Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processorfråga


Ulvas

Rekommendera Poster

Hej,

 

köpte nyligen ny stationär dator. Fungerar mycket bra. En sak undrar jag dock över. I enhetshanteraren kan man under avsnittet Processorer se fyra stycken "Intel® Core i5 CPU 650 @ 3,2 GHZ". Min undran är nu: Är det fyra processorer eller är det en med fyra "någonting"? B)

 

/Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en processor, som har två kärnor som vardera kan använda tekniken hyper-threading (varje kärna kan hantera två trådar samtidigt) varför operativsystemet uppfattar den som fyra separata processorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en processor, som har två kärnor som vardera kan använda tekniken hyper-threading (varje kärna kan hantera två trådar samtidigt) varför operativsystemet uppfattar den som fyra separata processorer.

 

 

Tack RN!

Är det här något som jag med rätta kan framhålla som positivt, när jag beskriver datorn? :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det här något som jag med rätta kan framhålla som positivt, när jag beskriver datorn?

Jovisst, varför inte...B) Förvisso är fyra separata kärnor att föredra framför två kärnor inkl hyper-threading men det behöver du kanske inte nämna högt. ;) Fast där har Intel ändå brukat fuska genom att helt enkelt slå ihop två dual core-processorer och kallat den för en fyrkärnig... :P Men hursomhelst så består Core-serien av riktigt bra processorer. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, varför inte...B) Förvisso är fyra separata kärnor att föredra framför två kärnor inkl hyper-threading men det behöver du kanske inte nämna högt. ;) Fast där har Intel ändå brukat fuska genom att helt enkelt slå ihop två dual core-processorer och kallat den för en fyrkärnig... :P Men hursomhelst så består Core-serien av riktigt bra processorer. :thumbsup:

 

 

Tack RN! Ytterligare en dag då man lärt sig något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...