Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser sig, och reset knappen stänger av datorn under ett par sekunder.


hanli427

Rekommendera Poster

Det har hänt några gånger på sistone att datorn har fryst sig när jag har spelat något spel (3 gånger Civilization V och 1 gång Dragon Age:Origins) I sig kanske inte alltför underligt. Men vid dessa tillfällen så har resetknappen betett sig lite underligt, när jag trycker på den så händer först ingenting, men ett par sekunder senare så slår datorn av sig helt, strömmen stängs av och allt stannar. Ytterligare ett par sekunder senare så slår datorn på sig igen och förutom att alla fläktarna startar upp på full fart så bootar den upp normalt och allt fungerar som det bör. När jag kör CivV så kommer krascharna ganska snabbt, inom en timme ungefär men med DaO så var det bara en gång bland flera timmars spelande och kan förmodligen anses vara mer eller mindre slumpmässig, en del andra spel har inte visat några sådana kraschar alls.

 

Det är inget fel på reset knappen i sig, annat än vid dessa fyra nämnda kraschar så fungerar den som vanligt och startar om datorn omedelbart utan att stänga av strömmen.

 

Detta beteende på resetknappen verkar i sig inte vara något problem, men kan det vara ett symptom på något allvarligare hårdvaruproblem som dessutom kan ha orsakat krascharna i fråga.

 

Jag har ett gigabyte ga-x48-ds5 moderkort i datorn.

Intel Core2 Quad CPU Q9550 2.83 GHz

NVIDIA GeForce GTX 470, fabriksöverklockad från Gigabyte

8.00 GB RAM

Vista 64bit SP2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lagt in drivrutinerna för moderkortets styrkretsar? Man bör göra det och inte förlita sig till dem som fanns inbyggt i Windows när detta släpptes:

Intel INF installation

 

Bland andra så har mitt moderkort också styrkretsarna X48 för vilka jag har erfarit att dessa drivrutiner är ganska kritiska – för Vista 64 SP2 såväl som för XP 32 SP3 (inte fullt lika kritiskt för Windows 7 64 SP1 dock).

 

Dragon Age kan man inte säga så mycket om av bara en krasch efter flera timmars spelande, men Civ V verkar tyvärr vara störande kraschbenäget. Lillebrorsan har spelat Civ så länge serien har funnits (vi pratar sen Amigans tid) och inte heller han kan spela del 5 utan att få dessa ständiga krascher (med GF 8800GTS SLI). Har du kollat efter och installerat uppdateringar till spelet? Om du spelar via Steam så borde uppdateringar förvisso ha skett automatiskt... Men det är också rätt viktigt vilken drivrutin du använder till grafikkortet; 275.33 släpptes så sent som 1:a juni... och du bör nog inte köra nåt lägre än 260.99 i alla fall.

 

Men apropå själva beteendet vid krascherna – vad har du för nätaggregat och hur gammalt är det? Snurrar fläkten i det så att det inte blir överhettat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan prova nya drivrutiner i alla fall, tror inte jag hade installerat dem för moderkortet, grafikkortets är inte så gamla i alla fall.

 

Men problemet med kraschar i CivV är ganska nytt, det började först för någon månad sedan, var stabilt innan dess, första gången jag märkte det tror jag var alldeles efter en större uppdatering härom månaden.

 

Jag har redan tänkt på överhettning, men jag höll koll på temperaturen vid en av krascharna och det var inte varmare än normalt och jag har sett högre utan att det har varit några problem. Jag kan inte märket på nätaggregatet nu, men det är ungefär två år gammalt men snurrar på ordentligt som det ska.

 

Om det är tänkt att vara någon funktionalitet med resetknappen att den slår av på det sättet om datorn av någon anledning inte kan göra en mjuk omstart så bör man väl anta att kraschen orsakades av hårdvarufel, resetknappens funktion ska väl inte vara baserad på något som händer i operativsystemet eller mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men problemet med kraschar i CivV är ganska nytt, det började först för någon månad sedan, var stabilt innan dess, första gången jag märkte det tror jag var alldeles efter en större uppdatering härom månaden.

Ok, det var intressant att veta att det ändå var stabilt innan (skall kommas ihåg om lillebrorsan börjar spela det igen och det strular). Men kanske har du nu nämnt orsaken – uppdateringen. För så kan det ju absolut vara; speluppdateringar påverkar stabiliteten och förhoppningsvis då till det bättre men tyvärr så ibland till det sämre. Exempelvis spelar jag LotRO rätt mycket, och ända sen en viss uppdatering för kartan Moria så kan jag räkna med att få en krasch ganska snart om jag befinner mig på den (en ökänd krasch för de som har ljudkortet X-Fi).

 

Men apropå krasch; du säger att det fryser sig – menar du att bilden fryser och du sen inte kan göra nåt med datorn annat än att reseta den? Inget annat händer, som att ljudet fastnar i en loop exempelvis? För om det inträffar så bör du försöka uppdatera drivrutinen för grafikkortet.

 

Om det faktiskt inte fryser utan hänger sig på annat sätt, så kolla så att du åtminstone får en blåskärm med eventuellt felmeddelande att googla efter:

Start -> högerklicka Dator, välj Egenskaper -> Avancerade systeminställningar -> fliken Avancerat, knappen Inställningar under rubriken Start och återställning -> bocka ur rutan Starta om automatiskt under rubriken Systemfel.

 

Det här beteendet när du resetar är jag inte speciellt orolig över, inte i det här läget iaf, utan det är nog bara moderkortet som fungerar så... med annat moderkort hade beteendet kanske inte varit just så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...