Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kameror, kan användas via molnet?


ePlay

Rekommendera Poster

Hej, jag är så frustrerad om min skola. de har kameror i skolan och säger att skolan är "bevakad" men i hela skolan så har de inte tv som visar vad som filmas eller något som kan bevisa att kamerorna funkar. men kan bevakningskameror vara kopplade via molnet. så exempelvis rektorn kan logga in i sitt användare och kolla via molnet vad som händer.

 

Förlåt om det kom i fel ämne :L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har kameraövervakning så är det självklart inget man visar upp på TVs etc.

 

Läs om regelverk här

 

"Molnet" har inget med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen har de utanför skolan, de har tre kameror. men inga tv som man kan se på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Lappen har de utanför skolan, de har tre kameror. men inga tv som man kan se på.

 

Sådana lappar kan ha satts upp som en slags skrämseltaktik och kamerorna kan vara attrapper. Det kan se ut som kameror utan någon som helst funktion. Har du möjlighet kan du alltid kolla en kamera för skoj skull. Går där några kablar från kameran? Ser det ut som om kameran fungerar alls?

 

Släng en handduk eller liknande över kameran. Vänta och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Om man har kameraövervakning så är det självklart inget man visar upp på TVs etc.

 

Varuhus t ex Maxi Stormarknad visar på en eller två monitorer vad övervakningskameran ser vid ingången. Man kan se sig själv passera kamerans övervakningsområde. Så visst kan det förekomma att det visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att kamerorna är fake, min kompis mobil blev stulen. han sa till läraren men läraren att kolla i kameran men han ville slippa undan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en skola inte visar någon officiell monitor från kameror är inget konstigt, det är säkert inte meningen heller.

Men är dom i drift, så finns det naturligtvis en monitor någonstans.

Det är ju ansvariga inom kommunen och rektor som avgör vilka som ska se vad kamerorna visar.

Det ska också vara nedskrivet i tillståndet.

Men visst ska både personal och elever kunna få reda på om det är äkta kameror eller om det är fake.

 

Men är dom riktigt uppsatta, så är det inte säkert att man kan se några kablar eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varuhus t ex Maxi Stormarknad visar på en eller två monitorer vad övervakningskameran ser vid ingången. Man kan se sig själv passera kamerans övervakningsområde. Så visst kan det förekomma att det visas.

 

Inte i skolmiljö dock som var frågan här.

 

Datainspektionen skriver:

"Begränsa tillgången till inspelat material

 

Så få personer som möjligt bör ha tillgång till det inspelade materialet. Det bör finnas rutiner som beskriver arbetsgången och beslutsvägen för när någon ska ta del av materialet."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...