Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista hänger sig- hårddiskproblem?


Swarley

Rekommendera Poster

Hej, jag söker råd angående ett problem som uppkom för ett par dagar sen. Jag började märka att datorn hängde sig och frös sig allt oftare, och tillslut så kunde datorn inte läsa några .dll filer alls från min C: hårdisk, där jag har Vista installerat. Det verkade dock inte finnas några problem med att använda program och filer på min D: hårddisk.

 

Jag återställde därför min C: hårddisk fullständigt, och ominstallerade Vista, men samma problem uppkommer igen- datorn hänger sig och när man navigerar i mappar på hårddisken så måste den ladda en längre tid, även fast systemet är helt fräscht.

 

Programmet CHDSK har automatiskt startat flera gånger då jag startat datorn och försökt reparera hårddisken, utan några märkbara resultat.

 

Jag har Ubuntu installerat på samma hårddisk som Vista, och det verkar inte alls drabbas av några problem. Kanske på grund av faktumet att det är ett annat operativsystem, eller kanske att det ligger på en annan partition?

 

Jag har bara antagit att det måste vara ett hårddisk-problem, men kan det kanske vara något annat? Är det möjligt att endast en viss partition av en hårddisk kan skadas, med tanke på att Ubuntu fungerar utan problem, men inte Vista? Går det att åtgärda problemet utan att köpa en ny hårddisk, till exempel genom att installera Vista på en annan partition?

 

Väldigt tacksam för upplysningar samt hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fullt möjligt att skadade sektorer på hårddisken endast finns i en partition. Du bör göra en kontroll av hårddisken med tillverkarens diagnosprogram. Skadade sektorer kan mappas, som oanvändbara och ersättas av reservsektorer. Men vanligtvis är det bäst att byta ut disken då skadorna har en tendens att öka. Oftast skadas en eller flera sektorer av att läshuvudet nuddar vid ytan. Det damm , som då bildas skadar sedan ytterligare sektorer så att disken blir opålitlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör göra en kontroll av hårddisken med tillverkarens diagnosprogram.
Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Ubuntu fungerar utan problem, men inte Vista

Kan ju bero på något så enkelt som storleken på installationen.

Gissar Vista är 5 till 10ggr större än Ubuntu.

Och med jämt fördelade hårddiskfel blir alltså sannolikheten för problem 5 till 10 gånger större för Vista jämfört med Ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag ominstallerade Vista i en annan partition på samma hårddisk, och det gick lite smidigare, men fortfarande med lite hängningar. Jag laddade ner och körde ett diagnosprogram för hårddisken, men efter att denna var klar så stängdes datorn ner och Vista går nu inte att starta p.g.a skadade filer. Jag är inte säker på hur jag ska tolka det.

 

Jag ska försöka installera operativsystemet på min D: hårdisk imorgon för att se om det förhoppningsvis ger bättre resultat. Tills dess undrar jag om det finns något sätt att "avaktivera" min C: hårddisk tillfälligt utan att behöva pilla inuti datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills dess undrar jag om det finns något sätt att "avaktivera" min C: hårddisk tillfälligt utan att behöva pilla inuti datorn?
Du kan se om datorns BIOS innehåller någon funktion för det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...