Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skriver inte ut svart


Deestyle

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Canon Pixma MP620 multiskrivare som jag har problem med. Den skriver ut alla färger förutom svart. Har testat att skriva ut vanlig text men pappret skrivs ut helt blankt. När jag däremot skriver ut en testsida där den visar alla färger så finns även svart och grått med. Jag har helt nya färgpatroner för jag trodde att de hade täppts till. Har även kört en rengöring för att se om munstycket är täppt men det såg bra ut.

 

Dessvärre är garantitiden slut. Men vad tror ni att det kan vara för fel? Och hur löser jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Skrivaren har ju två patroner för svart .Den större innehåller pigmenterat svart .Den patronen används endast för utskrift av svarttext.Tror det är så man måste valt vanligt papper för att den skall fungera dock ej säker.Det verkar som det är den som knasar.Det kan ju vara munstycket för den i skrivhuvudet som är igensatt.Luftningshålet blockerat (Tejpen borta?) Dålig kontakt i kontaktblecket.Rengör försiktigt med något fettlösande..

 

Testen! .Vet inte hur man på testbilden håller isär textsvart och fotosvart-

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-09691600-1307671840_thumb.jpg

 

Det övre fältet PGBK måste nog gälla för det textsvarta.Om det är åiergivet så är ju inte munstycket för textsvart igensatt utan det är en annan orsak till uteblivet tryck:

Något villkor för att trycka textsvart ej uppfyllt?.Hjälper inte det så kan man ju installera om skrivaren med drivrutiner hämtade hos Canon Support

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Skrivaren har ju två patroner för svart .Den större innehåller pigmenterat svart .Den patronen används endast för utskrift av svarttext.Tror det är så man måste valt vanligt papper för att den skall fungera dock ej säker.Det verkar som det är den som knasar.Det kan ju vara munstycket för den i skrivhuvudet som är igensatt.Luftningshålet blockerat (Tejpen borta?) Dålig kontakt i kontaktblecket.Rengör försiktigt med något fettlösande..

 

Testen! .Vet inte hur man på testbilden håller isär textsvart och fotosvart-

 

LARSAS

 

Vad ska jag rengöra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-09691600-1307671840_thumb.jpg

 

Det övre fältet PGBK måste nog gälla för det textsvarta.Om det är åiergivet så är ju inte munstycket för textsvart igensatt utan det är en annan orsak till uteblivet tryck:

Något villkor för att trycka textsvart ej uppfyllt?.Hjälper inte det så kan man ju installera om skrivaren med drivrutiner hämtade hos Canon Support

 

LARSAS

 

 

Har skrivit ut några såna men den översta radn (PGBK) finns inte med i någon av dem. Varken texten PGBK eller färgraden. De andra finns däremot med. Jag installerade om skrivaren igår men fortfarande samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du behöver inte rengöra kontaktblecket på patronen.Hade det varit dålig kontakt så hade du fått någon felindikering.

 

Se till att tejpen är ordentligt borta så att det inte blir vakuum i patronen.Kör rengöringsprogrammet.Kan väl startas beroende på hur man svarar på testet.Annars kan man väl köra rengöring med skrivarprogrammet.

Det står också att man skall köra max ett par rengöringscyklar efter varandra sen väntar man ett dygn så att det nya bläcket får chans att lösas upp det intorkade.

Saknas manual finns den att hämta hos Canon support.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej

 

Jag har en Canon Pixma MP620 multiskrivare som jag har problem med. Den skriver ut alla färger förutom svart. Har testat att skriva ut vanlig text men pappret skrivs ut helt blankt. När jag däremot skriver ut en testsida där den visar alla färger så finns även svart och grått med. Jag har helt nya färgpatroner för jag trodde att de hade täppts till. Har även kört en rengöring för att se om munstycket är täppt men det såg bra ut.

 

Dessvärre är garantitiden slut. Men vad tror ni att det kan vara för fel? Och hur löser jag det?

 

 

 

Hur löste du det?

 

Min skrivare Canon Pixma IP3500 har exakt samma problem.

Allt fungerar utom det svarta, trots rengöring efter allt som Canon rekommenderar, och patronbyten (original).

Vid utskrift av testsidan finns inte ens det gråa med!

 

Det ska gå att ta loss hela skrivarhuvudet för att göra rent det (doppa det i vatten så ev. fasttorkat bläck löses upp) - vet någon hur man lossar huvudet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur löste du det?

 

Min skrivare Canon Pixma IP3500 har exakt samma problem.

Allt fungerar utom det svarta, trots rengöring efter allt som Canon rekommenderar, och patronbyten (original).

Vid utskrift av testsidan finns inte ens det gråa med!

 

Det ska gå att ta loss hela skrivarhuvudet för att göra rent det (doppa det i vatten så ev. fasttorkat bläck löses upp) - vet någon hur man lossar huvudet?

 

 

Jag har inte löst det. Får skriva ut svart text i blått istället. Tills jag köper en ny. Men tycker att det är synd att köpa en ny när allt annat fungerar så bra.

 

Doppar skrivarhuvudet i vatten? Ok? Var har du fått den infon ifrån? Kanske värt att testa. Vet inte heller hur man tar loss den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte löst det. Får skriva ut svart text i blått istället. Tills jag köper en ny. Men tycker att det är synd att köpa en ny när allt annat fungerar så bra.

 

Doppar skrivarhuvudet i vatten? Ok? Var har du fått den infon ifrån? Kanske värt att testa. Vet inte heller hur man tar loss den.

 

 

Youtube.com har blivit min bästa vän och där finns tips som ingen berättat om.

http://www.youtube.com/watch?v=q-I_eEfhSqU

Även hur man gör reset på "tomma" bläckpatronerna (original) och därmed får massor med bläck kvar.

 

Men frågan är hur man får ur skrivarhuvudet så man kan göra dessa åtgärder!?

 

I mitt fall verkar det som om skrivaren inte ens längre kan registrera att det sitter en svart patron i när den skriver ut - fast när alla patronerna visas i den lilla rutan på datorn när man skriver ut, så indikerar den att patronen är där och att den är okey och har fullt med bläck.

Men som sagt, den skriver inte ut en enda rad svart utan jag får precis som du välja att texten ska vara mörkblå.

Skriv gärna en rad när och om du hittar en lösning jag missat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat svar på hur man kan lyfta ur hela skrivarhuvudet, det var hur lätt som helst.

 

Ta ur patronerna. Vrid sedan bara upp den grå "armen" där patronerna sitter och lyft ur den svarta plastgrejen. Doppa sedan hela botten på plastgrejen i varmt vatten några minuter och torka av ordentligt.

Klart!

 

Men, dessvärre fungerar ändå inte den svarta färgen att skriva ut så felsökning fortsätter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat svar på hur man kan lyfta ur hela skrivarhuvudet, det var hur lätt som helst.

 

Ta ur patronerna. Vrid sedan bara upp den grå "armen" där patronerna sitter och lyft ur den svarta plastgrejen. Doppa sedan hela botten på plastgrejen i varmt vatten några minuter och torka av ordentligt.

Klart!

 

Men, dessvärre fungerar ändå inte den svarta färgen att skriva ut så felsökning fortsätter.

 

Så det hjälpte inte heller? Vad finns kvar att göra då? Chanserna att den blir bra känns väldigt små om man inte lämnar in den på service. Om man bara haft garanti kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej, har upplevt samma problem. Hjälpte inte med att byta patroner. Dock efter tips om att doppa skrivarblocket i varmt vatten så fick jag plötsligt bra utskrift igen. Har inte originalpatroner.

;-) Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...