Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

World of Warcraft på Wine - Ati/AMD och x86_64 vs 32-bit Linux


redant

Rekommendera Poster

Bakgrund:

 

Jag har experimenterat lite med att köra WoW på Linux bland annat var jag tidigare prenummerant på Cedega för att göra allt enkelt för mig. Nu blev det problem ioch med att WoW fick sin tredje expansion och samtidigt Cedega genomgick förändringar i ägande/ inriktning.

 

Blizzard har minskat utvecklingen av OpenGL för sitt spel och på Mac kör man nu istället helt egna (?) GLL. Det stöd som hittills funnits till PC för OpenGL har varit för att testa att inte fel med drivrutiner eller hårdvarustöd var beroende på Direct-X. Nu finns visst stöd för Direct 3D i Wine och via winetricks kan man även få in D3d/DirectX och IE7 osv via fusk som inte WineHQ skriver under på... Detta gör att man inte får support på WineHQ's forum heller om man använt winetricks.

Min fråga:

Jag har nu testat wine med gecko (krävs istället för internet explorer för att launcher.exe ska gå att använda, och den visas nu även om man hänvisar sin länk till filen WoW.exe). I vissa distributioner fungerar inte wow på wine för 64-bit AMD (x86_64) medan det gör det i andra 64-bit versioner. I vissa distro blir det istället egna systemets stöd för AMD/Ati grafiken som blir felet eller drivrutinerna för ALSA ljud på mitt integrerade ljudkort.

 

Standardfrågan är väl

"Vilken distro bör man köra om man i huvudsak vill att World of Warcraft ska funka bra i wine?"

 

Med alla hänseenden till att inte längre ha stöd för 8 GB ram eller tre processorkärnor (?) i huvudsystemet, hur påverkar det de resurser wine får dela ut? Om Linux bara ser 3,7 GB så kan inte Wine få allt detta medans jag misstänker att wine kan få fler resureser (3.7 GB RAM för sig själv?) på ett 64-bit linuxsystem?

De olika 32/64 bit linux jag testat är av olika bas; Mint (Ubuntu/debian) , Pardus (Gentoo?) och Open SuSE (Redhat/Slackware) . Naturligtvis har alla dessa även olika sätt för att instalera mjukvara och drivrutiner men enklast för nybörjare bör linux Mint vara tror jag då det går att klicka ja på propreitär mjukvara för grafiken och bara bläddra fram både wine och winetricks från egna programbiblioteket, däremot verkar 64-bit versionen inte köra wow lika bra under wiine, PArdus x86_64 kan inte ens instalera wine (?) och under SuSE är det mycket terminalkommandon för att uppdatera drivrutiner och få wine att funka men det känns mycket stabilt då det väl är igång.

-Finns det en distro som lämpar sig för att köra just Wine och där mest spela Wow på AMD/Ati hårdvara?

 

jag bryr mig egentligen inte om det är 64 eller 32 bit om det nu ändå inte betyder något i wine, jag bryr mig egentilen inte om vilken övrig mjukvara som hänger med annat än att det inte ska vara omständigt att uppdatera nödvändiga delar för att kunna fortsätta spela WoW även efter 4:e eller 5:e expansionen :-) Och nej säg inte åt mig att spela wow i Windows för jag har det med Windows 7 med direct x 11 stöd för min Radeon HD5700 grafik men min upplevelse är att övriga systemet påverkar stabiliteten för mycket i windows och efter ett halvår är även detta fina betalade system från microsift buggigt och hänger sig slumpmässigt trots försök att reparera, ta bort program och uppdatera drivrutiner. Att inte de lär sig? Favvo aplicationerna i linux inkluderar xkill kommandot som lätt låter övriga systemet jobba på medan det bråkande programmet bekämpas i bakgrunden... hela systemet har aldrig hängt sig för mig under linux vilket händer mycket ofta även på denna nya windows7 (64-bit)

Om det finns en distro där allt annat är valfritt/ avskalat än att just ha grafiskt gränssnitt, ljud och kunna köra wine för att på ett så litet utrymme som möjligt just köra spelet så kan jag sedan hitta alla övriga aplikationer jag vill ha men dessa är sekundära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...