Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krypterat USB-minne/Lösenordshantering


rakiii

Rekommendera Poster

Jag söker efter litet smidigt USB-minne, storlek 4-8GB med 256-bit AES hårdvarukryptering.

Tanken är att använda det som lösenordshanterare/spara viktiga dokument/filer etc. Kravet är att det är någorlunda mobilt då det är tänkt att alltid ha i fickan/nyckelknippan. Viktigt är också att det ska kunna användas på alla WIN baserade datorer oavsett behörighet. Annars hade Truecrypt varit ett bra alternativ. Tyvärr fungerar detta inte utan adminbehörighet och då försvinner hela grejen med att kunna använda det överallt. T.ex. på biblioteket, på resan, hemma hos polaren etc.

 

Har hittat en ganska intressant produkt från Verbatim. Tyvärr har jag inte hittat något återförsäljare i Sverige som kan beställa hem den :(

http://www.verbatim-europe.co.uk/en_1/product_secure-data-micro-usb-drive-8gb_8687_0_33443__11925.html

 

Finns det andra produkter som går att få tag i som är prisvärda? Ironkey är dessvärre lite overkill och är inte riktigt i den prisklassen jag hade tänkt.

Annars...hur gör ni, tips idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
att kunna använda det överallt. T.ex. på biblioteket, på resan, hemma hos polaren etc.

Tänk på att om du reser utomlands tex. England eller USA och har ett krypterat minne så kan det bli problem om du stoppas i säkerhetskontrollen när du anländer eller skall lämna landet om du inte har krypteringsnyckeln tillgänglig och då är det inte säkert du kan lämna landet utan vidare.

I dessa länder har dom rätt att kopiera innehållet på hårddiskar, minneskort i telefoner, kameror, usb-minnen - och visar sig det att det är krypterat och du inte kan låsa upp det....

 

M.a.o. lämna krypterade minnen hemma alt. använd endast okrypterade om man reser utomlands till bla. dessa länder.

 

Ang. Truecrypt, fungerar det inte med att sätta upp det med option "Travelers Disk"?

Här finns en guide ang detta på Sweclockers:Hur du krypterar ett USB-minne med TrueCrypt

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om du reser utomlands tex. England eller USA och har ett krypterat minne så kan det bli problem om du stoppas i säkerhetskontrollen när du anländer eller skall lämna landet om du inte har krypteringsnyckeln tillgänglig och då är det inte säkert du kan lämna landet utan vidare.

I dessa länder har dom rätt att kopiera innehållet på hårddiskar, minneskort i telefoner, kameror, usb-minnen - och visar sig det att det är krypterat och du inte kan låsa upp det....

 

M.a.o. lämna krypterade minnen hemma alt. använd endast okrypterade om man reser utomlands till bla. dessa länder.

 

Ang. Truecrypt, fungerar det inte med att sätta upp det med option "Travelers Disk"?

Här finns en guide ang detta på Sweclockers:Hur du krypterar ett USB-minne med TrueCrypt

 

Mvh

 

Bra info där, tack.

Tanken med att det ska fungera på resande fot var från min sida främst inom Sverige (jobbrelaterat)

 

Truecrypt är ett kanon program och hade gärna använt det men tyvärr finns begränsningen att man måste ha adminrättigheter på datorn man jobbar vid eller att Truecrypt redan finns förinstallerat på datorn.

http://www.truecrypt.org/docs/?s=non-admin-users

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmm skumt, för med Travelers Disk alternativet så installeras ju Truecrypt på USB-minnet och en inloggningsruta eller lösenordsruta vias då i explorer när man skall öppna minnet, där man då slår in koden.

Fast den kanske kräver admin rights?

 

Det var ett tag sedan jag testade att kryptera USB-minnen med TruCrypt.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via "Traveler Disk" krävs adminrättigheter eller så måste Truecrypt vara installerat på datorn.

Kolla länken jag postade så kan du läsa mera.

Hårdvarukryptering är enda lösningen om man vill kunna använda den i alla lägen (win-baserat). Tyvärr är inte utbudet så stort så därför söker jag hjälp här ifall någon har tips på var man kan få tag i ett prisvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det förklarar saken och det är ju också logiskt:

Citat:

 

..//..The reason for that is that TrueCrypt needs a device driver to provide transparent on-the-fly encryption/decryption, and users without administrator privileges cannot install/start device drivers in Windows..//..

 

Ja då är ju tyvärr inte detta ett alternativ.

 

Men detta kanske?

Prisjakt. Kingston DataTraveler Locker+ 4GB

Tech spec

 

Prisjakt IronKey - dyr

Info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kingston minnet ser bra ut förutom storleken. Skulle helst vilja ha något i storleken som Verbatim minnet jag postade om tidigare.

 

IronKey hade inte varit dumt, men alldeles för dyrt. Så hemlig behöver jag inte vara :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Kingston minnet ser bra ut förutom storleken. Skulle helst vilja ha något i storleken som Verbatim minnet jag postade om tidigare.

8GB?

Ett sådant i länken från Mikael63...

eller större http://www.prisjakt....kt.php?p=673653

 

[Edit] Nu kollade jag inte om det senaste var krypterat...:unsure:

[Edit2] Men detta skall vara det 16GB för under en 500 hundring http://www.prisjakt....kt.php?p=425103

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag söker efter litet smidigt USB-minne, storlek 4-8GB med 256-bit AES hårdvarukryptering.

Kingston har precis vad du söker.

 

Kostar bara mellan 575 och 745:- hos Dustin i dina önskade storlekar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kingston har precis vad du söker.

 

Kostar bara mellan 575 och 745:- hos Dustin i dina önskade storlekar.

 

Det ser bra ut! Enda jag kan klaga på är storleken. Skulle vilja kunna ha det på en nyckelknippa så ser helst att det är i storleken som Verbatim-minnet jag postade i första inlägget. Eller något i denna storleken:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=363333

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...