Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows startas ej, fläkt bara surrar och surrar!


Palen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Idag hände något konstigt med min staionära dator, jag kollade på en stream på nätet när datorn helt plötsligt startades om, alltså bara sådär. Men när skärmen skulle sättas på automatiskt som den gör vid uppstart, gick den istället över tll "power-saving mode" och en av datorns fläkt började surra oavbrutet, (har aldrig gjort innan)

 

Så nu när jag försöker att sätta på datorn surrar en fläkt bara, zzzzzzz..... zzzzzzzzz.....zzzzzzzz, skärmen sätts på powersaving-mode, och windows startar inte! Jag prövar att trycka på DEL för att komma in i bios men skärmen hinner slockna!

 

Vad kan ha hänt?

 

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Hej

 

 

När datorn försätts i viloläge kan det vara svårigheter med att starta om datorn igen.

Jag har säkert stött på över hundra kunder som har råkat ut för samma. Gör följande:

Tryck in avstängningsknappen i minst 10 sekunder >> Datorn ska göra ifrån sig ett ljud som indikerar på att den stängs ner. När detta är gjort >> Starta datorn som vanligt igen.

 

100 spänn på att det är det som har hänt. Antar du vadet? wink.gif

Lycka till laugh.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

När datorn försätts i viloläge kan det vara svårigheter med att starta om datorn igen.

Jag har säkert stött på över hundra kunder som har råkat ut för samma. Gör följande:

Tryck in avstängningsknappen i minst 10 sekunder >> Datorn ska göra ifrån sig ett ljud som indikerar på att den stängs ner. När detta är gjort >> Starta datorn som vanligt igen.

 

100 spänn på att det är det som har hänt. Antar du vadet? wink.gif

Lycka till laugh.gif

 

 

Detta verkar inte funka för mig, jag sätter alltså på datorn och sedan håller in knappen 10 sek? Min stängs bara av efter ca 2 sek som den ska när man håller inne knappen, och det piper inte till eller något! :) Och om jag håller in knappen när datorn är avstängd så sätts den bara på och av under ca 5 sek. Är det inte något som pajjat med skräpet :)? Jag menar det surrar från en fläkt som det aldrig gjort innan. Vad less man blir!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Detta verkar inte funka för mig, jag sätter alltså på datorn och sedan håller in knappen 10 sek? Min stängs bara av efter ca 2 sek som den ska när man håller inne knappen, och det piper inte till eller något! :) Och om jag håller in knappen när datorn är avstängd så sätts den bara på och av under ca 5 sek. Är det inte något som pajjat med skräpet :)? Jag menar det surrar från en fläkt som det aldrig gjort innan. Vad less man blir!

 

 

 

 

Haha! Vi tar det igen! laugh.gif

Du ska alltså bara hålla in knappen när du stänger av datorn smile.gif

När du ska starta ska du INTE hålla in knappen, utan endast trycka en snabb gång tongue.gif

 

Gör det först för säkerhetsskull innan du och jag börjar felsöka onödiga grejer eftersom du sade tvärtemot vad jag ordinerade cool.gif

 

Tryck in avstängningsknappen i minst 10 sekunder >> Datorn ska göra ifrån sig ett ljud som indikerar på att den stängs ner. När detta är gjort >> Starta datorn som vanligt igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Vi tar det igen! laugh.gif

Du ska alltså bara hålla in knappen när du stänger av datorn smile.gif

När du ska starta ska du INTE hålla in knappen, utan endast trycka en snabb gång tongue.gif

 

Gör det först för säkerhetsskull innan du och jag börjar felsöka onödiga grejer eftersom du sade tvärtemot vad jag ordinerade cool.gif

 

Hehe okej jag rörde till de något, men det verkar inte fungera på min pc alltså. Det händer tyvärr inget efter 10 sek om jag håller inne knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet kan ha gett upp?

Finns det ett internt grafikkort så ta ur det som sitter i nu och prova först, sedan byte/lån av nätagg.

 

Men enklast/billigare är att låna ett nätagg och testa med först innan man går på dyrare lösningar om inte övre testet funkar.

Datorn kanske har några år på nacken och nätagg slits med tiden.

Prova om du kan och har kunskaper om detta.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet kan ha gett upp?

Finns det ett internt grafikkort så ta ur det som sitter i nu och prova först, sedan byte/lån av nätagg.

 

Men enklast/billigare är att låna ett nätagg och testa med först innan man går på dyrare lösningar om inte övre testet funkar.

Datorn kanske har några år på nacken och nätagg slits med tiden.

Prova om du kan och har kunskaper om detta.

Lycka till.

 

Det är mycket möjligt att det är grafikkortet, datorn är tre år gammal. Är det ens värt att byta grafikkort då de andra delarna som RAM och processor måste bytas också isåfall, då det aldrig varit en värsting-dator. Men jag är ingen expert. Sedan så är jag egentligen inte kapabel till att ta ur en komponent utan att skapa ännu fler fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom någon fläkt går på högvarv hela tiden så tycker jag att det verkar som att BIOS inte kommer igång och då är det troligare att det är något problem med nätaggregat eller moderkort.

 

Man behöver inte byta processor eller RAM-minne för att man byter grafikkort.

 

Om datorn är yngre än 3 år har du möjlighet att reklamera datorn hos säljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom någon fläkt går på högvarv hela tiden så tycker jag att det verkar som att BIOS inte kommer igång och då är det troligare att det är något problem med nätaggregat eller moderkort.

 

Man behöver inte byta processor eller RAM-minne för att man byter grafikkort.

 

Om datorn är yngre än 3 år har du möjlighet att reklamera datorn hos säljaren.

 

Det är ju också ett alternativ, Det är nog för sent att reklamera denna tyvärr. Att för mig köpa nytt moderkort känns onödigt då jag hellre köper en ny dator. Det får väl bli skroten, vad konstigt att det bara kan sluta fungera på en sekund. Men men

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...