Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera RAM-minnet på bärbar dator


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte uppgradera minnet på min bärbara Toshiba Satellite men tycker att det minne som rekommenderas av Toshiba är dyrt och undrar således om man vågar köpa kompatibla minnen från annan tillverkare som är billigare och i så fall om någon har tips på bra och billiga alternativa minnen?

 

Många ord utan full stop...

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera med cpu-z vad det egentligen sitter i för minne nu. Programmet kan också avslöja ifall datorn har någon ledig minnesplats. Förhoppningsvis då så finns det någon ledig plats att bara fylla ut med likadant minne som redan sitter i datorn och med en liten portion tur så kan du sen söka direkt i prisjakt.nu utefter minnets Part Number:

 

p9a2b.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret RN!

 

Ska kolla detta när jag kommer hem. På Toshibas hemsida finns en rekommenderad minnestyp (DDR2, 800Mhz) och ett artikelnummer. Artikelnumret gav inga träffar på prisjakt men hittade några brittiska sidor som säljer kompatibla minneskort.

 

Frågan är hur pålitliga dessa alternativa minnesmoduler är. Har ju hört att Kingston är bra men hur är de andra t.ex. Corsair?

 

Jag har även använt prisjakts sökfunktion och filtrerat efter mina önskemål (4GB, 800Mhz, DDR2) och fick en del träffar.

 

En (kanske dum) fråga: kan man anta att dessa träffar/minnesmoduler är kompatibla med min laptop bara för att kriterierna (800mhz, DDR2) motsvarar Toshibas rekommendationer ?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa förresten gärna minneskonfiguratorn där också...

Prisjakts minneskonfigurator

 

 

 

Edit:

Frågan är hur pålitliga dessa alternativa minnesmoduler är. Har ju hört att Kingston är bra men hur är de andra t.ex. Corsair?

Personligen väljer jag hellre Corsair framför Kingston (för många Kingston-moduler har slutat fungera för 'mig' under åren)...

 

Att tänka på för om du vill ha fortsatt Dual- istället för Single Channel är att minnena måste vara identiska med varann. Det är inte nödvändigt att minnena är av samma tillverkare men de måste ändock vara identiska i övrigt vad gäller klockfrekvenser, Cas Latency etc:

 

23rtlk9.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det enda som normalt händer är att datorn (Windows) inte startar med ickekompatibelt minne.

Rekommenderar minneskonfigurator på http://www.kingston.com

Leverantör hittar du sedan på prisjakt, Evenuellt måste du kolla på märkesspecifika minnen på prisjakt

Kingston vad är det? Värdens största minneleverantör, nästan 50% av marknaden, resten Corsair, Crucial osv delar på återstående 50%.

Själv har jag köpt rekommenderat minnne från Crucial till ett moderkort. Windows startade inte.

Men det var inget fel på minnet, minnet funkar problemfritt med annat moderkort.

(DDR2, 800Mhz)

sedan tillkommer , driftspänning, minnestider ( ett 10-tal varianter)

Det är därför det finns märkesspecifika minnen

http://www.techpowerup.com/printarticle.php?id=131

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa förresten gärna minneskonfiguratorn där också...

Prisjakts minneskonfigurator

 

 

Tjena!

 

Enligt Kingstons minneskonfigurator på prisjakt är största enskilda minnesmodul 2 GB (om jag fattade rätt)

 

se länk: http://www.prisjakt.nu/minneskonfigurator.php

 

Jag har 2 st minnesplatser, kör nu 2 x 2 GB och tänkte uppgradera till 2 x 4 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa förresten gärna minneskonfiguratorn där också...

Prisjakts minneskonfigurator

 

 

 

Har nu kört ovanstående analys (CPUID) och enligt prisjakt har jag 2 st 2GB Samsung SO-DIMM DDR2 PC5300/667Mhz CL6 i min dator.

 

Det verkar dock vara svårare att hitta 2 x 4GB-minnen.

