Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig mobiltäckning nära dator - relevant?


deficio

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har så länge jag kan minnas haft väldigt dålig mobiltäckning i vissa delar av min lilla lägenhet på 42 kvm, och bara lite lagom, uthärdligt dålig överlag, vilket alltid varit lite märkligt eftersom jag bor i Göteborg och bör ha okej täckning överlag.

 

Nu har jag dock lokaliserat problemet till att täckningen är sämre (det går i princip inte att prata alls) främst när jag sitter vid datorn. Jag har aldrig gjort kopplingen förut, tills min mamma nyss sa att det kan bero på att jag har en 27" iMac med ett "kraftigt magnetfält som stör"... Finns det någon logik i det? Jag tycker det låter konstigt...

 

Jag har ringt min operatör och påpekat att det är dåligt tidigare, och de sa att det nog berodde på att de JUST DEN DAGEN gjorde justeringar i nätet på något vis, och att jag skulle avvakta... De brydde sig inte alls om att det varit så i 2 år...

 

Så... kan problemet ha med min dator att göra, och vad kan jag göra/säga/kräva av min operatör? De lär ju inte börja gräva för att just jag inte kan ringa ordentligt... Betalar ändå rätt mycket för abonnemanget och tycker att jag borde kunna använda det som folk...

 

Tips, någon?

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du testat med annan mobiltelefon på exakt samma platser - alltså du håller den exakt likadant (med samma operatör, flytta sim-kortet om det inte är låst)?

 

Testa med en annan operatör på exakt samma sätt som ovan (be nån kompis eller familjemedlem om att testa deras telefoner).

En annan operatörs master sitter troligen lite annorlunda utom möjligen Telia och Tele 2 som delar på masterna/nätet har jag för mig.

 

Olika telefoner har olika bra signal-mottagning/sändning - helt bortsett från operatör.

Ibland även av samma märke och exakt samma modell.

 

När det gäller att datorn kan störa signalen så är det i vissa fall fullt möjligt.

Har man från början dålig signal och datorn sitter precis i riktning mellan mobil-sändaren och din telefon så kan det påverka på så sätt att signalen får svårare att ta sig genom ytterligare ett hinder.

 

Men troligare är att du just på den platsen i just det rummet har sämre täckning pga. väggar, moderna energifönster, etc.

 

Flytta datorn och testa igen om du tror att det är denna.

 

Vid dålig signalstyrka låt säga 1-2 pinnar på displayen, så räcker det ofta med att man flyttar telefonen nån decimeter, kliar sig bakom örat, lyfter på ena benet..Skämtsamt ;)

Men det behövs inte mycket för att signalstyrkan skall hoppa upp en eller två pinnar.

 

Men som sagt, testa olika telefoner med samma operatör, samt testa en annan operatör.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..kan bero på att jag har en 27" iMac med ett "kraftigt magnetfält som stör"... Finns det någon logik i det? Jag tycker det låter konstigt...

 

Oavsett om man tror, eller inte tror, att det beror på detta så kan du ju göra ett mycket enkelt test genom att låta telefon & dator vara placerade precis som vanligt och studera "pinnarna" på telefonen. Stäng av skärmen/datorn (samma sak på en iMac va?) och studera åter "pinnarna".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

iMac har en sådan elektroniken vertikalt inbakad i skärmen?

 

Isåfall har du ju automatiskt skärmning i mobilens mottagar/sändarriktning om du sitter i linje med masten pga. dels all koppar som finns i kretskortens alla lager (dessa är uppbyggda i flera ledarlager av koppar i FR4 glasfiber-epoxy laminat) och med alla övriga komponenter ofta av kisel och andra material monterade på detta.

 

Även en vanlig dators låda med all elektronik - även avstängd, kan skärma av en redan svag signal ytterligare.

 

Men gör testerna som nämnts av mig och Mikael63.

 

Mvh

 

[Edit] Hur pass mycket en modern LCD-skärm skärmar av signalerna vet jag faktiskt inte, men helt klart så dämpas signalen även genom en sådan - frågan är bara om det är försumbart eller inte. Det beror på hur "tät" denna kristallstruktur är.

 

Angående Elektromagnetisk strålning som iof. kommer från all elektronik där strömmen är påslagen, så visst påverkar denna radiosignalerna, men återigen hur mycket?

Troligen försumbart - eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Det roliga med det här är att jag inte behöver göra några tester för att se diverse grejer, för jag har en iPhone 4 (givetvis?) och Tele2 och full jävla täckning. Det är det som är så roligt. Full täckning, det bara låter förjävligt. Flyttar jag mig typ bara en halvmeter så låter det bättre, som någon påpekade... Så det handlar bara om brus.. Det "hackar" som folk säger... Hör inte ett skit av vad folk säger och folk hör inte mig, lite olika beroende på var i lägenheten jag är, men just framför datorskärmen hörs det inget alls, bara brus...

 

Egentligen är det väl ingen större fara att flytta lite på mig när jag ska prata i telefon, det är säkert nyttigt eftersom jag spenderar alldeles för många timmar framför datorn, men varför jag skrev detta idag var för att jag ringde kundtjänst gällande strul med mitt internet och snubben sa "testa detta och detta, blabla" och jag inte kunde testa, för att jag inte kunde sitta vid datorn och ha kvar honom i luren samtidigt...

 

Jag har rätt bra teknisk koll gällande allt möjligt, jobbar med webbutveckling och som fotograf, och känner att det vore otroligt löjligt om det var så simpelt som att min dator skulle vara problemet, men så kanske det är...

 

Jag kan inte byta telefon, eller operatör, för att jag är låst och betalar av skiten rätt länge, och dessutom älskar jag min iPhone, så egentligen finns det nog inte mycket jag kan göra... Jag ville mest veta om det var möjligt att det kunde vara datorn.

 

Möjligtvis kan jag ringa kundtjänst och säga att jag inte får det jag betalar för, men frågan är vad de kan göra åt saken... ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En annan operatörs master sitter troligen lite annorlunda utom möjligen Telia och Tele 2 som delar på masterna/nätet har jag för mig.

 

Telia och Tele2 delar bara 3G-nät, inte GSM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Telia och Tele2 delar bara 3G-nät, inte GSM.

Ok.

 

Det roliga med det här är att jag inte behöver göra några tester för att se diverse grejer, för jag har en iPhone 4 (givetvis?) och Tele2 och full jävla täckning.

 

Att du inte behöver göra några tester är naturligtvis upp till dig.

Jag skulle iallafall ha testat med att göra som Mikael63 föreslog stänga av datorn, sedan skulle jag också bla. ha testat med att flytta på datorn, fått någon annan då med en iPhone att också testa det du upplever.

2 iphones behöver inte uppträda exakt likadant...

 

Mvh

 

[Edit] Dessutom om din dator har trådlösa radiosändare ex. Wifi, Bluetooth, etc. så kan dessa också störa signalen.

På min laptop är det tvärtom - min mobiltelefon stör datorn när det ringer i den - knäpper i högtalarna då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stänga av datorn

 

Är du galen? Stänga av datorn?! Går inte jorden under då? Det är väl som att googla google? Haha nej.. Jag vet inte.. Jag vet inte ens vad jag ville komma fram till här.. Det var mest en intressant grej.. Jag antar att jag får leva med det helt enkelt!

 

Tack alla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...