Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny bärbar dator


esd

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en ny bärbar dator nu och även om jag är hemma på datorer och vet vad jag ska kolla efter så tycker jag det skulle vara bra med ett andra utlåtande från några andra experter.

 

Jag har kollat runt på nätet en del (tänkte åka ut och testa lite datorer någon dag nu) och fastnat lite extra för den här:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635242

 

Men jag har svårt att hitta några bra recensioner och jag är lite osäker på hu bra grafik kretsen egentligen är.

 

På datorn ska jag främst jobba i office, surfa och använda Adobe CS5 / 5.5. Där jobbar jag mest i Photoshop / Dreamweaver och Premiere Pro.

 

Jag vill också se till så att datorn håller i längden därför kollar jag efter en dator med uppgraderingsmöjligheter. Den jag länkar här kan t.ex. uppgraderas till 8 gb i ram. Men jag kommer också kanske vilja sätta in en SSD disk i den.

 

Så jag undrar om ni har några andra förslag eller tankar runt just den här datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Har inte kollat på din burk, men här är systemkraven för Adobe CS5 samlade på ett ställe, så dessa bör ju vara ett minimum att uppfylla (och det gör den helt säkert).:rolleyes:

 

Comprehensive Creative Suite 5 and 5.5 Hardware Requirements

 

Bra tester och fördjupande läsning om SSD (ja även om minnen etc.) görs lämpligen genom att läsa vad Anand Lal Shimpi skriver i sina oftast långa artiklar och testrapporter på AnandTech

 

Mvh

 

[Edit] Ang. SSD så bör den åtminstone ha senaste SSD-kontrollkretsen tex. Intel G3 eller Sandforce 2200 (kommer en nyare snart också SF-2500).

 

Marknadens (Världens) snabbaste SSD verkar just nu vara OCZ Vertex 3

Men för att kunna utnyttja denna extrema hastighet så krävs Intel Sandybridge processor plattformen med Z68 styrkrets med dess SATA 6 anslutning - vilket jag inte vet om det stöds på en laptop. Den kan tydligen inte gå på max kapacitet med Marvells SATA-6 Gbit/s kontroller.

http://www.nordichar...tart=11#content

 

Pris på inet c:a 2300:-

https://www.inet.se/...591/ssd/325/ocz

 

Finns ju andra billigare också naturligtvis för SATA 3Gbit/s.

Ingen mening att köpa en som är värre än vad systemet den sitter i klarar.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svar! Kraven för CS5 uppfyller den defenitivt.

 

Den kör ju från början en vanlig hårddisk 2,5 tums antar jag, sata-300 är gränssnittet. Har inte använt någon SSD disk förr men borde det inte gå att i framtiden byta ut den vanliga hårddisken som sitter i till en SSD?

 

Sen så skulle jag gärna vilja veta lite mer om grafikkretsen som sitter i datorn, är den något bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Den kör ju från början en vanlig hårddisk 2,5 tums antar jag, sata-300 är gränssnittet. Har inte använt någon SSD disk förr men borde det inte gå att i framtiden byta ut den vanliga hårddisken som sitter i till en SSD?

Absolut. Dessa SSD är ju också i 2,5" format.

Bara att köra en diskkloning och swappa diskarna, in med klonen och upp å köra igen - i princip.

Eller om du har Acronis True image home som jag använder, så gör en diskbackup - skifta disk och sedan restore. Har jag gjort många ggr dock endast med olika HDD.

 

Grafikkretsen kan jag tyvärr inte svara på.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok bra!

 

Jag har försökt söka lite på grafikkretsen och det verkar som att det är den tredje nyaste kretsen från Nvidia för bärbara datorer, så den är nog helt okej.

 

Dock så hittade jag en dator för 500 kr mer där du får den nästa senaste grafikkretsen, alltså ett snäpp bättre och 1 gb mer i grafikminne och en full hd skärm. Känns ju som ett rätt bra köp:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629061#extra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag tog en blick på specifikationerna och en sak fick mig att studsa till: Arbetsområdet är RF 20-80%

Eftersom det förekommer idag miljöer med högre luftfuktighet (t.ex kyltak) eller energisnål AC utan fuktutfällning där RF kan bli 90% eller tom högre inomhus reagerade jag.

Det visade sig när jag kollade specarna för olika dator fabrikat så var det stora skillnader.

t.ex Apple bärbar fick inte användas i lokal med lägre temperatur än +10C.

Eller inga uppgifter alls, t.ex. Acer.

(Jag kollade bara en av varje fabrikat, billigaste i området 7500 - 10000kr)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är ju extrema med sådana saker, du fick ju t.ex. inte använda din iphone i under -10 grader och då blir det svårt att använda den på vintern här i Sverige.

 

Men jag kan tänka mig att det finns en rätt stor säkerthetsgräns på dom värdena som tillverkarna sätter dit bara för att vara på den säkra sidan. Om du har datorn konstant i en miljö med över 80% luftfuktig het så kan det kanske bli problem men jag tror inte det blir några problem om det är bara på enstaka tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Apple är ju extrema med sådana saker, du fick ju t.ex. inte använda din iphone i under -10 grader och då blir det svårt att använda den på vintern här i Sverige.