 

 

Corsair Value Select SO-DIMM DDR2 PC6400/800MHz CL6 4GB verkar iaf motsvara Toshibas rekommendationer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Det verkar dock vara svårare att hitta 2 x 4GB-minnen

Kan bero på att man inte fått fram några 4GB som är kompatibla med datorn, att moderkort, CPU inte orkar driva mer än 2GB moduler med 100 % säkerhet.

(Fördubblade för några år sedan minnet i en dator. Var för sig inga problem. Tillsammans bara svart skärm. Lösningen blev att sänka processorns arbetsfrekvens 10%. Vilket moderkortets BIOS tillät. Ovanligt på märkesdatorer med sådan BIOS.)

Men har din dator 3 minnesslot och Kingston säger ja till 3x2GBG så är ju ytterligare 2GB en förbättring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bero på att man inte fått fram några 4GB som är kompatibla med datorn, att moderkort, CPU inte orkar driva mer än 2GB moduler med 100 % säkerhet.

(Fördubblade för några år sedan minnet i en dator. Var för sig inga problem. Tillsammans bara svart skärm. Lösningen blev att sänka processorns arbetsfrekvens 10%. Vilket moderkortets BIOS tillät. Ovanligt på märkesdatorer med sådan BIOS.)

Men har din dator 3 minnesslot och Kingston säger ja till 3x2GBG så är ju ytterligare 2GB en förbättring.

 

Har tyvärr bara två minnesplatser (banks)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Har du bara 2 minnesplatser blir det

att stå ut med 2x2GB

köpa dyra Toshibas minne 4GB(?)

eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bara 2 minnesplatser blir det

att stå ut med 2x2GB

köpa dyra Toshibas minne 4GB(?)

eller?

 

:)

 

Ja, ca 2000kr i svenska butiker något billigare på amazon. men Crucial hade ett par kompatibla minnen för dryga 1000-lappen. Det är mkt pengar att lägga på en laptop tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad har du för operativsystem och hur många bitar (ex. Vista / Windows 7 32 el. 64 bitar)?

 

För har du bara ett 32-bitars operativsystem så kan det inte utnyttja mer än c:a 3,3 GB

(det går bort en del för hårdvaran, grafik etc. resten upp till 4GB) - alltså ingen mening då med mer än totalt 4GB minne eftersom det inte kan utnyttjas av ett 32-bitars operativsystem.

 

Men du kanske har 64 bitars OS och detta kan då utnyttja mer än 4GB.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad används datorn till? Det är ju inte så ofta som man har stor nytta av mer än 4 GB RAM.

 

Enligt Kingstons minneskonfigurator på prisjakt är största enskilda minnesmodul 2 GB (om jag fattade rätt)

Vilken datormodell är det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för operativsystem och hur många bitar (ex. Vista / Windows 7 32 el. 64 bitar)?

 

För har du bara ett 32-bitars operativsystem så kan det inte utnyttja mer än c:a 3,3 GB

(det går bort en del för hårdvaran, grafik etc. resten upp till 4GB) - alltså ingen mening då med mer än totalt 4GB minne eftersom det inte kan utnyttjas av ett 32-bitars operativsystem.

 

Men du kanske har 64 bitars OS och detta kan då utnyttja mer än 4GB.

 

Mvh

 

Go morron!

 

Jag kör 64-bitars Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad används datorn till? Det är ju inte så ofta som man har stor nytta av mer än 4 GB RAM.

 

Vilken datormodell är det?

 

Jag använder ofta program som Photoshop Elements, Abby Finereader (OCR) och Silverfast (skanning) och tycker att det går väldigt segt ibland.

 

Min dator är en Toshiba Satellite L500d-13c (AMD Turion II X2 M500)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ofta program som Photoshop Elements, Abby Finereader (OCR) och Silverfast (skanning) och tycker att det går väldigt segt ibland.

Bildbehandlingsprogram mår ju onekligen bra av massor av minne... Men på vilket sätt går det segt? Det är skillnad på segt och segt; börjar datorn tugga "oupphörligt" med hårddisken? Får då avhjälper mera minne, det är ingen tvekan om den saken.

