Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny router - signalstyrka och hastighet lägre än gamla


-WR-

Rekommendera Poster

En gång hade jag problem med att få bra signal från routern till datorn när datorn var nära routern, men det gick bra när jag antingen tog datorn till ett annat rum eller hittade en inställning i routern som sänkte utsignalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång hade jag problem med att få bra signal från routern till datorn när datorn var nära routern, men det gick bra när jag antingen tog datorn till ett annat rum eller hittade en inställning i routern som sänkte utsignalen.

 

Ja, så är det - FÖR nära mellan router o klient är ett klassiskt problem för WLAN. Närmare än 1 - 1,5m skall man generellt undvika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör nog helst mäta WirelessMon som du körde innan så du får de värde som datorn "upplever" det.

 

dBm är signalstyrkan. -30dBm är bättre än -50dBm. I samma rum är mellan -55 till -70 riktigt dåligt. Jag har -30 i samma rum, 5m från routern. Har -70 ca 10m från routern, med 3 betongväggar mellan...

 

 

Jo, det gör jag också. Apropå det så vill den inte hitta räknaren till mitt nätverkskort, trots att jag kör som admin och varit inne på perfmon.exe och manuellt lagt till det.

 

Det leder mig osökt till mitt nätverkskort, ett Level One WNC-0601 N-max PCI-kort. Jag körde några felsökningar:

 

1) skruvade loss samtliga antenner på routern. Mätte signal. Skruvade på en i taget och mätte signal. En eller tre antenner påverkar inte styrkan.

 

2) Körde 802.11N only. Kunde inte koppla upp mig öht. Körde 802.11G only. Funkade och fick hastighet på 54mbit/s. Så som det ska. Kör jag mixed b/g/n får jag 65mbit/s.

 

Så jag har alltså kunnat lokalisera en del av problemet. Mitt nätverkskort verkar inte vilja köra på 802.11N. Why?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag har ringt D-link och fått ett nytt firmware - 2.0.1. Installerade den, men det löste inte problemet. Nu har jag kontaktat Level One för att få svar på varför mitt nätverkskort inte kopplar upp sig på 802.11N.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag har alltså kunnat lokalisera en del av problemet. Mitt nätverkskort verkar inte vilja köra på 802.11N. Why?

 

Att olika tillverkares hårdvara inte alltid är helt kompatibla med varandra är tyvärr inget ovanligt - spec inte WLAN. En gissning är att ngn av utrustningen kör ngn 802.11n-draft version som den andre inte riktigt förstår. Uppdaterat drivrutiner på både kort o router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att olika tillverkares hårdvara inte alltid är helt kompatibla med varandra är tyvärr inget ovanligt - spec inte WLAN. En gissning är att ngn av utrustningen kör ngn 802.11n-draft version som den andre inte riktigt förstår. Uppdaterat drivrutiner på både kort o router?

 

Ja, jag tror att du har rätt där. När jag kollar i Wirelessmon står det "Network Type: N (HT)", vilket jag antar betyder att den identifierar 802.11N. Det måste vara ett kompatibilitetsproblem. Men det förklarar inte varför jag får dålig signal i min androidtelefon. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte klok på det här! Nu har jag ställt in "802.11n only" igen och då är jag uppkopplad. Får en hastighet på 135 mbit/s, men signalen är fortfarande svag.

 

Jag bifogar även en bild på hur det ser ut i rummet, så ni kan se hur långt det är till routern och hur den står (jag har lyft ur den ur hyllan, den står annars i tv-bänken - signalen är dock densamma var den än står).

post-63993-0-08592500-1308572817_thumb.png

post-63993-0-06006600-1308573140_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så den hoppar ner till 65mbit/s trots allt.

 

Kan säga att jag nuh ar snackat med D-link och de misstänker antennfel, så jag ska lämna tillbaks den hos elgiganten och få en ny. Om inte elgiganten vill byta, så gör D-link det, men det tar längre tid.

