Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Magnetfält i målarbox på jobbet


Matte?

Rekommendera Poster

Hej, på mitt jobb har vi en målarbox som kallas för "elstaten" eftersom träbitarna som passerar där är negativt laddade och färgen är positivt laddade (eller om det är tvärt om). Färgen sprayas och är som en "dimma" som läggs fint och jämt på bitarna. Det elektriska fältet som omger bitarna är på ca 60000Volt.

 

Nu till frågan, funderingar finns för att börja använda magnetiska hållare för orderlistor osv som följer med i tättslutande kärl genom denna "elstat". Jag misstänker värmeutveckling el dyl. Men är osäker eftersom det inte är elektromagneter som används, men det kan lika gärna hända ingenting.

 

Vad tror ni händer?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Varför inte kontakta tillverkaren av dessa "elstaten" och fråga om annat material än det som är tänkt att passera genom dessa är ok?

Tex. vad som händer när du för in metall igenom dessa och hur det påverkar (och blir påverkat)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Varför inte kontakta tillverkaren av dessa "elstaten" och fråga om annat material än det som är tänkt att passera genom dessa är ok?

Tex. vad som händer när du för in metall igenom dessa och hur det påverkar (och blir påverkat)?

 

 

Metall går fint, så det är inget problem.

Jag vet att det håller på att kollas upp just nu med tillverkaren, men jag är fortfarande nyfiken vad som teoretiskt "kan" hända när en "vanlig" magnet induceras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja alla elektriska fält inducerar ju ett elektromagnetiskt fält och en magnet påverkar ett sådant fält (den blir även själv påverkad), så att det elektriska fältet böjs av. Hur mycket eller lite beror på styrkan i det elektromagnetiska fältet och styrkan hos magneternas "magnetfält".

 

Då skulle man kunna tänka sig att dom elektriskt laddade partiklarna med färg pga. magneterna ansamlas mer på vissa ställen istället för att bli jämt utspridda.

 

Jämför Cerrn i partikelacceleratorn där man har kraftiga supraledande elektromagneter för att böja av dom elektriskt laddade partiklarna som far runt i en extrem fart.

Principen borde vara densamma - fast i mycket mindre skala..

 

Men det är bara en gissning och det var många år sedan sedan skolfysiken och elläran på gymnasiet...;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alla elektriska fält inducerar ju ett elektromagnetiskt fält och en magnet påverkar ett sådant fält (den blir även själv påverkad), så att det elektriska fältet böjs av. Hur mycket eller lite beror på styrkan i det elektromagnetiska fältet och styrkan hos magneternas "magnetfält".

 

Då skulle man kunna tänka sig att dom elektriskt laddade partiklarna med färg pga. magneterna ansamlas mer på vissa ställen istället för att bli jämt utspridda.

 

Jämför Cerrn i partikelacceleratorn där man har kraftiga supraledande elektromagneter för att böja av dom elektriskt laddade partiklarna som far runt i en extrem fart.

Principen borde vara densamma - fast i mycket mindre skala..

 

Men det är bara en gissning och det var många år sedan sedan skolfysiken och elläran på gymnasiet...;)

 

 

Börjar själv komma fram till den slutsatsen sen jag kikat upp det ordentligt! Tack för att du styrker mina funderingar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...