Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strömma Spotify via dator till stereoanläggning


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Glada i hågen, efter att ha skaffat Spotify Premium, så kopplade vi en 10 meters kabel från laptopen till en gammal, men bra stereokassettbandspelare. Kopplade på förstärkaren och började lyssna. Lät riktigt bra och vi var nöjda. Tills någon oss närstående säger att saker kan hända i datorn som förstör kassettspelaren/förstärkaren. Är det så? Vad kan hända? Vad kan man göra för att förebygga det? Eller är det bara att lägga ner och istället använda de gamla datorhögtalarna? Det vore trist....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om utnivån från datorn är för hög, kan inspänningen bli för hög för kassettspelaren. Kör med ganska låg volym på datorn och reglera volymen på stereon så är det ingen risk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annan fara är givetvis att det vid inkoppling kan vara potentialskillnader mellan kabel och stereon (eller kabel och laptop). Hoppar det gnistor mellan dem kan dessa strömspikar gå in och sabba.

 

Likaså om blixten eller annan strömspik letar sig in i systemet någonstans, då kan den ta en tur genom anslutningen. Främst om datorn är jordad vilket en laptop vanligen inte är ska sägas. Likaså torde det, iochmed att inte antenn eller jord är inblandat, uppstå någon större risk för stora potentialskillnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Har ni potentialskillnader som Monshi skriver om så är första symptomet ett lågfrekvent brum "nätbrum". För att få bort nätbrum finns billiga små transformatorer att sätta in i sladdarna från dator till stereo. Dvs en sladd från dator till transformatorn och en sladd vidare från transformatorn till stereon. 50 -100kr tror jag. Tyvärr kommer jag inte på vad de heter och hittar ingen länk. Men det gör säkert nån annan. Men har ni inget nätbrum är det som jag ser det lungt.

Bar följa råden i tidigare inlägg, låg nivå från datorn, dra på volymen i stereon..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har ni potentialskillnader som Monshi skriver om så är första symptomet ett lågfrekvent brum "nätbrum". För att få bort nätbrum finns billiga små transformatorer att sätta in i sladdarna från dator till stereo. Dvs en sladd från dator till transformatorn och en sladd vidare från transformatorn till stereon. 50 -100kr tror jag. Tyvärr kommer jag inte på vad de heter och hittar ingen länk. Men det gör säkert nån annan. Men har ni inget nätbrum är det som jag ser det lungt.

Bar följa råden i tidigare inlägg, låg nivå från datorn, dra på volymen i stereon..

 

Galvanisk avskiljare kanske?

249:- på Kjell & Company artikel nr. 24137

 

Datablad: http://www.kjell.com...137/FGA40HQ.pdf

 

[Edit] Fast jag råder dig till att om du funderar på en sådan, söka efter recensioner / kommentarer som verkar trovärdiga, för vissa av dessa galvaniska avskiljare kan påverka ljudet negativt - du kan få dåligt ljud ut helt enkelt.

 

Så kolla upp vilka som finns och försök hitta tester och det kan hända att du får läsa på engelska då....

 

Fast nu när jag tänker efter, så är ju Kjell & Company bra på att köra med öppet köp. Du borde alltså kunna få möjlighet till att testa och är du inte nöjd så lämna tillbaks.

Det har dom i allafall tillåtit mig vid ett flertal tillfällen. En stor fördel med den butiken.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Är inte så ljudtekniskt bevandrad - fullt upp med att förstå allt mer avancerade datorer...Men, om jag fattat rätt, så är den största risken för vår stereoanläggning (dvs. kassettbandspelaren som ljudkabeln från laptopens hörlursuttag är kopplad i - bättre signal via den - och förstärkaren) att det kan

"vara potentialskillnader mellan kabel och stereon (eller kabel och laptop). Hoppar det gnistor mellan dem kan dessa strömspikar gå in och sabba."
?

Vi har en nätansluten laptop, kör aldrig på batteri. Men ojordad nätanslutning. Något brum har vi inte alls märkt, i själva verket är ljudet alldeles utmärkt. Datorns ljudreglage står inte så högt. Vi styr med kassettspelaren och förstärkaren. Men, är vi då betjänta av en "galvanisk avskiljare"?

Vad bör vi göra då för att skydda stereoanläggningen mot strömpeakar? Och, är det verkligen så att om laptopen vore ansluten till jordat uttag skulle risken för strömpeakar vara större?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...