Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg uppstart med IDE disk i


Mikaoj

Rekommendera Poster

En fråga angående IDE disken som jag nu har i kopplad. Jag har byglat den som master w/slave present. Så som det är i mitten byglingen på bilden (Bild på HDDn)

Sen har jag kopplat den med master anslutningen på IDE-kabeln direkt in i IDE porten på moderkortet. Är detta rätt konfigurering?

För första gången jag startade datorn tog det lång tid och då visade det sig att IDE disken hade hoppat som master IDE i BIOS och boot priority var 1 st.

Och jag kör Windows på en SATA disk, så jag fick ändra om i BIOS till att SATA disken med nya Win 7 skulle boota som 1 st och efter det har det fungerat, men tar fortfarande lite tid vid uppstart. Är IDE rätt byglad och kopplad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du bara en IDE (PATA) så behöver du inte ändra på någon bygling (mao. skall den vara master) som endast är till för flera IDE (PATA) hårdiskar på samma busskabel.

 

 

SATA diskar är alltid endast en på varje SATA-port och byglas därför heller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga angående IDE disken som jag nu har i kopplad. Jag har byglat den som master w/slave present. Så som det är i mitten byglingen på bilden (Bild på HDDn)

Sen har jag kopplat den med master anslutningen på IDE-kabeln direkt in i IDE porten på moderkortet. Är detta rätt konfigurering?

För första gången jag startade datorn tog det lång tid och då visade det sig att IDE disken hade hoppat som master IDE i BIOS och boot priority var 1 st.

Och jag kör Windows på en SATA disk, så jag fick ändra om i BIOS till att SATA disken med nya Win 7 skulle boota som 1 st och efter det har det fungerat, men tar fortfarande lite tid vid uppstart. Är IDE rätt byglad och kopplad?

 

Vilken anser du vara masteranslutningen på en IDE kabel, den första eller den andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bara en IDE (PATA) så behöver du inte ändra på någon bygling (mao. skall den vara master) som endast är till för flera IDE (PATA) hårdiskar på samma busskabel.

 

 

SATA diskar är alltid endast en på varje SATA-port och byglas därför heller inte.

 

Ok, ska testa ta bort den där byglingen sen då.

 

Vilken anser du vara masteranslutningen på en IDE kabel, den första eller den andra?

 

Sista, den längs ut på kabeln så att säga

 

-----------

 

Sen har jag märkt att IDE disken "somnar" väldigt fort..den går som ner i någon form av vänteläge/viloläge och sen när man trycker in på den så snurrar den igång men det tar någon sekund innan man får åtkomst så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska testa ta bort den där byglingen sen då.

 

 

 

Sista, den längs ut på kabeln så att säga

 

-----------

 

Sen har jag märkt att IDE disken "somnar" väldigt fort..den går som ner i någon form av vänteläge/viloläge och sen när man trycker in på den så snurrar den igång men det tar någon sekund innan man får åtkomst så att säga.

 

Du byglar enligt bilden, som singel eller Master, eftersom du bara har en hårddisk, och sedan använder du kontakten längst ut på kabeln.

 

Att den "somnar" kan vara en inställning i energiinställningar för just hårddisken.

 

Gå in i Kontrollpanelen

Klicka på Energialternativ

Fliken Energischema

Nertill har du olika alternativ för hur du styr detta.

Du har troligen inställt på att låta hårddisken stänga av eller hamna i viloläge lite för fort kanske.

Har för mig att den är lite snålt ställt i standardläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-93122900-1308506011_thumb.jpg

 

Man kan ju kontrollera överföringsläget enligt bilden. (I mitt fall högerklick channel 0 --egenskaper)Din Disk är ATA 100 enligt nån spec jag sett . Om disken då är ansluten med en 80 trådig kabel bör det vara Ultra DMA5 .

 

Testa hårddisken med fria versionen av HDTune

 

LARSAS

 

När det gäller kabeln så brukar det vara så att kontakten längst från mittkontakten skall anslutas till moderkortet .Den kontakten är ibland blå till skillnad från de andra två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-93122900-1308506011_thumb.jpg

 

Man kan ju kontrollera överföringsläget enligt bilden. (I mitt fall högerklick channel 0 --egenskaper)Din Disk är ATA 100 enligt nån spec jag sett . Om disken då är ansluten med en 80 trådig kabel bör det vara Ultra DMA5 .

 

Testa hårddisken med fria versionen av HDTune

 

LARSAS

 

När det gäller kabeln så brukar det vara så att kontakten längst från mittkontakten skall anslutas till moderkortet .Den kontakten är ibland blå till skillnad från de andra två.

 

Ska kolla upp vad det står för DMA sen när jag kommer hem.

 

För övrigt tog jag bort bygeln så jag kör utan bygel just nu, och av inbillning eller inte så tyckte jag att det gick lite snabbare. Ska även kolla upp det när jag kommer hem senare idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
För övrigt tog jag bort bygeln

Hårddisken går default som master då. Inga andra enheter på samma buss kabel så är det rätt.

Byglar du hårddisken som master eller som slave spelar det ingen roll var på kabeln den sitter, eftersom byglingen bestämmer master eller slave.

 

Byglar du Cable Select (CS) och vill att hårddisken skall vara master så måste den sitta längst ut på busskabeln.

 

Om det redan finns en Master på en kanal blir en enhet med CS automatiskt Slave.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken går default som master då. Inga andra enheter på samma buss kabel så är det rätt.

Byglar du hårddisken som master eller som slave spelar det ingen roll var på kabeln den sitter, eftersom byglingen bestämmer master eller slave.

 

Byglar du Cable Select (CS) och vill att hårddisken skall vara master så måste den sitta längst ut på busskabeln.

 

Om det redan finns en Master på en kanal blir en enhet med CS automatiskt Slave.

 

Mvh

 

Även fast jag bootar från en annan SATA disk så är det rätt att ha IDE disken som master? För det är BIOS som styr vilken disk som bootas först?

 

Jag tänkte så det inte krockar där och det är därför det går så segt, att IDE disken går som master och 2nd boot priority och SATA disken går som vanlig SATA och 1 st boot priority. Men eftersom IDE är satt som master så vill den gå först?

 

Men så kanske det inte är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Master och slave för PATA-diskar gäller endast prioritet mellan de två enheterna som sitter på den kabeln, inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...