 

Men sådana program mår också bra av en riktigt snabb processor. Datorns Turion-processor må vara helt ok för spel eller rent allmänt sett men hör trots allt hemma i mellanklassen. Beror segheten på den? Då hjälper mer minne överhuvudtaget ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildbehandlingsprogram mår ju onekligen bra av massor av minne... Men på vilket sätt går det segt? Det är skillnad på segt och segt; börjar datorn tugga "oupphörligt" med hårddisken? Får då avhjälper mera minne, det är ingen tvekan om den saken.

 

Men sådana program mår också bra av en riktigt snabb processor. Datorns Turion-processor må vara helt ok för spel eller rent allmänt sett men hör trots allt hemma i mellanklassen. Beror segheten på den? Då hjälper mer minne överhuvudtaget ingenting.

 

Ibland när jag skannat en bild i Silverfast och sedan skickar den till Elements för redigering så tar det tid att öppna bilden och dessutom tar det oftast lång tid att spara en bild efter redigeringen (jobbigt när man ska redigera flera bilder - och ibland (mindre ofta) kraschar eller hänger sig Elements. Mycket irriterande.

 

Har under en längre tid funderat på att skaffa en stationär dator att använda för dessa ändamål och använda den bärbara mer för surf och enklare applikationer. När minnesuppgraderingen dessutom verkar bli dyr (1000-2500kr beroende på om jag strikt ska följa Toshibas rekommendationer eller ej) så funderar man på om det är värt att kosta på en 1,5 år gammal (!?) laptop såpass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnen som du får fram med en minneskonfigurator är det inga problem med att köpa. Om de trots allt inte funkar i datorn går de att reklamera eftersom de inte uppfyller de löften som minnestillverkaren uppgett, som Corsair skriver

Guaranteed-Compatible Memory for your Toshiba Satellite L500-13C

Men visst även kring 1500 kronor är mycket http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515125

 

Har det alltid varit så här eller har det kommit med tiden? För i det senare fallet kan det ju vara annat som strular också, dålig hårddisk, för mycket program igång mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När minnesuppgraderingen dessutom verkar bli dyr (1000-2500kr beroende på om jag strikt ska följa Toshibas rekommendationer eller ej) så funderar man på om det är värt att kosta på en 1,5 år gammal (!?) laptop såpass.

Det är givetvis nånting som du måste avgöra själv. Personligen skulle jag iaf knappast troligt ha uppgraderat denna dator ifrån fyra till åtta gigabyte.

 

Hur brukar du sköta grundläggande saker som defragmentering, rensning av skräp-filer och -nycklar och dylikt? En grundlig defragmentering med bra defragmenteringsprogram (läs: ej Windows inbyggda) kan göra klart märkbar skillnad i hur pass pigg datorn upplevs. Jag föreslår att använda Mydefrag och lämna datorn över natten med valet månatlig defragmentering igång. Men rensa helst bort skräpfiler först, som ändå inte bör defragmenteras utan helst ska raderas – Ccleaner är bra för det ändamålet.

 

P.S. Eventuellt överkurs men själv brukar jag, då just månatliga valet ska köras, ta bort växlingsfilen. Sedan defragmentera och därefter skapa ny växlingsfil igen vilken då garanterat skapas i ett enda block (ej är fragmenterad) på disken. Annars kan prestandaproblem också helt enkelt bero på en väldigt fragmenterad växlingsfil (som då är utspridd lite hursomhelst och överallt på disken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
P.S. Eventuellt överkurs men själv brukar jag, då just månatliga valet ska köras, ta bort växlingsfilen. Sedan defragmentera och därefter skapa ny växlingsfil igen vilken då garanterat skapas i ett enda block (ej är fragmenterad) på disken. Annars kan prestandaproblem också helt enkelt bero på en väldigt fragmenterad växlingsfil (som då är utspridd lite hursomhelst och överallt på disken).

