Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-ansluten hårddisk


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Känns det här felet möjligen igen av någon ?

 

Jag har ett varierande antal ( 1 - 4 st ) externa hårddiskar USB2-anslutna till en av mina datorer, där jag kör Windows XP. I vanliga fall har jag kunnat starta en eller flera av dessa hårddiskar samtidigt med datorn, beroende på vilket av deras innehåll jag tänkt att använda.

 

Plötsligt en dag gick inte detta ! Datorn låste sig vid uppstarten, i det läge där man kan välja olika funktionstangenter. Inte förrän jag startade om utan de externa diskarna, startade datorn som vanligt.

 

D-disken är den som jag oftast använder. Både den och de andra läses vanligen av datorn som lokala diskar.

Dock när jag har datorn igång och sedan startar upp den externa disken D:\, kommer den oftast i stället in som "Flyttbar disk (D:)" ! Som sådan är den då otillgänglig.

Startar jag om D-disken, går den in direkt som "Lokal disk", och är tillgänglig som vanligt.

 

Denna uppstartsordning är numera den vanliga när jag sätter igång D:\, men det verkar inte som om de andra externa diskarna bär sig likadant åt !

 

Hur orolig ska jag vara, och för vad ?

Ligger felet i den externa hårddisken, alternativt dennas styrutrustning ? Eller ska jag befara att felet har uppstått i datorns USB-anslutning, ännu värre ett tecken på någon smygande defekt som hotar att bli ännu värre.

 

Frånsett kabel- och kopplingskontroll, vad kan jag undersöka i datorn eller hos hårddisken ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur har du diskarna anslutna? Via USB-kabel direkt in i datorn eller via en hub? Kan det vara som så att huben inte ger diskarna tillräckligt med ström?

 

Som alltid vad gäller hårddiskar - se inte data på dessa som permanentat. Ha alltid en kopia på det du inte vill förlora.

 

Undersöka disken? Via USB kan man vanligen inte göra mycket, vill man undersöka disken i detalj är det bästa om man kan ansluta den internt eller via e-Sata.

Du kan visserligen köra felsökning av disken via program i Windows (kanske DOS-program med) men själva USB-bussen sätter ned hastigheten ganska rejält på denna operation.

 

Är det samma disk som bråkar eller kan du visa på samma problem oavsett vilken disk det är som är ansluten? Om det senare är det något i USB/datorn och ej i disken. Troligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tack Monshi för svar !

 

Som jag skrev, så verkar det enbart vara D-disken som bär sig åt ! Jag har ännu inte fullt ut kollat start av datorn med någon eller flera av de övriga tre diskarna...

 

Diskarna är anslutna via kabel till varsitt USB-uttag i datorn. De får ström från var sitt respektive nätaggregat, och är således inte beroende av datorn för sin strömförsörjning via USB !

 

Utgående från att det bara är D:\ som strular, så har den två egenheter:

 

1. Att den låser datorn och hindrar den från att bota upp färdigt, om den är i gång innan datorn startas.

 

2. Att den visar sig i datorn som "Flyttbar disk" och är otillgänglig den första gången som jag startar upp den, efter att datorn är startad och i ordning.

Men efter frånslag och ny start visar den sig åter som "Lokal disk".

I första läget är den alltså ej tillgänglig, i andra läget helt som vanligt och inga ytterligare problem under drift !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att göra en kopia av allt på den bråkande disken.

 

Sedan som sagt, bästa är om du kan plocka ur den ur sitt chassi och ansluta den internt för felsökning. Du kan alltid försöka läsa av SMART-status från den med hjälp av HD Tune, exempelvis, men oftast är dessa data inte synliga via USB (någonsin?)

 

http://www.hdtune.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...