Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Schemaläggning SSIS-paket


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Har någon en åsikt om följande:

 

Jag sitter med ca 40 SSIS-paket som ska köras under natten, enkla men ganska tidskrävande transferjobb mellan två servrar. Tidigare låg dessa som DTS-paket med ett schemalagt SQL Agent-jobb för varje paket. Där hade man schemalagt varje jobb utefter hur lång tid man uppskattat att föregående jobb skulle ta, för att slippa köra flera paket samtidigt.

 

Min tanke är att skippa denna approach och istället bara schemalägga det första paketet och sedan låta varje paket trigga nästa paket i ordningen (med en Completed-precedence constraint, så att ett misslyckat paket inte stoppar efterföljande paket)

Min tanke är att detta dels garanterar att inga jobb körs samtidigt, dels underlättar det enormt om man vid ett senare tillfälle vill flytta servicefönstret i tiden (en schemaändring istället för 40+)

 

Någon åsikt? Några nackdelar med denna metod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en rimlig approach. Fast utan att vara någon expert på hur sql-server skalar över flera kärnor/cpuer... En modern server har oftast flera kärnor. Du kanske kan fundera på att se om du kan dra igång två paralella trådar som kör dina jobb. På så vis kör du enbart 20-jobb per batch. Då får du effektivare användning av din cpu tid.

 

Fast om jobben skapar lås och liknande och måste köras en och en. Glöm det jag sa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Fler trådar gör inte så stor skillnad på rena inserts i en databas, då flaskhalsen i dessa operationer alltid är hårddisken, inte cpu:n eller internminnet. I övrigt är det inga lås som skapas, så de måste inte köras separat men jag ser ingen vinst i att köra de parallellt heller då det handlar om nattliga servicefönster som mer än väl räcker till sekvensiell överföring, då ingen använder systemen ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...