Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsökning i Windows 7 - windows kraschar


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kör Windows 7 och har ett återkommande problem med att datorn "kraschar" och startas om. En blåskärm med följande text visas:

 

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer.

 

If this is the first time you’ve seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

 

Run a system diagnostic utility supplied by your hardware manufacturer.

 

In particular, run a memory check, and check for faulty or mismatched memory. Try to change video adapters.

 

Disable or remove any newly installed software. If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced Startup options, and then select Safe Mode.

 

Technical information:

 

*** STOP: 0x0000007F (0x0000000000000008, 0x0000000080050031, 0x00000000000006F8, 0xFFFFF80002F97E80)

 

Collecting data for crash dump …

 

Initializing disk for crash dump …

 

Beginning dump of physical memory.

 

Dumping physical memory to disk:

 

 

----------

 

Vad är detta? Går det att hitta någon kraschlogg på detta i Windows?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du borde börja med att felsöka RAM-minnet – kör Windows Minnesdiagnostik (Kontrollpanelen - > System och säkerhet -> Administrationsverktyg):

 

5yrdkg.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Hej!

 

 

Det kan bero på flera saker men felkoden tyder på att det är ditt internminne som spökar, gör vad föregående författare föreslog och följ sedan nedanstående citat om det inte löste det.

http://www.tomshardw...ed-crashes-bsod

the Ox7f 0x08 is a double fault likely due to memory corruption.

Check to be sure that your memory is set to the correct voltage and the timings are correct.

Run memtest and check each individually.

Kvarstår problemet eller om du har ytterligare funderingar behöve du bara tjoa till så löser vi det tillsammans.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du borde börja med att felsöka RAM-minnet – kör Windows Minnesdiagnostik (Kontrollpanelen - > System och säkerhet -> Administrationsverktyg):

 

5yrdkg.jpg

 

OK, tack!

 

Lite ironiskt eftersom jag tänkte uppgradera RAM-minnet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Det kan bero på flera saker men felkoden tyder på att det är ditt internminne som spökar, gör vad föregående författare föreslog och följ sedan nedanstående citat om det inte löste det.

 

http://www.tomshardw...ed-crashes-bsod

Kvarstår problemet eller om du har ytterlgiare funderingar behöve du bara tjoa till så löser vi det tillsammans.

Lycka till!

 

Suveränt!

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Ingen orsak! Hoppas det löser, berätta gärna hur det gick för nästa som har samma problem och hittar ditt problem via sökfunktion.

 

Ger förresten poäng till RN för sitt inlägg. thumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak! Hoppas det löser, berätta gärna hur det gick för nästa som har samma problem och hittar ditt problem via sökfunktion.

 

Ger förresten poäng till RN för sitt inlägg. thumbsup.gif

 

Det ska jag göra!

 

Klart killen ska ha poäng. Lite genant, men hur funkar poängsystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Det ska jag göra!

 

Klart killen ska ha poäng. Lite genant, men hur funkar poängsystemet?

 

 

 

Vid varje inlägg finns ett grönt plus. När du trycker på det ger du en poäng till användarens profil. Du fick också ett för jag tog fell på RN's inlägg och när du citerade honom :-) Så du har ett poäng i din profil. Ingen orsak ; )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid varje inlägg finns ett grönt plus. När du trycker på det ger du en poäng till användarens profil. Du fick också ett för jag tog fell på RN's inlägg och när du citerade honom :-) Så du har ett poäng i din profil. Ingen orsak ; )

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Det kan bero på flera saker men felkoden tyder på att det är ditt internminne som spökar, gör vad föregående författare föreslog och följ sedan nedanstående citat om det inte löste det.

http://www.tomshardw...ed-crashes-bsod

Kvarstår problemet eller om du har ytterligare funderingar behöve du bara tjoa till så löser vi det tillsammans.

 

Lycka till!

 

 

Tjena!

