Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam?


esd

Rekommendera Poster

Jag antar att det här är spam som jag har fått (dels för att mejlet är märkt med "spam") men det jag blev lite förundrad över är att det står att mejlet är skickat från visa.se? Men jag antar att det finns sätt att få det att se ut som mejlet är skickat från visa.se?

 

Här är en skärmdump av mejlet:

 

post-69826-0-41861000-1307205416_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du ALDRIG går på detta, det är inte bara SPAM, det är ett försök att få tag på dina uppgifter, ser det ju ut som, VISA skulle aldrig be dig att direkt byta lösenord, detta lösenord byter man direkt via sin nätbank, där man också har aktiverat detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej jag skulle aldrig gå på det. Men vanligtvis så brukar det adressen som spam mejl är skickad från vara någon väldigt konstigt eller snarlik den dom vill att det ska komma ifrån. Men i det här fallet så var det faktiskt visa.se så jag blev lite undrande bara. Dessutom så har jag inte ens visa :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej jag skulle aldrig gå på det. Men vanligtvis så brukar det adressen som spam mejl är skickad från vara någon väldigt konstigt eller snarlik den dom vill att det ska komma ifrån. Men i det här fallet så var det faktiskt visa.se så jag blev lite undrande bara. Dessutom så har jag inte ens visa :P

 

Låter bra, men det finns tyvärr vissa som inte skulle tänka så, utan bli orolig och skriva i ett lösenord ändå, för många använder ju tyvärr samma till allting.

Och detta har ju skurkarna lärt sig.

Men det är ju inte så svårt att fejka en adress idag tyvärr, har ståt en hel del om detta i media.

 

Inget kortföretag eller bank skickar ju heller sådana här mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det här är spam som jag har fått (dels för att mejlet är märkt med "spam") men det jag blev lite förundrad över är att det står att mejlet är skickat från visa.se? Men jag antar att det finns sätt att få det att se ut som mejlet är skickat från visa.se?

 

Här är en skärmdump av mejlet:

 

Capture.JPG

vad står det för webbadress om du håller musen över länken (jag antar att det är en länk där det står att du ska skriva in lösenordet)? Eller om du visar källkoden för mejlet?

 

Vilken avsändaradress som ett mejl ska ha är något du själv skriver in i mejlprogrammet resp. inställningarna för webbmejl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en url förkortning som används där så jag vet inte vart länken går, jag vill helst inte klicka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja esd, du verkar i varje fall inte vara den ende som fått detta bluffmejl.

I dagens ÖP står det om VISA-bluffmejl och det varnas givetvis för dessa.

http://op.se/lanet/1...-for-visa-bluff

 

Jag tror att det är bra om man anmäler dessa - till Polisen?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Hej

 

Det är egentligen ganska obehagligt hur enkelt det faktiskt är att skicka mail under falsk flagg. En ny E-postprofil ifrån kontrollpanelen och halva jobbet är redan klart. thumbsdown.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...