Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Screenshot + spel.


zakiboi

Rekommendera Poster

Ciao,

 

Har skaffat en ny dator som presterar väldigt bra. Det är dock en sak som strular - när jag screenshotar i ett spel och klistrar in den i paint visas en bild på min aktiva skrivbordsbild. Det vill säga, spelet visas inte. Detsamma gäller när jag delar skärm via skype, endast skrivbordet visas, de kan dock se i.e HoN-musen. Kan det handla om grafik-inställningar/drivrutiner?

 

Vad jag kommer ihåg funkade detta förut, men att efter mixat med några "streaming-program" började detta hända.

 

Hjälp upskattas,

Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden så använde man något som heter Overlay i Windows. Det var vanligt när dvd i datorn var en nyhet. Det går ut på att istället för att använda Windows inbyggda metoder för att rita grafik på skärmen så pratar man direkt med grafikkortet och på så vis går "lite brevid" windows. Resultatet blev att när man tog skärmdumpar så blev det antagligen igenomskinligt eller bara en svart ruta.

 

När windows tar en skärmbild så förutsätter det att man använt windows metoder för att rita. Eftersom du verkar se igenom dina spel så tyder det nog på att du råkat aktivera overlay funktionen igen.

 

Antagligen får du göra inställningar i Drivrutinerna eller om DirectX eller OpenGL har inställningsmöjligheter. Jag vet inte vilket spel det är och jag vet inte hur Skype gör. Men det känns som att dom använder samma metod.

 

Men jag är inte säker på att det ens ska gå att aktivera funktionen. Så jag kanske är helt fel ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...