 

Har kört en Minnesdiagnostik men jag har problem med att hitta och tyda resultatet. Chansade på att loggen fanns under Kontrollpanelen/System och säkerhet/Administrationsverktyg/Loggboken. Där hittade jag ett resultat under underrubriken: "MemDiagRawData" :

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

 

Är säkert ute och cyklar, har du/ni någon ledtråd`?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Hej igen

 

Nja, nästan rolleyes.gif

Du hittar meddelandet i loggboken men det är inte den :-)

Det du såg var det test som gjordes, skrivet i text.

" MemoryDiagnosticsRawData "

Jag är osäker men jag tror att loggen ifrån testet ska ligga under Systemverktyg/Loggboken/Windows-loggar/System

Där bör även arbetskategorin visa dig rätt.

Hoppas du hittar det, vore intressant att se hur det gick

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Nja, nästan rolleyes.gif

Du hittar meddelandet i loggboken men det är inte den :-)

Det du såg var det test som gjordes, skrivet i text.

" MemoryDiagnosticsRawData "

Jag är osäker men jag tror att loggen ifrån testet ska ligga under Systemverktyg/Loggboken/Windows-loggar/System

Där bör även arbetskategorin visa dig rätt.

Hoppas du hittar det, vore intressant att se hur det gick

Lycka till

 

He,he...önskar att jag kunde skylla på att jag var onykter när jag skrev det där...

 

Jag ska kolla det i kväll. Återkommer med feedback.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Ingen fara!

 

Vi är bara människor :-)

Håller en tumme för att det ska gå bra.

 

Du vet ju vart vi finns när nöden kräver det rolleyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Nja, nästan rolleyes.gif

Du hittar meddelandet i loggboken men det är inte den :-)

Det du såg var det test som gjordes, skrivet i text.

" MemoryDiagnosticsRawData "

Jag är osäker men jag tror att loggen ifrån testet ska ligga under Systemverktyg/Loggboken/Windows-loggar/System

Där bör även arbetskategorin visa dig rätt.

Hoppas du hittar det, vore intressant att se hur det gick

Lycka till

 

Hej!

 

Var hemma på lunchen och snabbkollade. Under Windows-loggar/System hittade jag följande:

 

MemoryDiagnostics results

 

Datorns minne testades av Windows Minnesdiagnostik och inga fel påträffades

 

 

 

 

Fanns även en mängd annan (obegriplig) text men jag antar att ovanstående text är det som gälller.

 

 

 

 

 

Alltså inga fel på minnet. Vad kan de då vara?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Hej igen

 

Snabba ryck!

 

På länken nedan beskrivs en herrans olika förslag men best answer är ändå det jag postade i inlägg #3. smile.gif

 

http://www.tomshardw...ed-crashes-bsod

the Ox7f 0x08 is a double fault likely due to memory corruption.

Check to be sure that your memory is set to the correct voltage and the timings are correct.

Run memtest and check each individually.

Översatt föreslår författaren att minnesstickorna ska kontrolleras för spänning och tidsinställning.

Jag ska kika lite hur du enklast kan göra det.

Återkommer strax. thumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Snabba ryck!

 

På länken nedan beskrivs en herrans olika förslag men best answer är ändå det jag postade i inlägg #3. smile.gif

 

http://www.tomshardw...ed-crashes-bsod

Översatt föreslår författaren att minnesstickorna ska kontrolleras för spänning och tidsinställning.

Jag ska kika lite hur du enklast kan göra det.

Återkommer strax. :thumbsup:

 

Toppen! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Hej igen

 

Hur gammal är din dator? Jag frågar för att lättast ge dig så pricksäker guide som möjligt.

DDR, DDR2, DDR3 är de olika RAM-minnen i en PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Hur gammal är din dator? Jag frågar för att lättast ge dig så pricksäker guide som möjligt.

DDR, DDR2, DDR3 är de olika RAM-minnen i en PC.

 

Skaffade datorn i december 2009 (dvs. 1,5 år). Har i nuläget DDr2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Jag tycker såhär...

 

Nu har jag letat runt efter olika förklaringar för hur du gör exakt men det är så mycket hit och dit så därför kör vi en s.k.

 

"Tips från coachen" :

Ta ut BIOS-batteriet alternativt gå in i BIOS för att göra en default settings.

