Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jobbig "feature" - hur ta bort/återställa?


.sun

Rekommendera Poster

I Windows 7 kan man liksom tidigare versioner placera genvägar till olika program i form av ikoner. Traditionellt läggs dessa till höger om startknappen. Windows 7 har dock egenheten att klickar man på en sån ikon så startar programmet och lägger sig på den plats ikonen hade. Vilket ju gör att ikoner till höger trycks åt... höger. Så säg att man har fem ikoner och startar de fyra längst till vänster - då hamnar femte ikonen borta vid systray!

 

Nån borta i Redmond måste ha tänkt lite för mycket när han/hon gjorde den funktionen. Varför skulle jag vilja få ikonerna bortflyttade på det viset? Och vad gör jag för att förhindra detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Hej

 

Om jag förstår dig rätt så vill du ha som Vista och tidigare versioner där "Quicklaunch" -ikonerna inte ska bli aktivitetsfönster utan dem skall stå för sig själva. Har förståt det rätt då? blink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Du behöver det s.k. quicklaunch-fältet. Windows 7 har som standard att inaktivera det.

Här nedan följer en förenklad guide på hur du lägger till fältet igen, anpassad och klar.

 

Högerklicka på aktivitetsfältet >> Peka på Verktygsfält och välj "Nytt verktygsfält..." >> Skriv in följande sökväg: %appdata%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch >> Högerklicka på texten Quicklaunch >> Avmarkera "Visa text och "Visa rubrik"

Se hela guiden med bilder här:

http://www.howtogeek...r-in-windows-7/

 

 

Hoppas att det gav lite ljus i vardagen! cool.gif

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Märkligt, inte gör det så hos mig i windows 7 Ultimate. Dom program som är öppna, visas ju genom att iconen är aktiverad, det är inget som flyttar sig eller trycks till höger på mitt aktivitetsfält. Någon ändring för dettta, har då inte jag gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vanligt är att program som kräver UAC bekräftelse ställer sig längst till höger i Aktivitetsfältet.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguys förslag gjorde susen - till er andra bifogar jag ett par bilder som bättre illustrerar det jag försöket förklara:

 

Först en bild som visar startfältet när inget är startat. Nästa bild visar hur det ser ut när IE, Phothoshop och Safari är startade. Notera att Safari i n t e lägger sig på den plats där ikonen är, men att de andra två programmen gör det.

 

Resultatet blir alltså att program och ikoner blandas friskt, och det är inte så lite svårt att hitta den lila Visual Studio-ikonen efter att man dragit igång ett antal andra program först...

 

Med gamla hederliga Quick Launch får jag inte detta problem, men det hade ju varit kul med en förklaring/lösning på det ursprungliga problemet. Vilket smartskaft borta i Redmond tyckte det var en bra idé att blanda program och ikoner så här?

post-12465-0-18313100-1307946406_thumb.jpg

post-12465-0-03188100-1307946413_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...