Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla skärmar - lämplig storlek


Mikael63

Rekommendera Poster

Sitter, på jobbet, sedan tre år med en 22" Widescreen.

Har 1680x1050 i upplösning (tror jag)

 

Ibland vore det praktiskt med dubbla skärmar och testade häromdagen detta. Dock med en skärm som inte klarade upplösningen varför det blev jobbigt om jag hade text att läsa på båda skärmarna. Dessutom var den gamla skärmen som gulnat tidningspapper i jämförelse mot den nya (trots pillande på inställningarna)

 

Har hört att man inte ska ha widescreen om man ska ha dubbla skärmar. Erfarenheter kring det?

 

Storlek min 22" eller är det annat som gäller idag?

 

Har för mig att det var mer synergonomi med en ljus skärm (ramen) än en mörk. Synpunkter?

 

Lägsta upplösning?

 

Idag ska skärmarna anslutas till en bärbar med en VGA & en DVI.

På den ena skärmen kommer det troligen att vara en CAD-applikation hela tiden, den andra Excel. (I huvudsak)

 

Annat att ta hänsyn till när man ändå ska göra denna investering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två datorskärmar i olika storlek som har äldre 4:3-format eftersom de är från ca 2003, men sonen har en 4:3 och en widescreen.

 

Det lär vara lite vilsammare för ögonen med en ljus ram eftersom det blir mindre kontrast mot den ljusa bildskärmsytan. En bildskärm med mörk ram kan väl därför inte uppfylla de senaste TCO-kraven.

 

Om man är medelålders eller ändå äldre kan det vara bra med en skärm som har större avstånd mellan pixlarna, dvs en bokstav som är ett visst antal pixlar blir då lite större och därmed mer lättläst. I så fall ska man hellre välja 23" än 21" om båda har samma antal pixlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...