Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hastighet för att surfa?


Jepqe

Rekommendera Poster

Tjo!

 

Har länge funderat på det här men inte hittat något vettigt svar. Om jag laddar ner t.ex. en torrent-fil så har jag en maxhastighet på ca 1100 kb/s down, och i upload har jag max 200 kb/s.

 

Jag få jämt höra att det laggar för de andra datorerna i huset. Jag vet att man kan sänka hastigheten på en torrent/ använda netlimiter, dock undrar jag vilken hastighet som jag kan ha som mest för att det inte ska påverka de andra på nätverket? Typ, hur många kb/s kräver egentligen en dator för att surfa utan att det segar?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det beror på vad de andra gör. Är de bara ute och surfar och inte tittar på videoklipp klarar de sig med några 100 kb/s gott och väl. Om de däremot är inne på SVT Play, Youtube eller liknande vill de givetvis ha så mycket kapacitet som bara möjligt.

 

Det vill säga, inte en lätt fråga att svara på.

 

testa att dra ned till hälften av ditt max, blir de andra nöjda då höj till två tredjedelar, om än inga klagoord höj till tre fjärdedelar. Mer än så bör du nog inte ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, hur påverkar uploaden surfen? Jag har ju bara 200 kb, måste jag även halvera den eller för att det ska flyta, eller är det bara download kb som påverkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppladdningshastigheten kan du nog dra ned till 80% ungefär, dvs kanske 150 kb/s. Då lämnas lite marginal för deras utgående trafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...