Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var 10:de minut så laggar det?


qtpixox

Rekommendera Poster

Hej, detta är min första post på detta forum som verkar väldigt seriöst och bra. Jag ursäktar mig om jag gör något fel genom att posta i fel forum del men jag tog den som verkade mest rimlig.

 

Jag har Windows Vista och var 10:de minut som jag kollar på en stream eller spelar online spel så laggar det till. Min ping på online spelen går upp till nästan 300ms från 40ms, och det sker i ungefär 15-30 sec. Samma när jag ser på en stream så börjar det strula. Det sker med exakt 10min mellan rum. Någon som rent spontant vet vad problemet kan vara?

 

Ska jag ta en print screen på mina processer? Ni kanske hittar något konstigt där. Jag har letat runt och hittar inte, tack i förväg MVH QTPIXOX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Vilken internetleverantör har du? Namn? Typ av internet? (ADSL, COMHEM, Fiber...) Hastighet enligt leverantör? Med TP-test?

Vad har du mer för prylar mellan datorn och internet, t.ex modem, router osv. Fabrikat? Modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett om det går att se vilken process som plötsligt tar mer CPU-kraft i Aktivitetshanteraren, fliken Processer?

 

En del antivirusprogram kan ju göra saker då och då så pröva med att stänga av dess funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken internetleverantör har du? Namn? Typ av internet? (ADSL, COMHEM, Fiber...) Hastighet enligt leverantör? Med TP-test?

Vad har du mer för prylar mellan datorn och internet, t.ex modem, router osv. Fabrikat? Modell?

 

Hej, jag tror vi kan utesluta att det är internet leverantör eftersom det funkar fint på den stationära. Men iaf.

 

Det är Telia, och jag tror det är ADSL eftersom det kopplas till telefon jacket. Jag tror att hastigheten enligt leverantören är 8Mbit/sek.

TP-test: 6.96Mbit/sek in och 0,79Mbit/sek ut.

Jag har ett ZyXEL som står mellan vilket jag tror är ett modem.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett om det går att se vilken process som plötsligt tar mer CPU-kraft i Aktivitetshanteraren, fliken Processer?

 

En del antivirusprogram kan ju göra saker då och då så pröva med att stänga av dess funktioner.

 

Nej det har jag inte kollat upp, im on it.

 

Dessutom har jag stängt av virus system när jag spelar så det känns också lite tveksamt om det kan vara det.

 

Jag sitter föresten på en bärbar dator

 

Acer står det på den och ASPIRE 5536 om det hjälper något.

 

Om ni vill kan jag ta print på något som kanske är intressant.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag googlar lite så verkar det kunna vara ett temperaturproblem, dvs grafikkortet blir för varmt:

http://forums.techguy.org/windows-vista/909748-games-lag-every-10-minutes.html

http://www.techsupportforum.com/forums/f59/random-lag-spikes-495107.html

 

Förslag om att se efter att drivrutiner för grafik- och ljudkort mm är uppdaterade med de senaste från resp. tillverkarens webbplats: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_other-gaming/game-lag-on-vista-ultimate/0b534aed-6017-4905-9950-a7211bf8e531

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedan är bilder jag tog när det började lagga och en referens bild.

3- 16,37

4-26,39

5-36,41

Referens bild-37,51

 

Lagget håller här i ungefär 3 sec.

 

När jag spelar online spel som HoN tex så håller det nog mer åt 10 sec hållet kanske mindre men garanterat mer än 3 sec.

Det kan vara att jag bara var tillräckligt snabb på att klicka av bilden på första där man ser att CPU användningen är mkt högre än på de andra

 

Det enda jag kan se är att svchost.exe verkar vara mkt högre på första och att den står skriven som SYSTEM istället för LOKAL

post-123413-0-99317800-1307659119_thumb.jpg

post-123413-0-89871300-1307659131_thumb.jpg

post-123413-0-91052800-1307659140_thumb.jpg

post-123413-0-57268900-1307659149_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TP-testhastigheterna normala för 8/1 Mbit/s. BRA

Jag har ett ZyXEL som står mellan vilket jag tror är ett modem.

