Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ABIT BH6 vs ASUS P2B


Stefan Pettersson

Rekommendera Poster

Stefan Pettersson

Beroende på vilken processor man tänker köra, samt hur bekväm man är, finns det två riktigt bra moderkort idag; ASUS P2B och ABIT BH6.

 

Här nedan följer min uppfattning om de båda korten efter att ha byggt ett tiotal maskiner på vardera kortet. Maskinerna som byggts har samtliga använt någon av följande processorer: PII 300, 333, 400, Celeron 300A.

 

ASUS P2B-kortet använder vanliga pinnar för att justera inställningarna, men går att pinna ända upp till smått otroliga 1064MHz!!! (8x133MHz). Att det sedan finns i variant med Ultra2Wide SCSI-kort (då under beteckningen ASUS P2B-S) gör det till ett bra alternativ. Kortet har dessutom visat sig vara ett föredömme vad gäller stabilitet, kraschar datorn beror det inte på moderkortet... Detta kort fungerar bäst vid överklockning av PII 333MHz-processorer till 400 eller 412MHz.

Fördel: Stabilt som en klippa, bra modellserie, suveräna drivrutiner.

Nackdel: Gammalmodigt med pinnar, dyrt, omständigt att överklocka Celeron.

Rekommenderad processor: Intel Pentium II 333MHZ (4x100MHz eller 4x103MHz)

 

ABIT BH6-kortet däremot har en extra PCI-plats samt en otroligt användarvänlig Soft-CPU Bios som förenklar hanteringen av datorn väsentligt. Att kortet sedan är några hundralappar billigare än ASUS variant gör ABIT till en vinnare, om än på mållinjen. För Celeron ägare är detta kortet att äga då kortet själv kan blockera b21.

Fördel: Soft-CPU, Extra PCI-plats, klarar blockera b21, billigt!

Nackdel: Låg "toppfart", trångt mellan AGP/PCI-platserna.

Rekommenderad processor: Intel Celeron 300A (4,5x100MHz)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

Helt korrekt att ASUS kortet har en automatisk spänningsreglering, något som försvårar överklockning av Celeron. Detta är givetvis inte bra, då jag har råkat ut för Celeron processorer som krävt mellan 2.0V till max 2.3V för att fungera stabilt i 450MHz. Följden blir mer tejpande/skrapande/lödande på processorn = rekommenderas inte!

 

För att köra Celeron på ASUS P2B-serien, läs mer här:

http://www.tomshardware.com/Celeronto100.html

 

Vad gäller drivrutinerna så utmärker sig ASUS över samtliga andra tillverkare. Dels får man med en suverän CD-skiva med moderkortet (som verkar uppdateras varje månad!) och sedan är de snabba med att uppdatera sina Bios-filer. För senaste Bios, kolla den Taiwanesiska sidan (bättre än USA versionen):

http://www.asus.com.tw

 

Eftersom ASUS kortet ÄR stabilare kör jag alltid med det om det går. Därför har jag inte ens brytt mig om att testa PII 333MHz i ABIT's kort. Till detta kommer ABIT's drivrutiner som inte är på långa vägar lika bra (avser körning i Windows 95, i Windows 98 är de likvärdiga) som ASUS.

 

Slutsats:

ABIT BH6 för mig är en bra, kostnadseffektiv lösning. Rent privat föredrar jag dock ASUS P2B, men det kan bero på att ASUS alltid har fungerat tidigare och att jag därför har ett grundmurat förtroende för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Pettersson

En viktig sak vid överklockning är att ha total kontroll över den värmeutveckling som sker i processorn (och för all del även i andra enheter såsom grafikkort och hårddiskar!).

 

En Celeron har en MAXIMAL arbetstemperatur på 85 grader Celsius. Detta betyder i praktiken att man inte bör köra över 65 grader.

 

För att se temperaturen, gå in i Bios (eller kolla med något program, t ex ASUS Client Manager). Titta sedan på CPU-temperaturen, om den saknas se istället "system tempature" och lägg till 20 grader, dvs 39 blir 59 osv.

 

Vid för höga temperaturer, se till att kyla processorn omgående. Här är några tips:

 

Om du har (t ex Inwin A500) ett MidiTower med nätaggregatsfläkten direkt vänd mot processorn kan du öppna nätaggregatet och vända på fläkten. Detta ger en temperatursänkning av processorn med 3-5 grader.

 

Du kan även montera en extra fläkt fram i din låda, se bara till att ha bra genomströmning. Temperatursänkning 1-3 grader.

 

Använd kylpasta mellan processor och processorfläkt. Varning! Se till att den INTE är ledande... Temperatursänkning med 2-5 grader.

 

Montera på större processorfläkt, eller flera processorfläktar. Temperatursänkning 1-5 grader beroende på fläkt/ar och placering.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...