Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra storlek på fönster


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en liten fråga. När man öppnar olika fönster (internet, spotify, utforskaren) så hamnar dem i en viss storlek på fönstret. Förut när jag hade Windows XP och stängde ner tex internet explorer då fönstret var i en viss storlek så öppnades den i samma storlek när jag startade internet explorer igen. Detta knep fungerar inte nu för mig när jag har windows 7. Alla fönster verkar vara förbestämda att altid öppnas som i deras egna sätt. Går detta att fixa på något sätt?

 

MVH Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer två förslag som brukar funka;

 

1. Ställ in fönstret i den storlek du vill att det skall öppna sig i nästa gång. Håll ner Ctrl-tangenten och stäng fönstret med krysset uppe till höger.

 

2. Högerklicka på programmet i statmenyn > Egenskaper > välj vad du vill att fönstret skall starta i, normalt, maximerat eller minimerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer två förslag som brukar funka;

 

1. Ställ in fönstret i den storlek du vill att det skall öppna sig i nästa gång. Håll ner Ctrl-tangenten och stäng fönstret med krysset uppe till höger.

 

2. Högerklicka på programmet i statmenyn > Egenskaper > välj vad du vill att fönstret skall starta i, normalt, maximerat eller minimerat.

 

Förslag 1 är precis så jag vill ha det. Jag vill ha det i en speciell storlek. Dock så ville det inte fungera... Några fler förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även testa efter denna lilla guide...

 

Leta upp programmets ikon.

 

Du hittar den som regel under Alla program i Start-knappen längst ned till vänster.

 

Högerklicka på ikonen och välj Egenskaper.

Om du kör Windows 7 och högerklickar på ett program i Aktivitetsfältet saknas det här alternativet.

Då får du i stället leta upp programmets namn i listan och höger-klicka på det.

Nu ser du alternativet Egenskaper.

 

Välj fliken Genväg och gå till alternativet Kör i. Här har du tre alternativ.

 

Normalt fönster är standardinställningen, och gör att programmet öppnas i den senast använda storleken.

 

Minimerat betyder att den bara dyker upp som en knapp i Aktivitetsfältet

 

Medan Maximerat betyder att den fyller hela skärmen.

 

När du har gjort ditt val klickar du på OK.

Beroende på dina ­säkerhetsinställningar kan det ­öppnas en varningsruta där du får godkänna ändringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även testa efter denna lilla guide...

 

Leta upp programmets ikon.

 

Du hittar den som regel under Alla program i Start-knappen längst ned till vänster.

 

Högerklicka på ikonen och välj Egenskaper.

Om du kör Windows 7 och högerklickar på ett program i Aktivitetsfältet saknas det här alternativet.

Då får du i stället leta upp programmets namn i listan och höger-klicka på det.

Nu ser du alternativet Egenskaper.

 

Välj fliken Genväg och gå till alternativet Kör i. Här har du tre alternativ.

 

Normalt fönster är standardinställningen, och gör att programmet öppnas i den senast använda storleken.

 

Minimerat betyder att den bara dyker upp som en knapp i Aktivitetsfältet

 

Medan Maximerat betyder att den fyller hela skärmen.

 

När du har gjort ditt val klickar du på OK.

Beroende på dina ­säkerhetsinställningar kan det ­öppnas en varningsruta där du får godkänna ändringen.

 

Jag har testat detta och precis som det står så funkar det att använda maximerat och normalt fönster men när jag väljer normalt fönster så öppnas den ändå alltid i samma storlek oberoende på hur stor fönstret är när jag stänger ner det :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det löst! Det visade sig att när jag justerade fönsterna så tex när man drar i överkanten och drar den överst på skärmen så anpassas höjden till att vara från botten av skärmen till toppen. Eller om man trycker på [Windowsknappen]+[piltangent höger] så lägger sig fönstret på halva högra sidan av skärmen och stänger man ner fönstret efter man har gjort något av dessa så sparas inte storleken på fönstret. Däremot om jag försiktigt ändrar storleken så att det aldrig sker nån "automatik" så sparas storleken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...