Det är ett modem och router i samma burk eftersom du kan ansluta två datorer samtidigt (stämmer, du kan ha båda anslutna samtidigt?).

Hur ansluter du de två datorerna till Zyxelen?

 

Den stationära?

Med nätverkssladd eller trådlöst?

 

Den bärbara?

Med nätverkssladd eller trådlöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

qtpixox!

 

Inget ont om Vista, har själv använt det på en köpt bärbar Toshiba 2008, men bytte för något drygt år sedan, till Windows 7 Ultimate och vilken skillnad. Så mitt tips blir, byt upp dig till Windows 7, ingen uppgradering, utan fixa dig en ren installation, du kommer inte att bli besviken, jag lovar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget med Vista att göra. Grafikkortet uppfyller inte de rekommenderade kraven för Heroes of Newerth. Det får jobba för hårt och blir för varmt och lägger av.

 

Gissar på att samma sak händer vid streaamning. Grafiken i ASPIRE 5536 är dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan se är att svchost.exe verkar vara mkt högre på första och att den står skriven som SYSTEM istället för LOKAL

 

Chrome.exe är också högre i första-

 

Temperaturer uppmätta med exempelvis HWMonitor?

Provat annan webläsare än Chrome?

 

LARSAS

 

Fast det är inte otroligt att problemen orsakas av någon störning i internetuppkopplingen som Janne och RN är inne på. Ingående komponenter för Internet eller något program som söker efter uppdatering var 10:e minut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TP-testhastigheterna normala för 8/1 Mbit/s. BRA

 

Det är ett modem och router i samma burk eftersom du kan ansluta två datorer samtidigt (stämmer, du kan ha båda anslutna samtidigt?).

Hur ansluter du de två datorerna till Zyxelen?

 

Den stationära?

Med nätverkssladd eller trådlöst?

 

Den bärbara?

Med nätverkssladd eller trådlöst?

 

Hej, jag har bara en dator ansluten åt taget till ZyXEL och det är för att jag bara har en nätverksslad. SÅ både bärbara och stationära med sladd =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell pratar vi om?

http://www.zyxel.se/...lia_support.php

 

Beroende på modell så måste routerns firmware uppdateras från den ursprungliga versionen för att få stöd för Windows Vista.

 

Hej det är en "ZyXEL prestige 600 series" det låter som du kanske är inne på något, jag har aldrig gjort någon uppdatering på routerns firmware

 

Jag vet inte ens vad det är för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

qtpixox!

 

Inget ont om Vista, har själv använt det på en köpt bärbar Toshiba 2008, men bytte för något drygt år sedan, till Windows 7 Ultimate och vilken skillnad. Så mitt tips blir, byt upp dig till Windows 7, ingen uppgradering, utan fixa dig en ren installation, du kommer inte att bli besviken, jag lovar. :D

 

Låter frestande, men skulle vara kul att pröva lösa detta utan att byta, lite detektiv arbete är aldrig fel hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget med Vista att göra. Grafikkortet uppfyller inte de rekommenderade kraven för Heroes of Newerth. Det får jobba för hårt och blir för varmt och lägger av.

 

Gissar på att samma sak händer vid streaamning. Grafiken i ASPIRE 5536 är dålig.

 

5536G ser jag att det står på klistermärket nu! ./facepalm

 

Och ATI Mobility Radeon HD 4570 är mycket bättre än det jag spelade med på den stationära datron,

Så det låter konstigt att det inte skulle palla med HoN (kanske för att den är bärbar och lättare blir överhettad isf???). Kör dessutom på lägsta grafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome.exe är också högre i första-

 

Temperaturer uppmätta med exempelvis HWMonitor?

Provat annan webläsare än Chrome?

 

LARSAS

 

Fast det är inte otroligt att problemen orsakas av någon störning i internetuppkopplingen som Janne och RN är inne på. Ingående komponenter för Internet eller något program som söker efter uppdatering var 10:e minut

 

Jag hittar inget gratisprogram för tempraturmätare du eller någon kanske kan länka ett så kan jag installera det och ladda upp bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5536G ser jag att det står på klistermärket nu! ./facepalm

 

Och ATI Mobility Radeon HD 4570 är mycket bättre än det jag spelade med på den stationära datron,

Så det låter konstigt att det inte skulle palla med HoN (kanske för att den är bärbar och lättare blir överhettad isf???). Kör dessutom på lägsta grafiken.

