Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är detta virusmail?


no_name

Rekommendera Poster

Har under den senaste veckan fått flera meddelanden från olika hotmailadresser med texten: Hej,

 

 

 

hur mår du borta?

 

 

 

Jag skulle vilja presentera dig ett mycket bra företag, och hans hemsida är <ebuyzzcom> Det kan ge

 

dig alla typer av elektroniska produkter som du behöver kan vara, som bärbara datorer, GPS, LCD TV, mobil

 

telefoner, PS3, MP3 / 4, motorcyklar och etc. ..

 

Det måste finnas något intressant du vill köpa.

 

 

 

Många tack och hälsningar.

 

 

 

 

Undrar om detta bara är någon reklam som skickas ut automatiskt av folk, eller kan det vara virus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett klockrent exempel på ett spam, ett försök att lura av dig pengar eller annat.

 

Finns flera exempel på detta, i just "Skräppost".

 

Ett typiskt kännetecken är dålig svenska, antagligen översatt via google eller liknande.

 

Bara att kasta, det är alltså inget virus eller så.

 

Flyttar därför tråden till "Skräppost".

---------------------------------

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bara vanlig text finns det inget som kan vara skadligt men om det finns bilagor kan bilagorna vara infekterade eller om texten är formaterad med HTML etc så kan HTML-koden göra skadliga saker.

 

Skräppost, oavsett om det bara är reklam för en webbsida eller om den innehåller något skadligt, brukar skickas från botnet, dvs en samling av infekterade datorer, och med falska avsändaradresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man se om texten är formaterad med html? Texten såg faktiskt inte ut helt som jag postade den - gjorde om den i open office, ursprungligen var den lila, om det nu har någon betydelse.

 

Mitt virusprogram har heller inte klagat, så borde kunna vara lugn då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om texten var lila så innehöll den (HTML-)koder för att göra den lila. Har du kvar mejlet?

 

Av säkerhetsskäl bör man stänga av visning av formatering och annan HTML-kod i mejl. Vilket mejlprogram använder du?

 

Antivirusprogram missar en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det i borttagna mail. Kan jag klistra in texten här eller?

 

Använder telia. Mailet öppnades automatiskt. Så bu är alltså min dator infekterad och med i något jävla botnet?

 

Hur stänger man av sådant då? Kollade mejlen nu och inställningen: Blockera bilder och annat externt innehåll i HTML-post på. Någon annan hittar jag inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns chansen att datorn e helt kapad nu då? Så de får tillgång till alla lösenord och sånt?

 

Fy fan alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sakta i backarna :) vi får väl se hur det ser ut först.

 

Om du läser dina mejl i Internet Explorer så titta på mejlet och välj i menyn:

 

Visa - Källa

 

Du får upp ett nytt fönster (Anteckningar) med webbsidans HTML-kod. Titta igenom innehållet där och om du ser till din mejladress så tar du bort den.

 

Gå till webbsidan http://pastebin.com/ och i den stora rutan som heter "New Paste" klistrar du in innehållet i fönstret med webbsidans HTML-kod.

 

Under rubriken "Optional Paste Settings" väljer du:

Paste Expiration: 1 Day

Paste Exposure: Private

 

Klicka på Submit-knappen.

På nästa sida skriver du av "Captcha Image".

 

Därefter kommer en ny sida som innehåller det du klistrade in förut. Kopiera det som står i webbläsarens adressfält, t ex http://pastebin.com/qK0FKnv, och klistra in det i ditt svar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, är totalt värdelös på datorer och har ingen aning om jag läser mejlen i exploerer, lr om det är firefox.

 

Det enda jag hittar där man kan se information om meddelanden är om jag högerklickar på ett specifikt meddelande, väljer egenskaper, och sedan information och till sist meddelandekälla, då får jag upp något i anteckningar, kan det vara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt. Pröva med det.

 

Det låter mest som att du använder ett särskilt program för att läsa dina mejl, t ex Outlook Express, Windows Mail, Windows Live Mail eller Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag använder windows mail, om det har någon betydelse

 

 

Förmodar jag gjort helt fel. Men får upp nån slags kod under "meddelandekälla" (om det ens var meddelandekälla som skulle öppnas) .

Dessutom har jag ju fått två sådana här mail som öppnats, behöver jag göra samma sak med båda? Det där med att visa - källa funkar inte. Alltså jag beklagar, men är tyvärr enastående usel på datorer :( Kan jag klistra in min "meddelandekälla" här så att nån kan bekräfta om det var den du syftade på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag klistra in "meddelandekällan" här? Dels för att få bekräftat att det var den som åsyftades, samt att någon kanske kan säga exakt vad som ska raderas osv?

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Hej

 

Sakta i backarna! smile.gif

Följ länken för en guide om hur du gör det Cecilia beskrev, i Windows Mail.

http://www.techradar.com/news/software/applications/windows-7-email-tips-tricks-problems-solved-902124?artc_pg=

 

När du får fram samma ruta som bilden visar markerar du all text däri och klistrar in i www.pastebin.com, enligt Cecilias anvisningar. När du har gjort det här tas du vidare till sidan med din kod. Skicka den länken hit så ska vi ta en titt. thumbsup.gif

 

Hoppas det blev lite klarare iallafallrolleyes.gif

Lycka till!biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså.. okej, men låter ju sjukt konstigt att ta bort det överallt, vid t.ex. original recipient... alltså kan jag inte bara klistra in den texten direkt här? Vet att jag framstår som en idiot nu - vilket jag också är när det kommer till datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Visa - Källa

 

Du får upp ett nytt fönster (Anteckningar) med webbsidans HTML-kod. Titta igenom innehållet där och om du ser till din mejladress så tar du bort den.

