämligen beställt hem fel :P

Den ska fungera finemang!

 

Men vad tror du? Klarar den dagens spel på högsta grafik? :o

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet finns inte med på Memory support list, chansa inte välj minne från memory support list

CPU finns med på CPU support list med den tidigaste BIOS moderkortet levererats med F4, BRA inga problem.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3765#

Grafikkortet faller inte mig i smaken de absolut sämsta grafikkort jag köpt har varit från XFX och Sapphire. Man får inte vad man betalar för. Ibland i varje fall.

 

Skulle ta det här grafikkortet för de produkter jag köpt från MSI har inte krånglat...

https://www.inet.se/artikel/5409248/msi-geforce-gtx-460-1gb-oc

och det är dessutom lite snabbare

460 ca 103 mot 6850 ca 95

http://www.tomshardware.com/charts/2011-gaming-graphics-charts/Gamer-Index,2673.html

och jag tycker nVidia har bättre drivrutiner....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt att kunna spela dagens spel på högsta grafik, och kunna spela på bra grafik ett bra tag framöver. Har ej tänkt att överklocka.

Toms Hardware skriver så här om HD 6850:

Great 1920x1200 performance in most games
http://www.tomshardware.com/reviews/best-graphics-card-game-performance-radeon-hd-6670,2935-3.html

Du får ju själv avgöra om du tycker att den upplösningen räcker till och om det räcker med "great" eller om du behöver "excellent".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan saknade jag operativsystem på listan från Inet.

Det verkar som bara jag betalar för Windows till spel nuförtiden.

 

http://extreme.idg.se/2.1030/1.303024/prestandadator-mars-2010

http://extreme.idg.se/2.1030/1.376330/sa-bygger-du-en-liten-och-extrem-dator---mars-2011/3-slutsats-och-totalpris

eller är det så att "alla" numera installerar moderna linuxreleaser på sina hembyggen (också på idg) som stöder de vanligaste spelen för Windows?

 

eller har Microsoft börjat ge bort Windows (precis Internet Explorer är gratis) och MS inkomster finns i Bing, Office och bland molnen?

 

Något jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian.S

En tanke just på spel / grafikkort / moderkortssidan. Moderkortet stöder CrossFire med inte SLI, om det kan vara något att fundera över med tanke på formuleringen "dagens spel på högsta grafik, och kunna spela på bra grafik ett bra tag framöver". Om man går ATI-vägen så finns möjlighet att sätta i ett grafikkort till i framtiden, medans det inte är fallet med NVidia. Nu är det sällan man sätter i ett grafikkort till om man inte kör väldigt hög upplösning, men om man tänker göra det så är GA-P67A-UD4 ett bättre alternativ med tanke på hastigheten på PCIExpress-slot'sen, plus att den stöder både Crossfire/SLI.

Det nämndes drivrutiner, ATI och NVidia haft dåliga i omgångar. ATI's var väl mer kända för att strula för länge sedan medans NVidia för ett par år sedan, till den grad att Microsoft ansåg dem ligga bakom bortåt 30 procent av alla Windowskrasher. Personligen har jag haft kort från båda tillverkare och bra erfarenheter av båda.

http://www.pcmech.com/article/nvidia-the-cause-of-30-of-vista-crashes/

 

För en enkortslösning skulle jag nog gå på Jannes rekommendation med NVidia-kortet eftersom det verkar billigare. Man kan se det som att de hundralappar som sparas där kan sättas in i en personlig fond för uppgradering av grafikkort om ett par år :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Sedan saknade jag operativsystem på listan från Inet.

Har man redan en Retail version (full version) och inte en OEM version av Microsoft Windows, så går det att använda denna till sitt nya bygge - dock endast då på en dator åt gången.

Ej på den gamla datorn samtidigt.

En sådan licens går endast att aktivera ett begränsat antal gånger.

 

Skall man då sälja sin gamla burk gör man därför klokt i att rensa den från operativet om denna har en sådan licens. Skall man använda den gamla till annat går det ju att installera en gratis Linux distribution kanske.

