Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur länge håller en hårddisk i genomsnitt?


3DArt

Rekommendera Poster

En cd-skiva som bränts rätt klarar sig som mest i 30 år i rätt temperatur, men bara något år i rumstemperatur.

 

Ovanligt korkat uttal, det skulle innebära att dom flesta cd-skivor som man privat bränner, bara håller något/några år?

Hmm, då har jag ganska många här som bara är att slänga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cd/dvd slutade jag använda för flera år sedan som backup. Det finns inget mer osäkert enligt min mening och dessutom blir det dyrt och omständigt att lägga flera TB på skivor. Kommer inte på ordet men backupsättet att bara ersätta det som är nyare är att föredra enligt mig och det går på en hd men svårare på skivor. RW-skivor finns men hur omständigt blir det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad lagrar du på då i så fall? Nätverkslagring kan man ju också använda sej av. Men då måste man komma ihåg att kolla detta lagringsställe regelbundet så att de inte slutar med denna tjänst. Jag lagrade email på rixmail en gång i tiden. Jag fick reda på i god tid att de skulle lägga ner tjänsten så jag flyttade många email till en annan adress.

Rixmail var gratis likaså sverige.nu Men detta gällde ju bara email.

 

En gång i tiden höll jag på att förlora datafiler till fel media p.g.a. att jag tappade en sladd. Denna sladd gick bara att köpa i USA. Då "fanns " inte internet för oss vanliga människor så jag blev av med en del roliga program som inte finns nu. Lagringsmediat var band på 40 Mb! fanns inte heller att få tag på i Sverige. Man ska akta sej för att köpa begagnade dataprylar. Efter detta fick jag en syquest. Den var inte heller så vanlig när jag fick den i december 1996. Jag hade svårt att få tag på syquestskivor. Nångång 1999 började jag använda cd efter tips från IBAS som håller på med dataräddning. Idag vet jag att en cd eller DVD håller i drygt 3 timmar. Därför spelar jag in alla filmer på arkiv CD och DVD. Jag har flera småfilmer på min hund . De får plats på en cd. Man kan ju också bränna video cd med filmer men det fick jag problem med en gång så det gör jag inte om.

 

Tur att detta går att redigera med en gammal webbläsare. Jag använder nu Nescape 9. Jag får problem med att använda stort typsnitt när jag använder Internet Explorer. Men till vissa sidor måste jag använda IE 9.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag vet jag att en cd eller DVD håller i drygt 3 timmar. Därför spelar jag in alla filmer på arkiv CD och DVD. Jag har flera småfilmer på min hund . De får plats på en cd. Man kan ju också bränna video cd med filmer men det fick jag problem med en gång så det gör jag inte om.

/Maria

Hej,

Nästan lite svårt att hänga med i svängarna.:rolleyes:

 

Men varifrån har du fått att en CD bara skulle hålla i drygt 3 timmar?

Men det där med drygt är ju naturligtvis en kraftig underdrift...B)

 

Att bränna Video CD går naturligtvis om man har låga krav och källmaterialet är av låg upplösning.

Men filmar man med en någorlunda hyfsad videokamera så är det ju minst Video DVD som gäller.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nästan lite svårt att hänga med i svängarna.:rolleyes:

 

Men varifrån har du fått att en CD bara skulle hålla i drygt 3 timmar?

Men det där med drygt är ju naturligtvis en kraftig underdrift...B)

 

Att bränna Video CD går naturligtvis om man har låga krav och källmaterialet är av låg upplösning.

Men filmar man med en någorlunda hyfsad videokamera så är det ju minst Video DVD som gäller.

 

Mvh

Jag har testat det själv men DVD-R och DVD-RW som jag har spelat in en film på. Ja jag satt inte och tittade på filmen i 3 timmar om du tror det :-)

 

Därefter så har jag spelat in samma film på Arkiv DVD. När jag hittar videobandet till Arkiv DVD som jag spelade in så ska jag slänga bandet. Då behöver jag det inte längre.

 

Sen har jag en cd-r som tycks ha blivit immum mot uv-ljus och annat... Den har det blivit ett datafel på. Ja jag har skrivit datafel på den så att jag inte försöker lagra flera filer på denna skiva av misstag. Om jag skulle göra det så markeras filerna som borttagna och kan återställas med isobuster www.isobuster.com

Video-cd har jag bara spelat in en gång. Däremot har jag lagt flera små-filmer i avi och mov format på arkiv cd. Jag kan filma lite med min kamera. Det är ingen videokamera jag har bara en vanlig digitalkamera.

långa filmer spelar jag in på Arkiv-DVD

 

 

När ni har bytt ut håddisken ett antal gånger så blir det ofta fel på moderkortet.

.

 

Man får ofta något liknande meddelande då

 

Memory Size Error - Run Setup

configuration error - Run Setup

Floppy Disk Cntrlr error or no cntrlr present

Diskette Drives or Types Mismatch error

Error initalizing

Real time clock Error -Run setup

Press F1 KEY to continue or Ctrl-Alt-Esc for Setup

 

Om jag just vid detta tillfälle tryckte F1 så stod det DISK BOOT FAILURE

INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

 

Just då hade jag ingen systemdiskett utan jag stängde bara av datorn. Sen letade jag fram papperet där jag hade skrivit av setupen till datorn Jag skulle nog ha haft en systemdiskett just då...

Jag vet inte om det hade hjälpt med en systemdiskett då. Jag tror inte det. Jag hade windows 98 på den datorn och jag hade gjort backup på alla datafiler.

 

Om ni har viktiga filer kvar lämna in datorn till en som jobbar med dataräddning.

De i vanliga databutiker kan oftast inte göra någonting åt det. I värsta fall gör de det bara värre.

Datakillarna i databutiken som jag lämnade in min dator till sa bara att det var fel på moderkortet och det kunde de inte göra någonting åt.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...