Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Format C: fungerar inte. HJÄLP !


Odugligt_fruntimmer

Rekommendera Poster

Odugligt_fruntimmer

Hej!

 

Har en bärbar Compaq Presario CQ61 drygt 2 år gammal, förinstallerad med Vista, vars hd la av nyligen. Jag köpte en ny rekomenderad modell via hp (seagate momentus 7200). Allt väl så långt...

 

Men tyvärr får jag inte igång den. Är ganska kass på hårdvara så jag gör förmodligen helt fel..? Detta har jag gjort:

 

1: satt i hd:n

2: kollat i BIOS att den fungerar (kört testerna)

3: startat upp med en gammal Win 98 skiva (eftersom mina Vista recovery tydligen inte dög till detta).

4: Kört FDISK från prompten och skapat EN partion av hela disken (NTFS eller ej framgår inte, står OKÄND under typ).

5: Skrivit format c: vid propten (A:\>), men får felmeddelandet "Felaktigt kommando eller filnamn" hela tiden.

6: Svurit en del.

7: Försökt med format c:/p och format c:/s (vad nu de växlarna betyder?! Hittade tips om det på nätet!) men inget fungerar.

 

Startar jag datorn utan skiva i står det "Inget operativsystem hittades". Såklart. Min plan var att formatera nya partionen och sen testa att starta med Recovery-skivorna igen. Vad göra? Tips på det? Tänker jag fel eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du har tillgäng till en stationär dator med XP och uppåt kan du formattera i en sån.Troligen är det fråga om en SATA disk .Då behövs ingen adapter är det en PATA måste man ha en adapter för 50--100kr.

 

När man återställer från skiva skall man tydligen inte ändra startordningen utan endast starta med skivan i.Man kan ju dock testa att ändra startordningen till DVD först eller trycka F11 vid start och se om recovery manager kan väljas och se om skivan kan användas,men det fungerar nog inte.F11 används ju vid återställning från recoverypartitionen på hårddisken.

 

Partitionering formatering med WIN 98 blir endast FAT32 .fungerar återställning till FAT32 disk ?Knöligt när enheter byter beteckning.Har det ej längre klart för mej..

 

Fungerar inte dina skivor kan du få köpa ersättningsskivor för ett par hundralappar.Man kan ju försöka få de gratis då de ej fungerade.

 

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Odugligt_fruntimmer

Tack för svar! Nej, har inte möjlighet att plocka över i XP eller nyare, är ngn slags konstig ny kontakt på nya hdd:n, inte dubbla rader med pinnar som jag haft innan...

 

Men även om jag klantat mig och ändrat systemet till FAT 32 (p g a FDISK från Win 98 skivan) så borde jag väl kunna formatera??

 

Recovery-skivorna är inget fel på - har använt de innan, men när jag försöker använda dem med nya hdd:n så funkar de inte. Startfiler laddas, står det ca. 3 minuter, sen kommer felmeddelandet: "Den här datorn stöds inte av systemåterställningsskivorna".

 

Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en SATA disk till den bärbara datorn. En PATA disk för en bärbar har dubbla rader stift men med tätare delning än den större PATAdisken.Den andra datorn har alltså PATA .Det finns USB cabinett man kan i så fall använda.

 

Vet inte om återställning kan fungera på en disk formaterad i FAT32.

 

Är du säker på att nya disken fungerar på din dator för återställning från egna recoveryskivor.Recoveryskivor man köper är nog mer flexibla då de skall kunna användas för fler modeller.Jag frågade en gång för min egen HP och fick då ett besked om att det ej var säkert att alla diskar fungerar.

 

Beteckning på nya och gamla hårddisken så kan man se vad som skiljer.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Odugligt_fruntimmer

Fungerar engelska för dig?

För i så fall finns de här sidorna om samma problem:

http://www.bleepingc...opic240513.html

http://h30434.www3.h...eded/td-p/47909

http://h30434.www3.h...ery/td-p/107997

 

Tillägg:

Eftersom datorn är yngre än tre år borde det vara ett reklamationsärende.