Det här är säkrast och enklast. Så att du får lugn och ro någon gång laugh.gif

 

Lycka tillthumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker såhär...

 

Nu har jag letat runt efter olika förklaringar för hur du gör exakt men det är så mycket hit och dit så därför kör vi en s.k.

 

"Tips från coachen" :

Ta ut BIOS-batteriet alternativt gå in i BIOS för att göra en default settings.

Det här är säkrast och enklast. Så att du får lugn och ro någon gång laugh.gif

 

Lycka till :thumbsup:

 

Tack :thumbsup:

 

2 snabba följdfrågor på detta:

 

1. Gå in i BIOS: det gör jag genom att trycka på någon F-tangent vid uppstart, eller?

 

2. Innebär det att jag blir tvungen att installera om O.S?

 

3. Bonusfråga: sitter BIOS-batteriet på moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy
1. Gå in i BIOS: det gör jag genom att trycka på någon F-tangent vid uppstart, eller?

Yes! Det är olika ifrån modell till modell. Pröva med F9 och jobba dig neråt om det inte hjälper.

2. Innebär det att jag blir tvungen att installera om O.S?

Absolut inte cool.gif BIOS är förkortning för Basic Input/Output System. Du resettar bara inställningarna till standard. wink.gif

3. Bonusfråga: sitter BIOS-batteriet på moderkortet?

Ja! smile.gif

 

Här sitter BIOS-batteriet

http://img134.images.../batteryxi6.jpg

 

[log]SPOILER!

Vidta alltid försiktighetsåtgärder när du rör hårdvara. Drar ur alla strömkablar, undvik strömförande miljö så som en heltäckningsmatta. Om du har möjlighet, använd ESD-band och ESD-påsar för att förebygga risken vid ESD (Electric Static Discharge). Det finns även jordade ESD-mattor för maximal säkerhet.

Har du inget av dessa kan du hålla ena handen på chassit eller ett element. Då får du samma potential som komponenten du tar i och slipper riskera att förstöra det p.g.a. ESD.

 

Notera även att: Eventuell befintlig garanti utgår när man öppnar datorn på eget bevåg.[/log]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes! Det är olika ifrån modell till modell. Pröva med F9 och jobba dig neråt om det inte hjälper.

 

Absolut inte cool.gif BIOS är förkortning för Basic Input/Output System. Du resettar bara inställningarna till standard. wink.gif

 

Ja! smile.gif

 

Här sitter BIOS-batteriet

http://img134.images.../batteryxi6.jpg

 

[log]SPOILER!

Vidta alltid försiktighetsåtgärder när du rör hårdvara. Drar ur alla strömkablar, undvik strömförande miljö så som en heltäckningsmatta. Om du har möjlighet, använd ESD-band och ESD-påsar för att förebygga risken vid ESD (Electric Static Discharge). Det finns även jordade ESD-mattor för maximal säkerhet.

Har du inget av dessa kan du hålla ena handen på chassit eller ett element. Då får du samma potential som komponenten du tar i och slipper riskera att förstöra det p.g.a. ESD.

 

Notera även att: Eventuell befintlig garanti utgår när man öppnar datorn på eget bevåg.[/log]

 

:thumbsup:

 

Shysst! Du ska ha tusen tack.

 

Jag återkommer med feedback om hur det gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

:thumbsup:

 

Shysst! Du ska ha tusen tack.

 

Jag återkommer med feedback om hur det gått.

 

Det var bara kul! smile.gif

Lycka till så hörs vi igen imorgon! cool.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man tackar såklart för poängen! :)

 

En tanke dök upp angående detta med att nollställa bios:en – den manövern ställer ofta spänningen för minnet till 1.8V (för DDR2, som det väl gällde nu). Beroende på vilken frekvens minnet ska jobba i så kan det emellertid vara för lågt. Den spänningen är ok om minnet ska jobba i 667-800MHz, men exempelvis för mina egna minnen bör spänningen vara 2.1V då de kan jobba i mellan 1066-1200MHz. Om jag då sänker spänningen för dem (till bios default 1.8V) så kommer blåskärmarna som ett brev på posten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...