Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk krånglar mellan MAC och PC


anence

Rekommendera Poster

Jag har en WD extern hårddisk som jag har filer i som jag skulle kunna betala dyyyrt för att ha kvar. Den har fungerat helt felfritt tills jag en gång pluggade in den på en Mac. Nånting hände där och nästa gång jag skulle använda den på min PC så hittades den inte i Den här datorn, men den finns felfri i Enhetshanteraren. Jag antar att den automatiskt har formaterats till något filsystem som Mac kan läsa. Den kan ju inte ha formaterats om och radera filerna eftersom jag då kunde se alla filer som finns i den på Macen.

 

Nu helt plötsligt fungerar den inte på Mac:en heller och PCn hittar den inte förutom i enhetshanteraren.

Finns det något sätt jag kan komma åt filerna på? Och om något har hänt, kan man återskapa filer på något sätt?

Tror ni att dom kan göra det om man lämnar in den?

Kosta vad det kosta vill. Viktiga filer och tacksam för svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga något. Risken om man försöker sig på något är ju alltid att man förstör det.

 

Om du har möjlighet till det, det första du bör göra är att klona disken exakt till en annan disk. Säkra upp dina data helt enkelt. Givet att disken är läsbar. Därefter angripa denna avbild med filräddningsprogram, program som kan söka efter filtabeller som gått förlorade, partitioner som raderats....

Har du möjlighet att installera disken internt i datorn? Man har mycket bättre kontroll på disken då.

 

Se exempelvis denna tråd för tips om program som kan hjälpa:

//eforum.idg.se/topic/324253-program-for-fil-raddning/

 

eller denna artikel på IDG

http://techworld.idg.se/2.2524/1.141401

 

Låter disken normalt? Inga konstiga ljud från den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klona disken först. Det gör du bäst med dd i Maccen. http://langui.sh/2011/04/02/using-dd-in-os-x/

dd måste köras som root (kommandot: su).

 

Parametern if anger källan och parametern of anger destinationen. Parametern bs anger blockstorlek. 4K (4096 byte) eller eller N×4K (Ersätt N med ett heltal) är lämpligt då kopireringen går fortare med större blockstorlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...