 

Men jag kan tänka mig att det finns en rätt stor säkerthetsgräns på dom värdena som tillverkarna sätter dit bara för att vara på den säkra sidan. Om du har datorn konstant i en miljö med över 80% luftfuktig het så kan det kanske bli problem men jag tror inte det blir några problem om det är bara på enstaka tillfällen.

Ja det är helt sinnessjukt egentligen, men dom vill väl friskriva sig...

Annars så skulle väl miljontals människor i världen aldrig kunna använda prylarna.

Vad är luftfuktigheten runt ekvatorn vid kustländerna?

Singapore har väl nästan aldrig under 90-98% RH?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det borde ligga där någonstans. Här i vårat milda klimat borde det inte bli några problem, jag tänker ju ändå inte sitta ute och knappa på datorn när det är -10 grader :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
iphone i under -10 grader och då blir det svårt att använda den på vintern här i Sverige

Har du nån länk? Det jag sett på webben (utan länkar) är iFån arbetsområde 0C till 35C.

Och vad det gäller fuktighet så tål den inte att tas i med svettiga händer.

Som jämförelse har jag för ca 5 år sedan tvättat in Nokia i 40C i en jeansficka. Nokian funkade när jag satte i batteriet igen efter torkning utan batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Jag hittade ett par reviews om ASUS N53SN

 

techtree hade minus på touchpadden och ingen bakgrundsbelysning på tangenterna (men det kanske inte är så viktigt).

 

Notebookcheck möjligen kort batteritid beroende på den rätt höga prestandan - kanske heller inte ett problem. Där kan du tydligt se benchmark på grafik, rendering, spel etc.

Verkar vara en kraftfull maskin.

Men kolla att det är rätt modellbeteckning, det står ASUS N53SN (X5MSN) och finns i olika varianter?

 

cnet uk Klagar på tangentbordet men annars en kraftfull dator.

 

Batteri, ja det skulle jag inte vara det första att fundera på när datorn är ny.

Och eftersom batterier är färskvara, så är det ingen mening att köpa på sig ett extra "bra att ha batteri" om man inte har behov för ett extra vid "fältarbete".

 

Det kommer nog flera sajter som har detta batteri framöver.

Annars så testa Laptop Battery UK

 

Kan vara lättare att hitta ett batteri om man vet modellbeteckningen på detta och jag kan inte se det på ASUS tech spec.

 

Men det verkar vara ett bra köp.:thumbsup:

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nån länk? Det jag sett på webben (utan länkar) är iFån arbetsområde 0C till 35C.

Och vad det gäller fuktighet så tål den inte att tas i med svettiga händer.

Som jämförelse har jag för ca 5 år sedan tvättat in Nokia i 40C i en jeansficka. Nokian funkade när jag satte i batteriet igen efter torkning utan batteri.

 

Det finns en sida där det står bara att jag inte har länken till den och leta upp den skulle ta väldigt lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag hittade ett par reviews om ASUS N53SN

 

techtree hade minus på touchpadden och ingen bakgrundsbelysning på tangenterna (men det kanske inte är så viktigt).

 

Notebookcheck möjligen kort batteritid beroende på den rätt höga prestandan - kanske heller inte ett problem. Där kan du tydligt se benchmark på grafik, rendering, spel etc.

Verkar vara en kraftfull maskin.

Men kolla att det är rätt modellbeteckning, det står ASUS N53SN (X5MSN) och finns i olika varianter?

 

cnet uk Klagar på tangentbordet men annars en kraftfull dator.

 

Batteri, ja det skulle jag inte vara det första att fundera på när datorn är ny.

Och eftersom batterier är färskvara, så är det ingen mening att köpa på sig ett extra "bra att ha batteri" om man inte har behov för ett extra vid "fältarbete".

 

Det kommer nog flera sajter som har detta batteri framöver.

Annars så testa Laptop Battery UK

 

Kan vara lättare att hitta ett batteri om man vet modellbeteckningen på detta och jag kan inte se det på ASUS tech spec.

 

Men det verkar vara ett bra köp.:thumbsup:

Mvh

 

Tack men den dator dom har recenserat är inte den modellen jag kollar på. Det är värsting modellen dom har recenserat och den går på ca 10 000 kr.

 

Det exakta modell nummret på den jag kollar på är: N53SN-SZ099V Jag har försökt att hitta recensioner på den men det var svårt, det verkar som dom bara vill recensera värstingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Tack men den dator dom har recenserat är inte den modellen jag kollar på. Det är värsting modellen dom har recenserat och den går på ca 10 000 kr.

Ok. Men vad är det som skiljer mellan dessa då?

Huvuddragen är väl samma förutom kanske mer minne etc.?

Jag menar att den värre modellen måste ju bygga på samma grundmaskin...

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det har du väll rätt i. Den har en I7 processor istället, mer ram minne, större hårddisk, en Blue Ray spelare och lite andra små saker. Så konstruktionen är väll densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...