 

EDIT: jag återkommer när jag har fått ett nytt ex av routern och berättar hur det gick. Om problemet är löst då kan moderatorn låsa tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPPDATERING:

Jag lämnade in min router och fick en ny på Elgiganten. Väldigt bra service måste jag säga. Servicen på D-link var väldigt bra den med.

 

Väl hemma visar det sig att jag får samma fel. Svag signal och en hastighet på endast 65mbit/s. Därför måste jag nu utesluta att det är routern det är fel på, och fastställer därmed att det är nätverkskortet.

 

Så därför, istället för att starta en ny tråd, undrar jag om det går att lösa? Jag har ett Level One N-MAX WNC-0601. Drivrutinerna är enligt Level One:s kundsupport de senaste (3.0.7).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Som jag skrev i tidigare inlägg,

 

Citat:

Det kanske är något med din klient som inte går så bra mot just D-Link Dir 655?

 

Du har inte möjlighet att be någon kamrat/släkting som har en laptop med trådlöst 802.11.n att koppla upp sig hemma hos dig?

 

Ovanstående var tänkt att se om det skulle kunna skulle fungera bättre och avgöra var problemet ligger.

Alt. försöka låna ett trådlöst nätverkskort av någon och testa med.

 

Kjell & Company brukar ha bra kundservice och har öppet köp.

Hänt flera ggr. att jag fått låna hem prylar och testa för att sedan lämna tillbaks dom.

Bla. var det ett PCI-E x1 USB-kort med 4 externa samt 1 intern port som jag inte kunde använda pga. byte av grafikkort och rymdes inte i den burken. Inga problem att lämna tillbaks trots öppnad förpackning och få byta till ett annat med vanlig PCI anslutning.

 

Lättare förstås om butiken ligger nära..

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i tidigare inlägg,

 

Citat:

Det kanske är något med din klient som inte går så bra mot just D-Link Dir 655?

 

Du har inte möjlighet att be någon kamrat/släkting som har en laptop med trådlöst 802.11.n att koppla upp sig hemma hos dig?

 

Ovanstående var tänkt att se om det skulle kunna skulle fungera bättre och avgöra var problemet ligger.

Alt. försöka låna ett trådlöst nätverkskort av någon och testa med.

 

Kjell & Company brukar ha bra kundservice och har öppet köp.

Hänt flera ggr. att jag fått låna hem prylar och testa för att sedan lämna tillbaks dom.

Bla. var det ett PCI-E x1 USB-kort med 4 externa samt 1 intern port som jag inte kunde använda pga. byte av grafikkort och rymdes inte i den burken. Inga problem att lämna tillbaks trots öppnad förpackning och få byta till ett annat med vanlig PCI anslutning.

 

Lättare förstås om butiken ligger nära..

Mvh

 

Jo, jag vet. Men jag var så säker på att jag fick stark signal och en bra hastighet med den gamla routern i kombination med det nätverkskort jag har nu, att jag inte bemödade mig att testa med ett annat kort. Dessutom finns det ingen i min direkta närhet som snabbt kan hämta ett kort eller en laptop med n-kort.

 

Det som är lite beklämmande är att jag köpte det här nätverkskortet för inte så länge sen från just Kjell & co. Jag vet inte vad jag ska göra, jag får helt enkelt leva med det här. En N-router och ett N-kort som ger 65mbit/s, och dessutom en signal på 50%, är ju bara fel. Men vad ska jag göra? Jag har varit i kontakt med Level One angående mitt kort, men jag får inga bra svar. Ingen bra service öht, deras närmaste kundsupport sitter i Danmark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det är trist när saker och ting inte fungerar som man tänkt sig.

Men var det länge sedan du handlade på K&C?

 

Tycker du skall knata ned och höra med dom, för min erfarenhet av den butik som finns i ÖSD iallafal, är att dom är väldigt tillmötesgående och försöker i möjligaste mån komma upp med en lösning.

 

Du kanske får möjlighet att testa ett annat kort?

Eller t.o.m byta kort?

 

Mvh

 

[Edit] Och nej, jag är inte på något sätt eller via relation knuten till Kjell & Company.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...