Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma igång med Samsung Galaxy S2


tuzlak

Rekommendera Poster

Hej,

 

Någon här som har den nya Samsung Galaxy S2. Det är min första android telefon och behöver lite hjälp för att komma igång...

För det första när jag startat den och vill hitta kontakter som jag har på mitt SIM-kort hittar jag inte de....jag går in på kontakter och det ända jag får är gmails kontakter...vill inte ha de där. Vill flytta kontakter från SIM till Telefon? Är det ngn annat jag måste göra för att kunna börja surfa? Ngn inställning? Sen vill jag inte ha gmail aktiverad hela tiden utan jag vill kunna gå in och kola email när jag vill ibland typ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Eftersom jag själv funderar på att köpa en Samsung Galaxy S2 så kommer den automatiska frågan:

Finns det ingen manual, tryckt eller medföljande telefonen på CD eller att ladda hem från Samsung för att skriva ut?

 

För finns det inte en manual att skriva ut så är ju Samsung lika dåligt på manualer som Microsoft.

(Jag tänker på vad som medföljde mina OEM XP Pro)

 

Jag har själv en Garmin-Asus A10 mobil vars enda men för mig besvärliga nackdel med mina tjocka fingrar är den lilla skärmen 3,2" svårt att skriva, trycker ofta fel bokstav. (S2 har ju 4,3" så det är därför jag funderar på köp, lättare skriva)

 

Men Manualen till Garmin Asus A10 är på säkert 100 sidor (man får skriva ut den själv) och tom på svenska! Och det är ingen Googleöversättning utan helt OK svenska vad jag sett hittills!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej,

 

Någon här som har den nya Samsung Galaxy S2. Det är min första android telefon och behöver lite hjälp för att komma igång...

För det första när jag startat den och vill hitta kontakter som jag har på mitt SIM-kort hittar jag inte de....jag går in på kontakter och det ända jag får är gmails kontakter...vill inte ha de där. Vill flytta kontakter från SIM till Telefon? Är det ngn annat jag måste göra för att kunna börja surfa? Ngn inställning? Sen vill jag inte ha gmail aktiverad hela tiden utan jag vill kunna gå in och kola email när jag vill ibland typ...

 

Du har synkat dina kontakter med ditt Gmailkonto. Det är därför du har dom bland dina kontakter i din telefon. Gå in på "Inställningar/Konton och synkning/Hantera konton" så ska du kunna bocka bort alternativet att synka dina Gmailkontakter.

 

En varning är dock på plats. Ta inte bort Gmailkontakterna i telefonens kontaktbok, för att då åker dom bort även från ditt Gmailkonto.

 

Låter konstigt annars att du inte kan få upp dina kontakter från ditt SIM-kort. Min Samsung Galaxy Ace hittade mina kontakter direkt efter det att jag satt i SIM-kortet. Jag har redan från början sparat ned alla mina kontakter på SIM-kortet.

 

Är du säker på att du gjort det också?

Om inte, får du lägga in kontakterna på nytt. Försäkra dig då om att dom sparas på SIM-kortet och inte i telefonens minne. Då slipper du det här besväret nästa gång.

 

Angående surfande ska du inte behöva göra några inställningar manuellt. Allt ska skickas från din operatör direkt när du startar upp telefonen. Telenor bombarderar en med diverse inställningar via SMS i alla fall, så fort man sätter SIM-kortet i en ny telefon.

 

Besök annars din operatörs webbsida. Där står säkert instruktioner på vilka inställningar som ska göras för att du ska kunna surfa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Eftersom jag själv funderar på att köpa en Samsung Galaxy S2 så kommer den automatiska frågan:

Finns det ingen manual, tryckt eller medföljande telefonen på CD eller att ladda hem från Samsung för att skriva ut?

 

Min Samsung Galaxy Ace följde det enbart en snabbguide med telefonen. Resten tar dom förgivet att alla har dator/internet hemma. Att alla därför kan ta sig ut på internet och ladda ned manualen i PDF-form själva.

 

Manual finns som PDF att ladda ned.

 

En släkting till mig har ingen dator/internet hemma, och är heller inte så tekniskt lagd. Det var släktingen som fick den här telefonen innan vi bytte med varandra. Släktingen blev frustrerad över att dom bara tar förgivet att alla vet hur det ska fungera.

 

Det är som sagt inte alla som har tillgång till dator och internet hemma.

 

Nästa dag fick släktingen ringa och be att dom skickade hem en riktig manual. Det behövdes egentligen inte, eftersom vi hann byta innan manualen landade i brevlådan. Sedan har jag redan hittat manualen i PDF-form.

 

Det mesta som står där har jag lyckats snoka rätt på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag avaktiverade mina gmail, facebook accounts men under contacts är de kvar där....mina kontakter från email och fb alltså...hur tar man bort dem??? Vill inte ha dem där..bara min tel kontakter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

jag avaktiverade mina gmail, facebook accounts men under contacts är de kvar där....mina kontakter från email och fb alltså...hur tar man bort dem??? Vill inte ha dem där..bara min tel kontakter!

 

 

Du får fixa backup på dina Gmailkontakter.

 

Vet inte hur man gör det mer än att importera kontakter. Googla lite, så hittar du kanske svaret.

 

Om du har en fristående emailklient t ex Thunderbird kan du exportera dina epostkontakter enkelt. För att få tillbaka dina Gmailkontakter på den webbaserade Gmailsidan bör du exportera som csv. Alltså kommabaserad epostbackup. Annars kan inte webbaserade Gmail importera kontakterna.

 

Sedan skulle du kunna radera dom kontakterna i din telefon, som nu finns synkade där.

 

Facebook tror jag är en inställningsgrej. Kolla inställningarna på FB under din profil. I så fall lär du inte få någon epost alls när någon kommenterar din status och liknande, men det bryr du dig kanske inte så mycket om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar starkt MyPhoneExplorer för att hantera det mesta på telefonen.

Anslut via WiFi - slipp sladdarna!

 

Klienten på Market

 

Programmet till datorn (Windows) här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hej, sitter med en ny Samsung galaxy GT 19100 i handen. Nån här i tråden verkar ha hittat en manual på svenska.- Skulle man kunna få direktlänken till den ?? För på Samsungs websida så verkar det inte fungera

mvh

Ingegerd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...