 

Gå till webbsidan http://pastebin.com/ och i den stora rutan som heter "New Paste" klistrar du in innehållet i fönstret med webbsidans HTML-kod.

 

Ta bort ta bort ta bort tongue.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag får ingen captcha bild att skriva av ens, när jag följt stegen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ju jättebra ut! :thumbsup:

 

Inte en skymt av något skadligt där heller. :)

 

Om det är "Windows Mail" och inte "Windows Live Mail" du använder kontrollera att inställningen (jag har inte programmet så jag översätter från en engelsk sida så det är möjligt att något inte stämmer med programmet):

Verktygsmenyn - Alternativ - Säkerhet

Se till att det är en bock för valet "Blockera bilder och annat externt innehåll i HTML epost".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det var inget virus, i någon av dem? Underbart :) Bara att radera mejlen då antar jag.

 

dock skrev serveicedeskguy att jag skulle klistra in samma text (den man får upp med ctrl+f3) från mailet som visas på bilden här: http://www.techradar.com/news/software/applications/windows-7-email-tips-tricks-problems-solved-902124?artc_pg=2

 

Det var inte denna jag skulle klistra in va? Om du kollar länken så markerade jag mailet och använde mig av Ctrl+F2, då texten i man får upp med ctrl+F3 (den som syns på bilden i länken ovan) inte gick att ändra/redigera. Antog därför att det var Ctrl+F2 som gav html-källan, var detta rätt? vill bara försäkra mig om det.

 

 

 

Nu kommer jag framstå som ännu dummare (om det är möjligt) men när jag skulle lägga upp de och välja exposure osv, så råkade jag (ja det är faktiskt sant) halka till, slant med armen och klickade såklart på submit (så det allt lades upp för allmänheten). Är detta något jag bör vara orolig över, menar man bör ju inte kunna göra så mycket med html-kod från ett mejl?

 

Tack iaf allihop som försökt att förklara på enklaste sätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bara att radera mejlen. Om det finns någon möjlighet att markera dem som skräppost i Windows Live så gör det först.

 

Du har inte verkat vara dum alls och alla har vi varit okunniga när det gäller datorer samt är det fortfarande när det gäller många områden. :thumbsup:

 

Du har gjort precis som du skulle. Det gör inget att mejlet blev publikt i stället för privat. Jag föreslog privat utifall att din mejladress skulle råka slinka med men det hade den ju inte gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Hej på er smile.gif

 

Det ser jättefint ut. Du följde instruktionerna precis som du skulle. Vi är alla barn i början så tvivla inte på dig själv, vi gör det i varje fall inte

 

 

[log]Varför gjorde vi allt detta?

Det vi gjorde var att vi gick under skynket och hittade källan för hur meddelandet var byggt. I källan kan vi ingående se hela e-postmeddelandet så som teckensnitt, storlek, indrag etc.

Källan berättar för oss även om någon skadlig kod har gömts i e-postmoddelandet. Med hjälp av pastebin.com kunde Cecilia och jag kika på din kod i lugn och ro, utan att göra den för offentlig för alla andra. Vi bad dig radera din e-postadress i texten ENDAST för att inte dela den offentligt med det övriga folket på webben.[/log]

 

dock skrev serveicedeskguy att jag skulle klistra in samma text (den man får upp med ctrl+f3) från mailet som visas på bilden här: http://www.techradar...02124?artc_pg=2

Kommandot CTRL+F3 tar även med meddelandehuvudet (headern) .Skillnaden är att sändare och mottagare inkluderas. Det är överkurs då koden bakom meddelandet är vad som är intressant. cool.gif

 

Hoppas det gav en något klarare bild mer än det försvårade. *tveksamt* blush.gif

 

 

Nästa gång du undrar något så vet du vart du kan vända dig.

Inget virus eller någon skadlig kod. Bra jobbat! thumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Märkligt, jag får aldrig såna mail, men å andra sidan vet jag ju vilka jag får mail ifrån. Alla andra raderar jag, med ta bort knappen.

 

För i ärlighetens namn, måste väl alla veta, vilka dom har mailkorrenspondans med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt, jag får aldrig såna mail, men å andra sidan vet jag ju vilka jag får mail ifrån. Alla andra raderar jag, med ta bort knappen.

 

För i ärlighetens namn, måste väl alla veta, vilka dom har mailkorrenspondans med?

 

Har en ganska "vanlig" mailadress. Sedan så öppnar min mail automatiskt alla meddelanden den klassar som säkra, så har ett mail gått igenom dess säkerhetskontroll, så öppnas det automatiskt när jag kollar inkorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt, jag får aldrig såna mail, men å andra sidan vet jag ju vilka jag får mail ifrån. Alla andra raderar jag, med ta bort knappen.

 

För i ärlighetens namn, måste väl alla veta, vilka dom har mailkorrenspondans med?

Visst vet väl normalt dom flesta med vilka man har mailkontakt med, men man kan ju också ha hamnat i någon maillista/databas som inte är så seriös, och då finns risken att man någon gång får ett sådant.

 

Du säger ju själv här att du faktiskt raderar mail ibland du får, alltså kanske du också råkar ut dessa, eller liknande?

Det är inte så konstigt att man råkar ut någon gång, även solen har sina fläckar :-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...