Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

joomla meny


pontaxxr

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag testar för första gången joomla men ingen aning om hur man ändrar layouten på menyn.

just nu det menyn ut såhär.. http://pjohansson.se/ (Joomla template som jag har gjort :))

men jag vill ha den såhär http://pontaxxr.se/ungdrive/index.html (html sida)

 

hur löser man det?

vad kan man googla på ?

+ hur tar man bort den copyrighten ? jag lyckades få dit den på ngt sätt men mins inte hur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kodar du templaten själv?

 

Kör du Joomla 1.5 eller 1.6?

 

Jag har kodat denna templaten själv.

också den första sidan jag har användit joomla i. så e väldigt nybörjare.

 

Det är joomla 1.6 jag använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill få menyn att vara vågrät så antar jag att du måste lägga till float:right i css:en så det läggs till på varje menyalternativ.

 

Sen vad är det för copyright du vill få bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej så det ändå jag behover göra e att sätta float: right? just nu har jag tagit bort footer helt men om jag sätter tillbaks det så blir det 2st 1som e min o sen 1 från joomla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lägger till modulen som heter "sidoft" så läggs Joomlas upphovsrättsinformation till, är det du modulen du använder?

 

Kan du visa mig den CSS kod som du har för menyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jusst nu så använder jag ingen kod alls till menyn men ska fixa när jag

kommer hem.

jag använder inte sidof vad jag vet. finns inget i medulen som heter så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du då med att du inte använder footer nu? Vad är det du har tagit bort? Är det en modul eller är det någon egen kod?

 

Då är det det som är felet med menyn, så ser den ut som standard om du vill att den ska se ut på något annat sätt så måste du fixa det med CSS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du då med att du inte använder footer nu? Vad är det du har tagit bort? Är det en modul eller är det någon egen kod?

 

Då är det det som är felet med menyn, så ser den ut som standard om du vill att den ska se ut på något annat sätt så måste du fixa det med CSS.

 

 

 

Jag valde avpublisera nu så modulen finns kvar men syns inte.

 

Okej, har ni något bra förslag på hur en sån css ska se ut? och hur man gör så just den menyn hittar den css koden?

som sakt nybörjare på joomla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att lägga till en ny css klass i din css som heter menu och lägg sedan till en float right på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att lägga till en ny css klass i din css som heter menu och lägg sedan till en float right på den.

 

Tyvärr så flyttade det bara hela menyn till höger och den blev inte lodrät på en rad:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löste sig genom att jag gjorde såhär

 

li {

float: left;

}

Meny{

list-style-type: none;

}

 

tack för all hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan vill fixa footern med, hur kan man lösa det?

På något sätt har jag fått dit 2 st footers men hittar inte var man ändrar det.

Kolla in http://pjohansson.se/ så ser ni att det finns 2 st copyright texter jag vill byta ut den som står inte-okej.se på och ta bort den andra.

 

inte-okej.se är min andra hemsida, så templaten har jag gjort själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig men nu kommer alla dina listor att bli float left.

 

Jepp det vet jag men kör jeg med .meny li {

float: left; }

 

så blir det ju bara menyn ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde bli rätt då!

 

mm det blev det också :)

men vet du hur man fixar footern tkr inte det ser snyggt ut med den där :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill ha hjälp med, om du vill ta bort copyright texten så är det ju bara att ta bort modulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fixat footern nu :) man måste gå in på ftp>Language>se-SE>sv-SE.mod_footer.ini öppna det med notpad och sen ta bort/ ändra textern xD nu vet alla som kommer att läsa detta forumet hur man gör :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha du ville lägga in din egen copyright information, för att göra det hade du bara behövt lägga till en "egen html" modul i den positionen du har där och sen skriva in din egen copyright information i den modulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha du ville lägga in din egen copyright information, för att göra det hade du bara behövt lägga till en "egen html" modul i den positionen du har där och sen skriva in din egen copyright information i den modulen.

 

Jo jag testade det men det blev ett mellanrum på min template då. visst mina koder är långt ifrån perfekta men detta funkade :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...