Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivare direkt till dator med nätverkskabel?


fettavskiljarn

Rekommendera Poster

fettavskiljarn

Jag undrar om det går att koppla en skrivare med nätverksingång direkt till en dator enbart med hjälp av en nätverkskabel?

 

Om svaret är JA, hur bär man sig åt för att det ska fungera?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Först behöver du en sk korsad nätverkskabel, eftersom du ska koppla ihop två st "likadana" enheter (man skiljer på dator/skrivare och router/switch/hub). Vidare så behöver du knappa in statiska IP-adresser i både dator och skrivare, i samma subnet, tex dator=192.168.0.10 och skivare=192.168.0.20 .

 

Sen behöver du i skrivarinställningarna skapa en TCP/IP-port för skrivarens IP-adress och koppla skrivaren till den porten. Exakt hur man gör detta skiljer beroende på vilket OS du har i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fettavskiljarn

Ok, tack för svaret! Då ska jag försöka gräva fram en korsad nätverkskabel ur gömmorna.

 

 

Sen behöver du i skrivarinställningarna skapa en TCP/IP-port för skrivarens IP-adress och koppla skrivaren till den porten. Exakt hur man gör detta skiljer beroende på vilket OS du har i datorn.

- Jag har Win7 Pro, gör man det genom följande?:

Kontrollpanelen--> Enheter och skrivare --> "Lägg till en skrivare" --> Lägg till en lokal skrivare --> Skapa en ny port, TCP/IP ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Först behöver du en sk korsad nätverkskabel, eftersom du ska koppla ihop två st "likadana" enheter (man skiljer på dator/skrivare och router/switch/hub). Vidare så behöver du knappa in statiska IP-adresser i både dator och skrivare, i samma subnet, tex dator=192.168.0.10 och skivare=192.168.0.20 .

 

Sen behöver du i skrivarinställningarna skapa en TCP/IP-port för skrivarens IP-adress och koppla skrivaren till den porten. Exakt hur man gör detta skiljer beroende på vilket OS du har i datorn.

 

 

 

Får du poäng för biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...