Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn vägrar starta


datanörden

Rekommendera Poster

datanörden

Hej,

Jag har en laptop som fungerat bra i många år men helt plötsligt när jag startat datorn händer inget.

Datorn går igång men inget visas på skärmen.

Jag har försökt sätta i windows-skivan men datorn vägrar att läsa från den.

Det är en dell inspiron 6400 med 3 gig ram och windows vista.

Hjälp uppskattas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Hej

 

 

Efter att ha läst din beskrivning av problemet är jag villig att satsa pengar på att din backlight är trasig. thumbsdown.gif

Det är ett mycket vanligt problem hos Dell och brukar aldrig vara något problem att få ut på garantin, förutsatt att den fortfarande gäller (standard 3 år).thumbsup.gif

 

Börja med att:

1. Flytta datorn till ett kolsvart rum, ser du en tillstymmelse av konturer är backlighten trasig.

2. Anslut en extern bildskärm och tryck Fn+F8 = Växla bildskärm. Kommer den upp på bildskärmen? Om inte är det något annat fel.

 

Berätta vad du kom fram till.

Lycka till cool.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Flytta datorn till ett kolsvart rum, ser du en tillstymmelse av konturer är backlighten trasig.

Alternativt lys med en kraftig lampa på skärmen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn går igång
Menar du att du hör fläkten eller märker du något mer?

 

det verkar som bios har lagt av.
Det är inte så troligt att det har blivit fel på BIOS, utan troligare att något på moderkortet har gått sönder. Om datorn är yngre än tre år kan du försöka med att reklamera den hos säljaren.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datanörden

Jag hör fläkten, cd-läsaren och hårddisken gå igång men inte mer än det. Datorn är från 2006 tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datanörden

Däremot glömde jag stänga av den innan jag la ner den i datorväskan, kan ha överhettats därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju möjligt att datorn gjorde det om den fortsatte att köra Windows och program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datanörden

När jag tog upp datorn senare var det fuktigt i datorväskan, kan det vara kondesatorerna som läcker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter osannolikt. Kondensatorerna är ju så små och innehåller inte vätska utan något som är mer geggigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datanörden

Finns det något jag kan göra eller är det kört?

Har beställt en ny dator men vill gärna ha denna dator som extra dator då min nästa är stationär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla efter hur det är med damm samt om du hittar en servicemanual eller liknande kan du ju försöka öppna datorn för att t ex kolla kondensatorer och anslutningar. Men vänta och se lite om någon annan har ett bättre förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

När du slår på den nu, försöker den då att starta från strömsparläge eller liknande och inte en riktig uppstart?

 

Men du borde i allafall då se information på skärmen - även innan Windows laddas.

 

Blött i väskan?

Vatten? Kondens? Spillt något?

Överhettat batteri?

Luktar det?

Klibbigt?

 

Plocka ur batteriet och kör direkt med nätadaptern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datanörden

Jag ser inget från skärmen när jag startar den.

Jag har varken spillt eller gjort något annat med den.

Samma resultat utan batteri.

Jag ser inte ens att bios startar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du testat förslaget du fick i början att ansluta en extern bildskärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datanörden

Ja,

Det fungerade inte skärmen gick in i viloläge efter en stund så det skickas ingen signal från datorn. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det låter som den har pajat pga. överhettning - kanske?

Känner du för att öppna den själv, så finns servicemanualen här samt Service manual Content page här.

Dell har ganska bra instruktioner med bilder i sina service manualer.

 

Men om du blir så mycket klokare, fast du skulle kunna titta efter skador orsakade av överhettning. Tex. missfärgning av kretskort, komponenter, lukta dig fram också.

Det brukar kännas en omisskännlig lukt ifall något blivit bränt pga. kortslutning eller annat.

 

Du kan också plocka ur minnet samt hårddisken.

 

Men innan du börjar - plocka ur batteriet och nätadaptern.

 

Det som jag fortfarande undrar över är att du hade blött i väskan??

Klibbigt?

Luktar det?

Etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-43313500-1308252142_thumb.jpg

 

 

Röret i bilden är ett heatpiperör som transporterar värmen från processorn och här troligen också från grafikkortet.Heatpipen är fylld med vätska under lågt tryck.Vätskan förångas kyls normalt av i kylaren i ett kretslopp.Vätskan blev nu överhettad och heatpipen har läckt,därav vätskan.

Risken är också stor att komponenter skadats av värmen p.g.a utebliven kylning.

 

Om en bärbar dator varit ansträngd år det lämpligt att låia den idla några minuter innan den stängs av.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad kul!

Troligen vätskan från heatpipen som orsakat kortis någonstans och nu har fukten torkat ut.

 

Men nu måste du hålla koll på temperaturerna, ifall kylvätskenivån i dessa rör har minskat.

 

Ladda hem och kör HW monitor och läs av temperaturerna.

Viktigast är CPU och GPU.

 

Ha programmet i gång hela tiden medan du använder datorn - ett tag åtminstone tills du är på säkra sidan - så du ser aktuell temp.

 

Vid minsta tecken på att tempen drar iväg till höga värden - speciellt när processorn och grafiken får arbeta tex. vid uppspelning av film eller liknande - så stäng av datorn.

Det kan också bli att fläkten går på högvarv mestadels.

 

Du kan även se min och max temp och dessa går att nolla ut i fliken view.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...