Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmupplösningen ändras vid nystart


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Hur kommer det sig att jag då och då måste återställa skärmupplösningen ?

Med den LCD-skärm som jag har, passar 1280x1024 bäst, tycker jag. Denna inställning håller för det mesta, när jag har startat datorn.

Men ibland har den självmant ställt om till en mycket lägre upplösning, när datorn startat upp och väl presenterar skrivbordet på skärmen.. Inte några halsbrytande övningar för att återställa, men frustrerande !

 

Jag har ett NVIDIA-kort på en XP-maskin, där jag ställt in uppdateringsfrekvensen på 72 Hz.

75 ger vissa ryckningar på text och ikoner... Bifogad bild visar aktuell inställning.

 

 

 

Har också utebliven scrollfunktion på musen ibland, när jag ska använda den första gången efter en start. Men jag har inte noterat om detta fel hänger samman med det tidigare nämnda..

 

Märkt även att datorn numera tar väldigt lång tid på sig att komma i ordning, så att man kan jobba med den. Har gallrat bland Tjänster, för att eliminera de uppenbart onödiga, men jag tvivlar på att hela sanningen finns i detta...

 

 

Någon som känner igen problemen ?

 

/Kalle

post-4543-0-47307500-1308589158_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...ibland har den självmant ställt om till en mycket lägre upplösning, när datorn startat upp och väl presenterar skrivbordet på skärmen.

Den meningen brukar vara ett klassiskt problem med drivrutiner. Segheten som du numera upplever kan också delvis bero på detta, men är knappast enda anledningen.

 

Börja med att installera/uppdatera dem för moderkortet/systemkretsarna:

http://www.nvidia.co...-driver-uk.html

 

Gör sedan det för grafikkortet:

http://www.nvidia.co...-driver-uk.html

 

Troligen kommer även scrollningen med musen att sluta trilskas av detta.

 

Vidare vad gäller segheten så kan det som antyddes ovan saknas nödvändiga drivrutiner som bland andra dem för SATA/PATA m fl. Att du har gallrat bland tjänsterna är ju vettigt och nånting som alla borde göra, och gallra helst också bland dina autostart-program. Nåt som också alla borde göra är att regelbundet defragmentera hårddisken istället för att underskatta betydelsen av det eller inte idas göra det för "det tar ju sån tid".

 

Börja med att rensa bort filer och registernycklar som ändå bara är skräp och helst inte bör vara kvar på datorn: CCleaner. Kör därefter en vettig defragmenterare som Mydefrag och använd helst inte Windows inbyggda sådan. Och som första körning föreslår jag att lämna datorn över natten med programvalet "månadsvis" defragmentering (allra helst i Felsäkert läge). När det är gjort så kan du fortsättningsvis nöja dig med valet "veckovis" (då "månadsvis" enligt min mening bara behöver köras en gång i kvartalet, om ens så ofta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tack RN för ett både utförligt och uttömmande svar !

 

Anade nog att det hänger en del på drivrutinerna, för såväl moderkortet (GA-73PVM-S2H9) självt som dess grafikdel..

 

Som defragmenterare använder jag Diskeeper (2009), som ständigt jobbar med att hålla mina diskar snygga. Visserligen är det ett program som ligger standby och negativt påverkar effektiviteten på sitt sätt, men jag vill gärna tro att den förlusten uppvägs av att kontinuerligt ha defragmenterade diskar.

 

Jag ska studera hur jag ev. kan uppdatera BIOS, samt ovan sagda drivrutiner. CCleaner är väl en variant på samma tema som Uniblue RegistryBooster. Det senare har jag hört vissa negativa omdömen om, men är osäker på om det är ett bra/effektivt, eller ett medelmåttigt/skadligt program...

 

Secunia har jag hittills använt som ett övervakarprogram, men tycker nog att det väsentligt drar ut på uppstarttiden, då det ju ska gå igenom alla befintliga program och se om det finns nya versioner av dem. Har börjat att initiera Secunia som ett avslutande program, då det i lugn och ro får scrolla igenom datorn, medan jag övergår till annan sysselsättning...

 

Man kan vara lite konfunderad över att en dator succesivt blir allt slöare och ineffektiv. Men förklaringen ligger väl i att både Windows själv och de ingående programmen, som uppdaterade blir allt större och med allt fler finesser, tar mer och mer kapacitet i anspråk. Samtidigt blir man själv allt mer otålig med tiden, och förväntar sig att datorn ska reagera på nolltid....

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Som defragmenterare använder jag Diskeeper (2009), som ständigt jobbar med att hålla mina diskar snygga. Visserligen är det ett program som ligger standby och negativt påverkar effektiviteten på sitt sätt, men jag vill gärna tro att den förlusten uppvägs av att kontinuerligt ha defragmenterade diskar.

Använder själv denna version på två av mina maskiner och Diskeeper 2009 (som jag tycker är lite bättre än Diskeeper 2010 - tidigare kört en trialperiod med denna) tar nästan inga nämnvärda systemresurser i anspråk när datorn skall användas.

Stationära burken har 4 diskar och inga problem med DK.

 

Mao. så är den endast aktiv i datorns idle mode och även om den kör defragmentering etc. så stoppar den aktiviteten direkt om det kommer I/O-förfrågningar till operativet från andra program - alltså om något annat program också skall utföra skrivning/läsning på någon hårddisk så kör inte diskeeper aktivt.

 

Dessutom så går det ju att schemalägga diskeeper också, vilket jag också brukar begagna mig av ibland, men effektivast är att låta den köra automatiskt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som defragmenterare använder jag Diskeeper (2009), som ständigt jobbar med att hålla mina diskar snygga.

Studera gärna The big XP defragmenter test där varken Diskeeper-2010 eller -2011 får några särskilt imponerande placeringar alls. Det är stor skillnad på hur pass duktiga programmen egentligen är inte bara på att defragmentera utan även på att sen fylla ut alla de otaliga gap med tomt utrymme som har uppstått efter det att filerna väl blivit defragmenterade.

 

Jag ska studera hur jag ev. kan uppdatera BIOS, samt ovan sagda drivrutiner.

Bra idé att uppdatera BIOS för precis som övriga program/spel aldrig är klara vid släpp så är heller inte BIOS-programmet det – under de första åren så släpps det ju kontinuerligt buggfixar och/eller fixar för diverse kompatibilitetsproblem etc. Och varför inte nu i ditt fall fall med musen också..? Åtminstone ifall musen är en USB-enhet för vilka version F6 tydligen ska fixa problem med just kompatibilitet:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2691#bios

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Studera gärna The big XP defragmenter test där varken Diskeeper-2010 eller -2011 får några särskilt imponerande placeringar alls. Det är stor skillnad på hur pass duktiga programmen egentligen är inte bara på att defragmentera utan även på att sen fylla ut alla de otaliga gap med tomt utrymme som har uppstått efter det att filerna väl blivit defragmenterade.

Ja det stämmer också med mina egna observationer med DK 2010 - den var otrolig på att jobba mot disken, men resultatet var faktiskt sämre än på DK 2009.

Tyckte också att den tog mer resurser i anspråk och man blev helt enkelt tvungen att använda schemaläggaren så den inte skulle störa andra aktiviteter.

Till skillnad mot DK2009 där jag mycket sällan behöver schemalägga eller stänga av automatisk defrag (vid videoredigering stänger jag av). Den gör i mina ögon ett bättre jobb också.

 

På min nya maskin kommer jag inte att använda DK, utan kanske köra den du tipsade om RN.

Diskeeper 2010-2011 är heller inte kompatibel med Acronis True Image Home backup & Recovery s/w.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...