 

Har man däremot redan en aktiverad Windows OEM licens till sin gamla dator så går inte och får inte denna flyttas till en annan dator eftersom denna är knuten till moderkortet och måste följa med burken om man säljer den.

 

Så frågan kvarstår - har du redan en MS Windows isåfall vilken typ av licens?

Annars måste du också köpa en sådan.

 

Mvh

 

[Edit] Det går ju också att köpa till en OEM licens som är billigare, men begränsad enligt licensavtalet. Dock skall man komma ihåg att support på Windows OEM inte ges av Microsoft utan av Datortillverkaren som Inet räknas som i detta fallet.

http://www.inet.se/sok/windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som irreterat mig med AMD/ATIs Windows drivrutiner på senare tid är behovet av .NET För att kunna installera AMD/ATIs grafikdrivrutin. En product från MS som inte funnits med Operativsystemet Windows XP Pro och inte funnits med i AMD/ATIs drivrutin. Utan som jag varit tvungen ladda ner från internet.

Inget sånt krångel med nVidias drivrutiner. Här behöver inget laddas hem för installationen ska fungera.

Att MS anser att 30% av alla Vistakrascher orsakas av nVidias drivare till Vista är självklart nVidias fel i MS ögon.

Lustigt nog har jag aldrig haft kraschproblem i XP pga grafikdrivare.

Lustigt nog är Vista enligt många det sämsta operativsystem MS släppt sedan Windows Me.

Vilket inte vill säga lite. För det står "traditionsenliga" rapporter när man talar om krascher med MS uppgraderingar, dvs nått som även hänt förr.

Och det är ju inte bara nVidias drivare som orsakat Windowsproblem. Även Intels. Realteks.

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.151916

Hårdvarutillverkarnas uppfattning är att det är MS vana att oavbrutet ändra på Windows som orsakar drivrutinsproblemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu antar som hypotes att Sewly saknar en Windows Retailversion.

Från en dator som som Sewly inte längre tänker använda.

 

Vilken Windowsversion på Inets söklista skulle Flyfischerman förslå?

Gärna med en rads motivering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för poängen.

Om vi nu antar som hypotes att Sewly saknar en Windows Retailversion.

Från en dator som som Sewly inte längre tänker använda.

 

Vilken Windowsversion på Inets söklista skulle Flyfischerman förslå?

Gärna med en rads motivering.

Hej,

Nja vilken Windows version som passar är väl beroende på behovet.

Windows 7 Home Premium 64-Bit OEM 919:- klarar sig nog dom flesta med.

Eller Windows 7 Professional 64-bit OEM 1252:- om man man vill kunna köra Microsft Windows XP läget virtuellt. Separata filer för detta som man hämtar hos MS gratis och som endast fungerar på Professional och Ultimate.

 

Jag ser ingen anledning att köpa Ultimate för dyra pengar eftersom dom extra funktionerna som språkpaket (35 språk) och speciellt Bitlocker för att kryptera hårddisken ingen vanlig hemmaanvändare har behov av och det tar också systemresurser när denna är aktiv.

 

Microsoft: Jämför Windows.

 

Skillnaden mellan OEM och Retail är också att på Retail (fullversion) så följer både 32 och 64-bitars versionen med. I övrigt är det ju begränsningar att OEM blir låst till moderkortet efter aktivering samt att OEM endast får installeras på en ny dator där inget tidigare operativ funnits aktiverat. Men prisskillnaden kanske uppväger detta.

 

Nu kör jag själv på Windows 7Ultimate 32-bit Retail (fullversion) men skulle jag köpa en ny utgåva igen så blev det Windows 7 Professional Fullversion 2736:- att jämföra med OEM för 1252:-

Anledningen är att jag använder då samma Windows Retail utgåva på mitt nya hemmabygge med 64-bitar (väntar på minnen) och på gamla burken åker Orginal Vista 32-bit OEM in igen.

 

Men det går nog att hitta bättre priser på fullversioner om man letar.