Hej,

När man då skapar en ny växlingsfil på en defagmenterad disk, så kan man ställa in Egen storlek på växlingsfilen så att min och max har samma storlek - så blir inte växlingsfilen fragmenterad på samma sätt och får dessutom effektivare skrivning/läsning.

 

C:a 1,5 ggr. ggr. primärminnets-storlek.

Har man väldigt mycket minne i datorn räcker det nog med en mindre växlingsfil.

Det beror väldigt mycket på vilka minnestörstiga program eller tex. bildfiler man öppnar i förhållande till hur mycket primärminne (ram) man har.

 

Helt utan växlingsfil på systemdisken kan man inte ha om man vill att memorydump vid systemkrasch skall fungera.

 

Det går också att ha en växlingsfil på tex. 2 hårddiskar. Windows 7 är konstruerat att använda växlingsfilen på den disk som inte har I/O aktivitet - alltså den disk som inte är upptagen av läsning/skrivning av något annat program. I annat fall blir det väntetider.

 

Det optimala är att ha en helt egen liten partition för växlingsfilen eftersom den då inte kan fragmenteras.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnen som du får fram med en minneskonfigurator är det inga problem med att köpa. Om de trots allt inte funkar i datorn går de att reklamera eftersom de inte uppfyller de löften som minnestillverkaren uppgett, som Corsair skriver

Men visst även kring 1500 kronor är mycket http://www.prisjakt....kt.php?p=515125

 

Har det alltid varit så här eller har det kommit med tiden? För i det senare fallet kan det ju vara annat som strular också, dålig hårddisk, för mycket program igång mm.

 

Hej!

 

Jag har haft det här problemet i ca 1 år. Jag provade att ominstallera systemet i vintras men krascherna förekommer fortfarande. NU har jag testat att återställa BIOS till fabriksinställningarna så får vi se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är givetvis nånting som du måste avgöra själv. Personligen skulle jag iaf knappast troligt ha uppgraderat denna dator ifrån fyra till åtta gigabyte.

 

Hur brukar du sköta grundläggande saker som defragmentering, rensning av skräp-filer och -nycklar och dylikt? En grundlig defragmentering med bra defragmenteringsprogram (läs: ej Windows inbyggda) kan göra klart märkbar skillnad i hur pass pigg datorn upplevs. Jag föreslår att använda Mydefrag och lämna datorn över natten med valet månatlig defragmentering igång. Men rensa helst bort skräpfiler först, som ändå inte bör defragmenteras utan helst ska raderas – Ccleaner är bra för det ändamålet.

 

P.S. Eventuellt överkurs men själv brukar jag, då just månatliga valet ska köras, ta bort växlingsfilen. Sedan defragmentera och därefter skapa ny växlingsfil igen vilken då garanterat skapas i ett enda block (ej är fragmenterad) på disken. Annars kan prestandaproblem också helt enkelt bero på en väldigt fragmenterad växlingsfil (som då är utspridd lite hursomhelst och överallt på disken).

 

Kanske kan uppgradera en av minnesmodulerna om jag hittar ngn till överkomligt pris...

 

Jag använder Ccleaner regelbundet för att rensa bort skräp men det är sämre ställt med defragmenteringen. Jag ska hämta Mydefrag och testa dina anvisningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Ccleaner regelbundet för att rensa bort skräp men det är sämre ställt med defragmenteringen. Jag ska hämta Mydefrag och testa dina anvisningar.

Folk verkar i allmänhet faktiskt inte orka hålla på med defragmentering "för det tar ju så lång tid" men som sagt så är det ju bara att lämna datorn att tugga för sig själv när man går och lägger sig. Det betalar sig i form av en kvickare dator. :thumbsup:

 

Och för att inte bara lyssna på mig nu i frågan så finns här lite benchmark-tester olika defragmenterare emellan (scrolla nedåt en bit):

http://hofmannc.de/defragxp/benchmarks_en.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...