Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemgrupp och lösenordsskydd


Mikaoj

Rekommendera Poster

Jag har några Win7 datorer i nätverket nu som jag tänkte starta en hemgrupp för.

När man startar en hemgrupp från man ett lösenord för att ansluta till hemgruppen och efter man angett det lösenordet 1 gång så kommer man åt den och alla filer där.

Är man inte ansluten till en hemgrupp och ska försöka komma åt filer på en annan dator (med lösenordsskyddad delning aktiv) så får man upp en ruta där man ska fylla i användarnamn och lösenord för att lycka ansluta till datorn.

 

Vad jag nu undrar över är om att det går att kombinera lösenordsskyddade delningen med hemgruppens lösenord.

Alltså att man behöver ett lösenord för att ansluta till hemgruppen och sen när man ska komma åt några filer i hemgruppen så måste man logga in (ha ett konto på den datorn).

 

Eller om det finns någon annan smart lösning för att alla datorer ska komma in i hemgruppen, men att sedan endast vissa ska komma åt filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid sätta upp en basutdelning i en hemgrupp. Vill du sen dela ut specifika mappar/filer högerklickar du och väljer "specifik person" längst ner, personen borde finnas i listan efter att den "loggats" in i hemgruppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...