Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Markbunden digitaltv på semesterresa problem.


hottiz

Rekommendera Poster

Hade en 5,5tums tv förr då det var analog

signal den fick alltid in nån kanal.

Nu har jag en liten dvd-tv.

På rastplatser där jag såg analog tv

hittas ingen digital signal alls.

Måste jag ha med mej en stolpe på fot

med en hemmaantenn för att se tv i bilen

eller i tältet?

Edit. Kopplar jag in dvd-tvn hemma via

husets antenn ser jag alla fria kanaler

solklart. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste koppla på en anpassad antenn för att kunna ta emot signaler, har du otur kanske du inte kan ta emot någon signal beroende på dålig mottagning, det beror ju på hur långt det är till närmaste mast, eventuella hinder som kan skugga.

 

Hemma, har du tydligen fritt till närmaste mast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsätter ju att han har en tv med inbyggd digital mottagare eller en separat digital mottagare,, bara för att den har dvd så innebär det inte att den tar emot digitala signaler. Bor du i hyreshus kan signalerna vara omvandlade från digitalt till analogt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsätter ju att han har en tv med inbyggd digital mottagare eller en separat digital mottagare,, bara för att den har dvd så innebär det inte att den tar emot digitala signaler. Bor du i hyreshus kan signalerna vara omvandlade från digitalt till analogt.

 

Dom flesta mindre platt-tv idag med dvd inbyggd har också en kortläsare inbyggd, och då behövs bara någon form av anpassad antenn, för att kunna ta emot dom fria kanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta mindre platt-tv idag med dvd inbyggd har också en kortläsare inbyggd, och då behövs bara någon form av anpassad antenn, för att kunna ta emot dom fria kanalerna.

Den jag har följde en liten magnetantenn

men den är tydligen för dålig

Kabeltv-n hemma har lagt ut så vi

kan ta in digitalt från tv-masten.

Den dvd spelaren jag har ser ut som

en liten minilaptop med digital tv-mottagare.

Tydligen så är digitala utsändningar känsligare

än de gamla analoga då det gäller mottagningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digitalt är av/på vad gäller kvalité. Du ser inget eller så har du perfekt bild.

 

De små antenner som följer med är vanligen av kalibern att de fungerar enbart om man kan se sändarmasten.

 

Du behöver helt enkelt något bättre.

Bästa är givetvis en fullstor antenn av den typ som sitter på knuten huset. Gissar att du inte vill släpa på en sådan. Då är det en bordsantenn som kan vara alternativet, finns en del riktigt bra men de kan aldrig nå upp till samma funktion som en fullstor antenn.

Vet du att du kommer främst befinna dig i områden med bra mottagningsförhållanden kan mycket väl en sådan vara fullt tillräcklig. Dock - de vill ha ström, de är aktiva.

 

För bilen, det finns anpassade, som denna

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30101

men vette tusan hur bra den fungerar.

Campingalternativ ser du här

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=100255

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...