Men köp inte en Windows xxx utgåva vilken som helst på Blocket eller Tradera eftersom det förekommer skickligt gjorda piratkopior som sedan visar sig inte gå att aktivera efter installationen. Bara kolla på forumet..

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Undvik helst att köpa en Windows 7 xxx N version.

Dessa finns hos en del butiker och N versionen skiljer sig genom att bla. följande inte ingår:

Windows Media Player 12 (manuell hämtning och installation separat) och tillhörande program, som t.ex. Windows Media Center och Windows DVD Maker.

Och priset mellan N-utgåva och utan N skiljer sig inte nämnvärt alls - enligt MS skall det inte alls skilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att tacka för denna lysande redogörelse om skillnaderna mellan olika W7-versioner !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för poängen :rolleyes:

 

Ja som vanligt är det ju plånboken som avgör i slutänden.

Men har man en dator som redan använts så har man inget val utom att köpa en fullversion (om man nu inte redan äger en sådan).

Och denna går ju då att flytta till en annan dator inom samma hushåll, men då får inte någon annan dator användas med samma licensnyckel (avinstallera operativet på den) som sagt.

 

Ang. antalet aktiveringar på min Windows 7 Ultimate Retail (Fullversion) så är det 10 st. aktiveringar totalt.

Men om man har aktiverat fler än så pga. tex. man fått byta moderkort ett antal gånger så kan man kontakta Microsoft och förklara läget, så kan man kanske få en ny produktnyckel?

 

Är dock osäker på om man formaterar och installerar om Windows med samma produktnyckel på samma burk med samma moderkort och när man då aktiverar igen- räknas denna då ned eller bibehålls antalet, eftersom exakt samma hårdvara med licensnyckeln redan varit aktiverad?

Kanske det inte blir en ny aktivering då?

 

På en OEM Windows licens så kan det nog gå att få en ny produktnyckel om man behövt byta moderkort till ett likadant pga. det gamla är trasigt. Då får man kontakta Microsoft kundservice: 08-55 99 00 00 och förklara läget.

 

En bit ned till höger i detta MS pdf-dokument:Information om Microsoft-licenser

Citat:

 

Byta maskinvara OEM

Det är moderkortet som avgör om det behövs en ny Windows-licens eller inte. Om moderkortet uppgraderas eller byts ut krävs en ny operativsystemlicens för ett identiskt moderkort (såvida inte ett defekt moderkort har bytts ut).

 

Begagnade och donerade datorer

OEM-licenser är knutna till enheten där programvaran först installerades. Om maskinvaran (t.ex. datorn) doneras eller säljs måste OEM-programvaran följa med. Vid överlåtelse måste följande ingå:

Originalmedia med programvaran

Äkthetsbevis (COA, Certificate of Authenticity)

Originalfaktura/originalkvitto (om möjligt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad jag fått i besked från MS är att licensen kan överlåtas till annan person,så licensen kan installeras utanför hushållet.Den kan dessuiom akiiveras hur många ggr som helst men sättet att aktivera påverkas av bl.a antal tidigare aktiveringar..

 

Om personen har en outnyttjad fullversion av XP eller Vista kan man skaffa en uppgraderingslicens och fritt välja 32 eller 64 bitars variant .Resultatet blir en retail version.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Den kan dessuiom akiiveras hur många ggr som helst men sättet att aktivera påverkas av bl.a antal tidigare aktiveringar..

Max 10 ggr. är det på min (i varje fall vad jag tidigare läst om just denna). Men jag vet inte hur det är med olika typer av aktiveringar.

Tex. på samma dator så är det kanske obegränsat.

 

Och jag vet att detta har slagit i taket för några.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men om man har aktiverat fler än så pga. tex. man fått byta moderkort ett antal gånger så kan man kontakta Microsoft och förklara läget, så kan man kanske få en ny produktnyckel?

 

Man kan också använda sig av telefonen och via den automatiskt aktivera, bara man har sin produktnyckel framme, fungerar utmärkt.

