Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa nya högtalare, funderingar


kezkek

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är sugen på att köpa dessa högtalare:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=624032

 

Jag vill kunna koppla in dem till min mediaspelare och till min digitalbox, men jag vet inte riktigt hur jag ska koppla ihop dem.

 

Jag ringde till Komplett och frågade, killen där sa att jag skulle använda mig utav en Toslink sladd, men vart ska jag stoppa in den någonstans?

 

Så här ser det ut på baksidan av min mediaspelare:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4def205cbfe01_IMG_2299.JPG

 

Jag misstänker att jag ska köra in den där det står "OPTICAL", stämmer det?

 

Som sagt så skulle jag vilja använda högtalarna till Digital boxen också, men på den så finns det ingen sån utgång. Så här ser det ut:

 

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4def1f3fe6087_IMG_2289.JPG

 

Ska jag använda mig utav RCA kablar där istället? Får jag ljud ur alla högtalare isåfall?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toslink = optical, japp.

 

För digitalboxen ska du använda SPDIF-kabel. Digital, den också.

 

Du kan få ljud ut alla högtalare om det är flerkanalsljud i ljudströmmen från mediaspelaren/didgalboxen eller om du ställer i ett "simulerings-läge" i ljudsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du kan få ljud ut alla högtalare om det är flerkanalsljud i ljudströmmen från mediaspelaren/didgalboxen eller om du ställer i ett "simulerings-läge" i ljudsystemet.

 

Hur vet jag om det är flerkanalsljud i ljudströmmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På digitaltv står det eventuellt i tv-tablån. Lite diffust där, men tror att det mest gäller HD-sändningar.

 

Om du spelar upp filmer med mediespelaren vet du antagligen själv vad du spelar upp och vilket ljud som spelas (stereo, AC3, DTS osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har en optical utgång på TVn också, kan jag köra in Toslinksladden därifrån och till baslådan så får jag ljud ur alla högtalare, även om jag kollar på digitalboxen eller mediaspelaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, utgångar från tv ska du inte köra ifrån då det inte är källan utan dina källor är just tv-box och mediaspelaren.

 

Baslådan - är det själva recievern där alla ingångar till ljudsystemet finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Baslådan - är det själva recievern där alla ingångar till ljudsystemet finns?

 

Ja, det är det. Vad menas med simuleringsläge?

 

Har jag förstått rätt: Jag får inte ljud i alla högtalare om jag kollar på ett vanligt program på TV där det inte framgår att ljudet inte sänds i 5.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

simuleringsläge: Dolby Pro-logic.

Recievern "fuskar" till sig ett multikanalsljud om källan bara är i 2.0

 

Jo, du kan få multikanalsljud om programmet sänds i stereo (2.0) eller mono (1.0) om du kör med Dolby Pro-logic eller motsvarande (om tillverkaren inte har licens för dolby pro logic har de kanske ett eget sätt att simulera multikanalsljud).

 

Dock är det inte äkta multikanalsljud och blir inte lika bra som ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...