 

 

Tack för svar! Har bara ett års garanti på denna (står det på en klisterlapp på undersidan), och hittade ingen lösning i länkarna heller. Får väl kasta o köpa nytt som vanligt... Men får väl prova ringa HP-supporten innan. De är ju de själva som rekomenderat denna disk, då borde de veta hur man formaterar i a f. Hur svårt kan det vara för en insatt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel enligt konsumentköplagen. Dit räknas oftast en hårddisk som går sönder och att man inte kan installera om Windows när man ersätter den trasiga hårddisken. Reklamerar man gör man hos säljaren.

 

Enligt länkarna måste den nya hårddisken få en särskild markering, tatuering, av ett serviceställe eller dylikt för att recovery-skivorna ska godkänna den nya hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Odugligt_fruntimmer

Det verkar vara en SATA disk till den bärbara datorn. En PATA disk för en bärbar har dubbla rader stift men med tätare delning än den större PATAdisken.Den andra datorn har alltså PATA .Det finns USB cabinett man kan i så fall använda.

 

Vet inte om återställning kan fungera på en disk formaterad i FAT32.

 

Är du säker på att nya disken fungerar på din dator för återställning från egna recoveryskivor.Recoveryskivor man köper är nog mer flexibla då de skall kunna användas för fler modeller.Jag frågade en gång för min egen HP och fick då ett besked om att det ej var säkert att alla diskar fungerar.

 

Beteckning på nya och gamla hårddisken så kan man se vad som skiljer.

 

LARSAS

 

 

 

Tack för svar Larsas! Grejjen är den att jag har inte lust att köpa fler plylar för att kolla om jag får igång denna. Räcker med pengarna jag lagt på disken. Recoveryskivorna har fungerat på denna innan, med gamla hdd:n. Men jag kan ju inte testa dem på den nya hdd:n nu, eftersom jag inte lyckats formatera den. Den är ju inte skrivbar i nuläget, det är ju det som är problemet.

 

Vad menar du med "Beteckning på nya och gamla hårddisken så kan man se vad som skiljer."??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Odugligt_fruntimmer

Man har tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel enligt konsumentköplagen. Dit räknas oftast en hårddisk som går sönder och att man inte kan installera om Windows när man ersätter den trasiga hårddisken. Reklamerar man gör man hos säljaren.

 

Enligt länkarna måste den nya hårddisken få en särskild markering, tatuering, av ett serviceställe eller dylikt för att recovery-skivorna ska godkänna den nya hårddisken.

 

 

Jo, jag läste om detta med tatueringen, men tänkte ju direkt pengar, pengar, pengar, serviceställe... Suck. Att konsumentköplagen gäller tre år var nytt för mig, trodde det var två år. Jag är dåligt uppdaterad märker jag. Till saken hör att att jag skrev över Vista med Win 7, och hade det installerat när hdd:n lade av, så då kanske konsumentköplagen inte gäller i a f?? Kanske får skylla mig själv där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tror det beror på att hårddisken ej är kompatibel med dina skivor eller datorn.Eftersom den var utrustad med Vista från början så bör det vara en CQ61-1xx eo Reservdelshårddisken för dessa är en 5400rpm Den du köpt är snabbare 7200 rpm.De sista heter CQ61-4xx och dessa är utrustade med hårddiskar som går i 7200 rpm och har ett annat reservdelsnummer.

 

Disken kan också ha andra skilda egenskaper som gör att den ej accepteras.

 

Utnyttja reklamationsrätten verkar vara en god ide.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till saken hör att att jag skrev över Vista med Win 7, och hade det installerat när hdd:n lade av, så då kanske konsumentköplagen inte gäller i a f?? Kanske får skylla mig själv där?

Nej, det spelar ingen roll. Att du har installerat Windows 7 får ju inte hårddisken att gå sönder fortare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...