 

Är dock osäker på om man formaterar och installerar om Windows med samma produktnyckel på samma burk med samma moderkort och när man då aktiverar igen- räknas denna då ned eller bibehålls antalet, eftersom exakt samma hårdvara med licensnyckeln redan varit aktiverad?

Kanske det inte blir en ny aktivering då?

Det är ju bara att pröva, går det inte, så får man ringa Microsoft.

 

Begagnade och donerade datorer

OEM-licenser är knutna till enheten där programvaran först installerades. Om maskinvaran (t.ex. datorn) doneras eller säljs måste OEM-programvaran följa med.

Har fått flera svar tidigare, att man även får sälja, skänka sin dator, utan något operativ, då måste man naturligtvis formatera/partitionera om datorn innan den går vidare.

Sedan är det upp till nya ägaren vilket operativ som stoppas i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

 

Begagnade och donerade datorer

OEM-licenser är knutna till enheten där programvaran först installerades. Om maskinvaran (t.ex. datorn) doneras eller säljs måste OEM-programvaran följa med.

 

Har fått flera svar tidigare, att man även får sälja, skänka sin dator, utan något operativ, då måste man naturligtvis formatera/partitionera om datorn innan den går vidare.

Sedan är det upp till nya ägaren vilket operativ som stoppas i.

Javisst är det så. Anledningen att dom skriver som dom gör är väl att en aktiverad OEM licens inte skall behållas av ägaren när burken går vidare. Dessutom helt värdelös att behålla enär denna inte går att aktivera på nästa burk.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max 10 ggr. är det på min (i varje fall vad jag tidigare läst om just denna). Men jag vet inte hur det är med olika typer av aktiveringar.

Tex. på samma dator så är det kanske obegränsat.

 

Och jag vet att detta har slagit i taket för några.

 

Mvh

 

Den jag talade med på MS var fullständigt klar på att en retaillicens kan aktiveras hur många ggr som helst men efter ett antal så blir det besvärligare.då man måste telefonaktivera ibland också med personlig kontakt..Man kontrollerar inte heller att den som skaffade licensen också är ägare till datorn där licensen aktiveras.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Den jag talade med på MS var fullständigt klar på att en retaillicens kan aktiveras hur många ggr som helst men efter ett antal så blir det besvärligare.då man måste telefonaktivera ibland också med personlig kontakt..Man kontrollerar inte heller att den som skaffade licensen också är ägare till datorn där licensen aktiveras.

 

LARSAS

Kanske är detta så med dom 10 gångerna - sedan blir det att att kontakta MS.

Nu hittar jag inte igen detta, men är fullständigt säker på att jag läst detta i licensinformationen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Då har vi ytterligare rett ut mera om detta ämne som alltid är aktuellt.

Hehe så rätt så!

 

Ett förtydligande från MS angående ominstallation på samma dator:

Aktivera Windows: vanliga frågor

Citat:

 

Du kan installera om Windows på samma dator obegränsat antal gånger eftersom aktiveringen kopplar samman produktnyckeln till Windows med information om datorns maskinvara. Om du gör avsevärda förändringar av maskinvaran kan du behöva aktivera Windows igen.

 

I licensavtalet står följande:

license.rtf

Citat:

 

17. ÖVERFÖRING TILL ANNAN DATOR.

a. Annan programvara än Windows Anytime Upgrade. Du får överföra programvaran och installera den på en annan dator för din användning. Den datorn blir den licensierade datorn. Du får dock inte göra det i syfte att dela licensen mellan olika datorer.

 

18. ÖVERFÖRING TILL EN TREDJE PART.

a. Annan programvara än Windows Anytime Upgrade. Den första användaren av programvaran får göra en engångsöverföring av programvaran och detta avtal, genom att överföra originalmediet, äkthetsbeviset, produktnyckeln och inköpskvittot direkt till en tredje part. Den första användaren måste ta bort programvaran innan den överförs separat från datorn. Den första användaren får inte behålla några kopior av programvaran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...