Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3D Studio Max


Mikael Börjesson

Rekommendera Poster

Mikael Börjesson

Hejsan, jag har ett litet problem... har börjat greja med 3D Studio Max... Men kan inte skapa genomskinliga objekt... var ska jag göra detta och hur lägger jag till texturer ?? Är mycket tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som du bör plocka upp dels ett par bra böcker samt de hyfsade manualerna som följer med och börja studera dem noga. Ett hett tips iaf, samt hänga på usenet och ett par webbplatser som är dedicerade till 3D-applikationer. Dina frågor är lite väl grundläggande för att det ska kännas som om ett enkelt textsvar skulle ge dig något ;)

 

cgchannel.com

renderosity.com

3dluvr.com

 

osv.

 

Jag är rätt säker på att Discrete's hemsidor innehåller mycket matnyttiga tutorials också.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

PS. (obs, ta detta med en nypa salt): "Eller byt till ett bättre verktyg, typ HA (mysigt), Cin4D (tufft), Maya (svindyrt), Lightwave (kraftfullt) eller kanske XSI (ballt)? ;)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom manualerna, som är utmärkta och täcker det mesta, samt massor av resurser på nätet.. kan du ju testa att använda materialeditorn (tryck M eller menyn Rendering), leta fram "opacity", och/eller reflection/refraction parametrarna under maps. Kan se krångligt ut, men Maxen har en mkt kraftfull materialhanterare, minst sagt. ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Börjesson

Okej, tackar för tipsen... hatar att läsa böcker... tycker bättre om att testa sig fram, fast med 3D studio max är det lite hårt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl få program med så hög inlärningströskel som just 3d program. Dock så tycker jag att de tyngre programmen har en vettigare logik än budgetprogrammen, bara man gjort sina första projekt.. ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl få program med så hög inlärningströskel som just 3d program.

 

Precis, det är ibland lite overkill att försöka självlära sig någon tyngre 3D-app bara sådär under en kortare tid. Det finns en del rätt schyssta kurser att gå om inte bokstudier är intressant.

 

Fast att följa övningarna i en 3D-bok är inte så extremt mycket "läsa böcker" över egentligen - give it a try, lovar att det är värt det ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Gå in i material edit (ikonen med de små bollarna) ..

Välj en boll och dra med dra och släpp till ditt objekt som du skapat.

Välj opacity i material edit som står på 100% som default.. dra ner det ..ju närmare 0 desto mer genomskinligt är det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Börjesson

Okej, har redan luskat ut det, men tack endå... Men du kanske kan hjälpa mig med en annan sak, jag kan inte lyckas få nått genomskilnigt + att det reflekterar... Kan du förklara hur man gör det lr det kanske är för mycket för att skriva här ??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...