Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Garantitid på bärbardator/ reklamationstid


Villaforever

Rekommendera Poster

Villaforever

Som ni kanske har sett i annan tråd här på eforum (//eforum.idg.se/topic/328296-virusprogram-haka-upp-sig/page__st__40) så har jag ju problem med min dator och att eventuellt min fläkt har gått sönder. Nu funderar jag på om garantitiden gäller eller om reklamationstiden gäller läste i ett annat forum om det

"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

 

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

 

Frågan är om det är fabriksfel och hur bevisar man det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har garanti och datorn går sönder gäller garantin, det är den du ska utnyttja först och främst då den är enklare att åberopa än kkl.

 

Om du kan visa att du inte gjort något annat än använt datorn normalt kan du se om du lyckas åberopa kkl. Som du säger är det inte alltid så lätt att påvisa fabrikationsfel men om en dold komponent går sönder utan yttre påverkan kan man hävda att detta är ett tecken på att produkten inte håller den kvalité den borde och därmed falla under kkl.

 

En trasig fläkt? Tja, kanske det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Om du har garanti och datorn går sönder gäller garantin, det är den du ska utnyttja först och främst då den är enklare att åberopa än kkl.

 

Om du kan visa att du inte gjort något annat än använt datorn normalt kan du se om du lyckas åberopa kkl. Som du säger är det inte alltid så lätt att påvisa fabrikationsfel men om en dold komponent går sönder utan yttre påverkan kan man hävda att detta är ett tecken på att produkten inte håller den kvalité den borde och därmed falla under kkl.

 

En trasig fläkt? Tja, kanske det.

 

Köpte datorn 16 juni 2008 så det är ju inte många dagar kvar om det är 3 år som gäller... Men sen kom jag på att jag har drulleförsäkring hos Folksam, det kanske funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att råda. Drulleförsäkring kan lösa ut om du varit oaktsam, exempelvis spullit vatten över datorn. En olycka helt enkelt.

 

Men ta ett snack med firman du köpt datorn av och åberopa kkl. Kanske det är enkelt, kanske de sätter sig på tvären.

 

Eller reparera datorn själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...