 

Jaha, det är ju stor skillnad. 5536G är betydligt bättre. Då beror nog problemen inte på datorn.

 

Du kan iofs testa och palla upp datorn på t.ex. 2 böcker för att få luft under och se om det blir någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej det är en "ZyXEL prestige 600 series" det låter som du kanske är inne på något, jag har aldrig gjort någon uppdatering på routerns firmware

 

Jag vet inte ens vad det är för något.

Du måste vara mera precis – är det t ex P-660H-D1 eller P-660H-61? Firmware går utefter den exakta modellen på samma sätt som ett moderkorts bios också går efter exakt modell.

 

Hos min syster & svåger används just P-660H-61, och jag har uppdaterat firmware åt dem eftersom det i deras nätverk används Vista, vid sidan av XP och numera också Windows 7. Och det fungerar bra att spela hos dem (jag tar dit min bärbara varje vecka och spelar LotRO med svågern).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har bara en dator ansluten åt taget till ZyXEL och det är för att jag bara har en nätverksslad. SÅ både bärbara och stationära med sladd =)

 

Ja då ligger som jag ser det problemet i den bärbara datorn.

En Acer med operativsystemet Microsoft Windows Vista.

Acers hårdvara eller Microsofts Vista är problemet.

Eventuellt kan situationen förbättras genom att du stänger av onödiga funktioner i Vista

tips här, http://www.blackviper.com

 

(Med trådlös uppkoppling modem till dator tillkommer ju risken för störningar i lägenheten från bärbara telefoner, microvågsugnar, trådlösa tangentbord, trådlösa möss mm mm. men det borde gå att utesluta. Väl?)

 

Själv kör jag inte Acer och inte Vista

(utan vanligen Exton Mandriva 2009.1 linuxrelease och nån gång XP)

så nu kan jag inte hjälpa dig mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare inte riktigt säker på exakt vilket modem det är men när jag vänder det upp och ner så är det ett märke under där det står

"ADSL 2+ 4-port Gateway Prestige 660H Triple play modem"

post-123413-0-63212100-1307732795_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Temperaturerna är ju rätt höga.Jag är ej säker på att det orsakar problemen med lagg var tionde minut, I vilket fall bör du ändå dammsuga/blåsa rent i ventilationsöppningarna.Se till att fläkten som brukar sitta i ett av hörnen och innanför utblåset ej snurrar med av luftströmmen.Lys in och placera en nål /sticka emellan fläktbladen.Datorn avstängd,strömlös och batteriet urtaget vid rengöringen.

Innanför utblåset sitter en kylare viktigt att den är dammfri!

Kylaren kyler ju processor och ibland även grafikkort.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturerna är ju rätt höga.Jag är ej säker på att det orsakar problemen med lagg...

Även jag funderade kort över det men kom fram till att, nej, det är inte logiskt i det här fallet. Jag funderade i alla fall om processorn kanske throttlade men det hade i så fall varit med alldeles för korta och regelbundna intervaller, så det är helt enkelt lite långsökt.

 

Fakta är att en så pass grundläggande och viktig sak som routerns firmware behöver uppdateras till att börja med (om versionen är någon av de ursprungliga givetvis). Det är mest bara bortkastat att börja felsöka "ovanför" när man faktiskt vet om att det "nedanför" inte är okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare inte riktigt säker på exakt vilket modem det är men när jag vänder det upp och ner så är det ett märke under där det står

"ADSL 2+ 4-port Gateway Prestige 660H Triple play modem"

Men då har vi den snart inringad för det kan ju bara finnas kvar två stycken att välja bland nu... Kolla således vilken av bilderna under länken som stämmer överens med din egen router (den ljusa eller den mörka, uppe till vänster?):

http://www.zyxel.se/...lia_support.php

 

Klicka sen bara på routern som ser ut som din egen och ladda ner dess firmware. Och inkluderad i zip-filen som du sen får är en stegvis uppgraderingsguide som torde vara ganska enkel att följa. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...