Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu ska cyklister få köra mot rött?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Nog jobbigt som det redan är att se upp för cykeldårar som bara kör rätt ut i korsningar och övergångsställen (som inte är cykelöverfart) inkl. rödljus när man själv kör bil eller går.

Trots att jag själv cyklar en hel del, så anser jag detta förslag vara ett av dom sämre.

 

Konstigt argument också från politikerna - "det är ju redan så många som bryter mot rödljuslagen så det är lika bra att tillåta det".

 

Förslaget rör ju bara STHLM i nuläget, men sådant har en tendens att sprida sig.

 

Fast det var lite oklart om förslaget endast skall gälla vid högersväng mot rödljus?

I såfall kanske det inte är fullt så dumt förslag som jag från början tyckte?

 

AB: http://www.aftonblad...icle13161092.ab

DN: http://www.dn.se/sth...r--pa-cyklister

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att det handlar om att få göra en högersväng i korsning med rödlyse, inte att få fara rakt ut i en korsning. Samt att givetvis ska den som svänger lämna företräda för övriga trafikanter på den vägen, dvs gående som korsar och bilar/cyklister som har grönt i korsningen.

 

Notera även att detta system finns i andra länder och i vissa även för bilar. Det vill säga, vid högersväng vid rödlyse gäller "lämna företräde" snarare än stopp vid sväng till höger. När förbjudet för högersväng vid rött, sätt upp ett specifikt stopplyse. kan funfgera men vet ej vad jag tycker om det, På sätt och vis känns den logisk då en cykel kan göra detta utan fara för sig eller andra trafikanter. Såtillvida att företräde lämnas enligt ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja i USA är detta vanligt tex. i staten New York i ett flertal städer - dock kanske inte i själva New York City.

 

Som ett exempel i Binghampton NY så har dom denna regel - högersväng vid rött är tillåtet.

Dock inte vid rusningstrafik på vardagar. Då sitter det ofta en liten tilläggsskylt på en stolpe vid korsningen ungefär som detta (kommer inte ihåg exakta ordalydelsen):

 

No Right turn on Red Between 7-9 AM and 3-5 PM Mon- Fri

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast nu inser jag att det nog är en tankebubbla som tidningarna snappat upp, en liten propå utan substans en C-politiker sagt i en intervju.

Dvs inte alls klart vad som menas men jag kan inte anta att det är något annat än högersväng som menas.

 

Apropå korsningar:

 

http://feber.se/vide...aos_i_new_york/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tack Monshi. Flytta !

inlägget ovan ska ligga i tråden

iPhone istället för bredband ?

 

Inlägg i den här tråden, nedan.

 

Första gången jag medvetet körde mot rött ljus var med bil 1978 i Istanbul, Turkiet.

Jag hade stannat för rött ljus på natten. Det var låg trafik.

En polis kommer fram och knackar på rutan. Jag vevar snällt ner.

P: Why have you stopped?

Me: Because it is red light.

P: But no-one is comming (?!)

Varpå jag körde mot rött ljus.

Olika länder, olika regler.

 

Samma år i Teheran upptäckte jag hur detta kunde funka praktiskt.

Jag har stannat för rött ljus (övergångsställe, jag är gående)

bilarna kör med rask takt förbi mig.

Jag får grönt ljus

bilarna kör lite långsammare förbi mig

visserligen har de rött men det är ju ingen som går...

Olika länder olika regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
videofotografen

I Kalifornien o i synnerhet Los Angeles som jag själv bott i gäller samma sak för bilar dvs man får svänga till höger mot rött MEN man måste stanna först!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...