Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ladda upp bilder i MySQL


MrHall

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja ha lite hjälp med en funktion där jag kan ladda upp bilder till en databas (MySQL).

 

Jag har gjort en inloggning så man hamnar på en "admin"-sida.

Nu skulle jag vilja kunna ladda upp bilder därifrån! =)

 

Jag skulle vilja ha ett enkelt galleri i vilket jag kan lägga till och ta bort bilder.

När man laddar en bild ska en thumbnail automatiskt skapas av bilden i galleriet.

Funktionen får gärna döpa om bilderna till typ 1; 2; 3; 4...osv...så att thumbnailen blir klickbar...

 

Finns det något färdigt att hämta?

 

Kan någon hjälpa mig?

 

=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha lite hjälp med en funktion där jag kan ladda upp bilder till en databas (MySQL).

 

Jag har gjort en inloggning så man hamnar på en "admin"-sida.

Nu skulle jag vilja kunna ladda upp bilder därifrån! =)

 

Jag skulle vilja ha ett enkelt galleri i vilket jag kan lägga till och ta bort bilder.

När man laddar en bild ska en thumbnail automatiskt skapas av bilden i galleriet.

Funktionen får gärna döpa om bilderna till typ 1; 2; 3; 4...osv...så att thumbnailen blir klickbar...

 

Finns det något färdigt att hämta?

 

Kan någon hjälpa mig?

 

=)

Hej vad jag vet så kan man inte ladda upp bilder på en mysql databas (Kan ha fel) Men därimot så kan du ladda upp bilderna till en mapp och sen i databasen så håller den reda på namnet (Sökvägen) till den.

 

Om du kollar in på Developphp.com så hittar du många guider på hur du skulle kunna göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag skulle vilja ha lite hjälp med en funktion där jag kan ladda upp bilder till en databas (MySQL).

 

Jag har gjort en inloggning så man hamnar på en "admin"-sida.

Nu skulle jag vilja kunna ladda upp bilder därifrån! =)

 

Jag skulle vilja ha ett enkelt galleri i vilket jag kan lägga till och ta bort bilder.

När man laddar en bild ska en thumbnail automatiskt skapas av bilden i galleriet.

Funktionen får gärna döpa om bilderna till typ 1; 2; 3; 4...osv...så att thumbnailen blir klickbar...

 

Finns det något färdigt att hämta?

 

Kan någon hjälpa mig?

 

=)

 

Vet inte vilket scriptspråk du använder, men är det php så kan läsa mer

 

här

 

Det går utmärkt att lägga in bilder i MySQL. Du kan lägga in vad som helst där, men det blir inte sökbart. Jag burkar inte spara bilder mm i databasen, utan som filer istället. Men om du har en bra anledning till ha dem i databasen ska du naturligtvis göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag tror det är ett bättre alternativ att lägga bilderna i en egen mapp på hemsidans server och spara sökvägen i MySQL...

 

För ett tag sedan hittade jag en "färdig" kod för det jag söker, men jag kan inte hitta den igen! :(

 

Det var en .php-fil som tog emot bildfilen, skapade en thumpnail, sparade originalbildfilen i en mapp och gjorde thumpnailen klickbar för att visa originalbilden.

 

Det är precis det jag vill ha!

 

=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...